C
Jag undrar hur trallen ser ut efter flera år om man kört trallsåpa från början varje år.
Bevaras träfärgen men något mörkare kanske eller bli den grå ändå?
Visa gärna bilder och hur gammal er trall är.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
@Demmpa Tack för länkarna 👍
Jag hörde mig för hos färghandeln och de sade att träet ändrar färg men att det inte blir grått om man gör rätt. Grått blir det när trä torkar ut men det är nog rimligt att tro att det blir grått förr eller senare ändå även om man såpar 1-2 ggr/år.

Grått, speciellt silvergrått kan vara riktigt snyggt men det är inte vad jag vill ha nu.
 
Redigerat:
Min 25 år gamla ickeskötta altan som ligger i skuggan var helt grön för 2 år sen.
Nu är den linoljesåpad/skurad de senaste somrarna, och den är helt ljust träfärgad.
Men som sagt ligger den i skuggan och ser helt ny ut.
Altanen på framsidan av huset är slut på många ställen...
/W
 
C
@Workingclasshero ok, skydd från solen spelar stor roll då. Det är egentligen en ”pergola” jag funderade på att såpa och den utsätts delvis av stark sol eftersom den har tak. Nej, såpa funkar nog inte eftersom solen ändå verkar göra träet grått.
 
C Chippe skrev:
@Workingclasshero ok, skydd från solen spelar stor roll då. Det är egentligen en ”pergola” jag funderade på att såpa och den utsätts delvis av stark sol eftersom den har tak. Nej, såpa funkar nog inte eftersom solen ändå verkar göra träet grått.
Jag kommer övergå från olja till trallsåpa, det verkar trevligare och bättre och billigare.
Ja solen tar mycket..
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.