Hej,

Det har diskuterats otaliga gånger huruvida altanen ska oljas eller såpas. Jag har valt att såpa min. Jag är inte kemist och det kanske förklarar min fråga :)

Oljar man altanen finns det olika produkter i handeln, kinesisk träolja och linojlebaserade produkter. De innehåller mer eller mindre lacknafta som lösningsmedel. Olja är ju detsamma som fett. Såpa görs genom att koka fett (exempelvis tallolja eller linolja) och lut (kaliumhydroxid). Min gissning är att det är fettet i såpan som gör altanen vattenavstötande. Det diskuteras vilken såpa man ska välja och ett argument som brukar återkomma för linoljesåpa är att den är fetare än den talloljasåpa man köper i livsmedelsbutiken.

Varför blir det bättre med fett från såpa än fett från olja till altanen? Är det helt olika fetter eller är det inte fettet som är hemligheten?

Hälsningar
Anders
 
Såpa ger grå färg. Olja mer åt brunt. Det finns dock andra oljor som ger grå färg. Kommer inte ihåg namnet. Och sen har du även Sioo impregnering.
 
Jag har kört Sioo och kan intyga att det efter 1 år ger en mycket bra impregnering. Vattnet pärlar sig på altanen.
Den har även gett en fin grå nyans på trallen.

Nackdelen är att det är så förbannat dyrt. Nu börjar det dock dyka upp likvärdiga kiselbaserade produkter på marknaden, t.ex. organowood. Förhoppningsvis sjunker priset framöver.
 
Finns även olja som man kan blanda färgpigment i och har UV-skydd som då håller i 3-4 år.
Använder en sandfärgad blandning som får en ljusgrå varm ton.
Men har man riktigt gammal trall som oljats och fått en brunfärgning så fungerar det bra då det kan bli flammigt. Då krävs kraftiga rengöringsmedel och kanske slipning, om man inte vill byta trallen och sedan behandla.
Jag har tidigare varit mycket besviken på olja och såpat trallen, men kör nu den oljevarianten istället.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
När man kokar såpa används ju lut som också gör såpan basisk. Det skulle ju kunna vara detta som gör att trallen grånar. Lite som att luta trägolv. Jag funderar också på om det kan vara så att såpa som ju innehåller vatten gör att fettet inte är så koncentrerat och därför torkar in. Med ren olja så får man kanske en fetare yta som kan dra åt sig smuts och som gör att trallen mörknar med tiden. Jag skulle tro att fettet kemiskt blivit annorlunda när man kokar såpa än vad den är i träoljan. Detta kanske också gör att den beter sig annorlunda
 
  • Gilla
Pudont
  • Laddar…
Atom skrev:
Det finns hybridoljor. Vattenbaserade. Typ Cuprinol V
[länk]
Vet dock inte hur denna påverkar tryckimp.
Det finns en bättre variant av denna som heter Trädäckolja Plus, det är motsvarande som jag använt men då under Nordsjö's varumärke.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
C
@AndersS Vad är din erfarenhet nu efter ett par år med trädäckolja?
Hur länge höll den i verkligheten och ser det bra ut när man oljar igen efter 3-4 år?
Själv tänkte jag använda på en "pergola" men jag har både plasttak och fönster intill och därför funkar inte starkt medel som rekommenderas för att ta bort både olja och terrasslasyr eftersom det etsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.