Har en "vanlig" micro som ska monteras i ett högskåp ovanför ugnen. Kan man skaffa en ram till den så att den sluter tätt i skåpet och blir en riktig inbyggnadsmicro?
 
ThomasLindgren skrev:
Har en "vanlig" micro som ska monteras i ett högskåp ovanför ugnen. Kan man skaffa en ram till den så att den sluter tätt i skåpet och blir en riktig inbyggnadsmicro?
Det kan gå, beroende på fabrikat. Jag har en Whirlpool MT277 som jag ska bygga in när vi bygger om köket i sommar. Whirlpool har en inbyggnadsram (AVM124) som jag ska köpa för detta ändamål.

En vitvarusäljare tipsade annars om att man kan sätta en lucka som öppnas uppåt t.ex. för att helt dölja mikron. Ett annat alternativ är att fräsa ut en egen ram. Tänk bara på att det kan krävas en del ventilation om mikron t.ex. har inbyggt grillelement.
 
Nån lucka vill jag inte ha, vill ha den synligt. Det är en Melissa-mikro, inte hittat nånting om inbyggnadsramar eller liknande. Får ta och mäta lite, kan ju ha sån tur att det är samma mått så att nån annan ram funkar.
 
Ingen som har några tips på en ramar som inte är till någon specifik modell?
 
Hej!

Jag har en "inbyggd" micro och så här resonerade jag då jag starade projektet: Alla microvågsugnar är byggda för att stå fritt på sina små gummifötter. De är av olika storlekar. De behöver bytas ut ibland. Därför placerade jag micron centrerad i ett relativt stort utrymme i skåpet. Med stort menar jag c:a en dm fritt över under och på sidorna av av micron.

Därefter införskaffade jag en skiva som skulle ha täckt hela öppningen och micron om jag inte hade sågat ut en öppning som omslöt micron med c:a 1 cm frist runt om. Jag fick alltså en ram, som en tavelram, att vidarebehandla.

Jag placerade 4 stift i den och markerade i skåpsidorna och borrade passande hål i dem.

Behandlingen av "ramen" lämnar jag därhän. Men slutresultatet gav möjlighet att placera micron i rätt läge och sätta i kontakten, trycka dit ramen som sedan var hur lätt som helst att dra rakt ut vid behov. Vid byte till en micro av annan storlek måste man bita i det sura äpplet att modifiera ramen. Men det är dock en ganska liten operation.

Försök dock inte bygga in den alltför tajt. Den behöver ventilation.

Lycka till!

Tror att jag har bild på resultatet om så önskas.
Amatörkocken
 
Ser gärna en bild på det, verkar intressant.
 
Tog en hyperfärsk bild som bifogas. (Vad gör man inte för utbytet på BHF?)
 
  • P1190194.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LUDDET skrev:
Därefter införskaffade jag en skiva som skulle ha täckt hela öppningen och micron om jag inte hade sågat ut en öppning som omslöt micron med c:a 1 cm frist runt om. Jag fick alltså en ram, som en tavelram, att vidarebehandla.
Amatörkocken
Kanon!!
... precis så som jag tänkt göra nu i helgen :) men inte bestämt mig hur jag skulle lösa fastsättningen. Din lösning var ju riktigt bra - den snor vi, cheers!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.