Vi har tänkt bygga in kattvinden för att en säng ska kunna stå där.
Vi ska alltså inte riva någon vägg, men för att maximera utrymmet skulle vi vilja ta bort den stötta som håller upp takstolen, markerat med blåa kryss på bilden. På andra bilden är motsvarande stötta markerad med rött.
Skulle det räcka att förstärka upp själva takstolen, markerat med svart? Vilen dimension i så fall?
Takstolen är 140x45mm.
 
  • Kattvind med stötta markerad med blåa kryss och takstol markerad med svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av sektion inomhus med markerad del i rött som illustrerar stöttan under takstolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
markpa markpa skrev:
Vi har tänkt bygga in kattvinden för att en säng ska kunna stå där.
Vi ska alltså inte riva någon vägg, men för att maximera utrymmet skulle vi vilja ta bort den stötta som håller upp takstolen, markerat med blåa kryss på bilden. På andra bilden är motsvarande stötta markerad med rött.
Skulle det räcka att förstärka upp själva takstolen, markerat med svart? Vilen dimension i så fall?
Takstolen är 140x45mm.
hej

jag vill göra samma sak hur gick det ?
 
BirgitS
Jag citerar ur en av de artiklar om takstolar och kattvindar som finns här:
Vill man ta bort ett eller flera stödben måste man ersätta dem med en balk samt vanligen också göra andra förstärkningar. Detta är också något som en konstruktör måste räkna på.
https://www.byggahus.se/snedtak-mojligheter-och-begransningar
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
G gabriel_gigi skrev:
hej

jag vill göra samma sak hur gick det ?
En snickare var här som räknade på det. Han rekommenderade att förstärka med en regel, som jag minns det av samma dimension som den ursprungliga. Det gjorde vi, och det har fungerat bra.
 
BirgitS
markpa markpa skrev:
En snickare var här som räknade på det. Han rekommenderade att förstärka med en regel, som jag minns det av samma dimension som den ursprungliga. Det gjorde vi, och det har fungerat bra.
Har taket varit utsatt för maximal (dimensionerande) snölast sen dess och du då mätte om snön hade orsakat för stora förändringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.