Försöker komma så undan så billigt som möjligt med mitt "30m^2 varmförråd" ~10 grader över utetemperatur luft/luft värmepump. Tanken är att sätta 220mm isolering mellan takreglarna på detta pulpettak. Takreglarna är 45x220 med cc 600mm.

Jag blir inte riktigt klok på Takskalet. De flesta guider använder sig av råspont därefter underlagspapp/duk läkt och sen Takval. Jag vill helst använda ha korrugerad TP20 plåttak för lite längre livslängd än papp/shingeltak.

Behöver jag verkligen använda mig av råspont vid 10 graders lutning och sen andra frågan är behöver det vara fritt utrymme mellan underlagsduken och isoleringen? 220 isolering på 220mm balkar ger inte något direkt utrymme för spalt innan underlagsduk eller om man väljer råspont.
 
  • 3D-modell av ett varmförråds stomme med pulpettak och synliga reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Har inte kollat alla märken på takduk , men 2 fabrikat uppgav 14 gr som lägsta takvinkel .
Fördelen med duk är att du slipper luftkanalen .

Fördelen med råspont är att du kan röra dig hur du vill på taket när du bygger .
Nackdelarna är fler arbetsmoment .

Varför 600 cc på takreglar / balkar ?
 
Råspont eller inte handlar i första hand inte om taklutningen, utan snarare vilken konstruktion som föredras.

I ditt fall skulle jag övervägt att skippa råspont och använt en diffusionsöppen underlagsduk direkt på takstolarna, sen läkt och plåt.
Tänk dock på att det är inte alla tillverkare av underlagsduk och/eller TP20 som tillåter så flack vinkel som 10º
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har inte kollat alla märken på takduk , men 2 fabrikat uppgav 14 gr som lägsta takvinkel .
Fördelen med duk är att du slipper luftkanalen .

Fördelen med råspont är att du kan röra dig hur du vill på taket när du bygger .
Nackdelarna är fler arbetsmoment .

Varför 600 cc på takreglar / balkar ?
Jag vet inte varför konstruktionen ligger på 60cc, Kan vara något med att väggreglarna är lite klena på 45x95 och/eller flack lutning på taket och mycket snövikt. Det är ju en färdig byggsats från byggstommar.se

Ja jag fastnade på att det stod min 14 grader lutning på de få dukarna jag kikade på. Kanske är man rädd att det samlas vatten i hänggroparna i duken vid så flack lutning.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
G gwandir skrev:
Jag vet inte varför konstruktionen ligger på 60cc, Kan vara något med att väggreglarna är lite klena på 45x95 och/eller flack lutning på taket och mycket snövikt. Det är ju en färdig byggsats från byggstommar.se

Ja jag fastnade på att det stod min 14 grader lutning på de få dukarna jag kikade på. Kanske är man rädd att det samlas vatten i hänggroparna i duken vid så flack lutning.
Vet ej vilken snözon huset ska bo i , ser ut som de bygger för snözon 3 hos byggstommar .
Ett flackt tak samlar mer snö , ja .
En 45 x 95 regel klarar många ton innan den kollapsar (beroende på längd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.