Är det någon som vet hur man gjuter på en källavägg underifrån. Jag skall gjuta nytt golv och jag vill samtidigt kunna få lite mer takhöjd. idag är takhöjden 2 meter och detta med den gamla plattan som är 2-5 cm. Ytterväggen slutar bara ca. 5 cm under plattan som det ser ut idag.:confused:
 
Milkshaken
Då har du ett mycket omfattande jobb framför dig.... Vissa använder t.o.m bobcat..

Ett sånt golv är med stor sannolikhet ett Procentare.... dvs. bygga var väldigt dyrt förr, och man tog vad man hade för att gjuta en platta....
Om du nu har så att ytteväggen slutar på ett sånt sätt, så råder jag dig till att ta ett steg i taget... dvs... Gräva upp några kvm, alltså nedanför ytterväggen och inåt.... sedan gjuta, göra ny form för vääggen så den når upp till befintlig... .. sen fortsätta med några kvm till osv osv.....
Finns inget standardsvar för det liksom. utan ta det som vi säger pö om pö....
 
Jo, jag ha insett att det är ett hästjobb, Det jag är mest rädd för att det blir sättningar i grunden. Jag tänkte att jag skulle gräva utvändigt först. Och intill väggen gräva ut ca. 1 meter från äggen så att jag kanske kan göra en lutning på 30 grader dvs. ca. 30 centimeter under befintlig slut på väggen och där lägga dräneringen. Därefter så kanske jag kan gjuta nedåt inne i huset och förlänga väggen. Men jag vet inte, jag kanske får nöja mig med en takhöjd på 1,90 - 2,0 meter i källaren.....och visst det är det som du säger ganska mycket sten i betongen...tack för tippsen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.