Kan inte så mycket om fruktträd. Söker tips på sorter.

Jag har plats för tre mindre fruktträd, kanske 4-4,5 meters höjd som fullvuxna vore lagom.

Jorden är kompakt fin lerjord. Jag kommer så klart gräva en ganska stor grop och sätta trädet i den där väldränerade planteringsjorden inledningsvis men vill inte riktigt byta ut tiotals kubikmeter jord.

Har tre körsbärsträd som vad jag förstår passar någorlunda i sådan jord och två äppelträd som är väldigt stora. Så söker några andra slags träd.

Det är soligt från ungefär 2m höjd men nere vid marken ganska skuggigt.

Zon II på gränsen till Zon III.
 
Planteringsjord är mest torv. Blandad med den lokala jorden blir det bra jord. Fungerar med de flesta fruktträd.

Hårdingar kör med barrotade träd planterade direkt i leran på våren.

I zon II kan du ju odla nästan vad som helst utom tropiska frukter. Jag har hittills inte hittat ett äppel-, päron-, körsbärs- eller plommonträd som inte klarar sig hos mig i zon 4.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Jag skulle blandat befintlig jord med barkmull. Bättre att ha en kulle än en grop. Det brukar sjunka undan och bli rätt nivå efter något år.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Päron är bäst för lerjord, äpple tvåa och minst bra fungerar plommon och körsbär. Du ska plantera i den naturliga leran, inte i påsjord. Men mull som t ex påsjord, torv, barkmull, träflis, grenklipp, löv, sågspån, kompost, täckbark o s v kan läggas ovanpå leran så tackar dig trädet för mullagret.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Jag skulle blandat befintlig jord med barkmull. Bättre att ha en kulle än en grop. Det brukar sjunka undan och bli rätt nivå efter något år.
Jag kanske förklarade dåligt.

Att gräva upp 300L jord och blanda hälften med mull och kanske lite sand tänkte jag göra, men ett träds rotsystem blir väl mycket större? Lika stort under som ovan har jag läst mig till. Och då blir det tio kubik per träd.

Eller gäller ”väldränerad mulljord” mest första årens rotsystem?
 
redarn redarn skrev:
Jag kanske förklarade dåligt.

Att gräva upp 300L jord och blanda hälften med mull och kanske lite sand tänkte jag göra, men ett träds rotsystem blir väl mycket större? Lika stort under som ovan har jag läst mig till. Och då blir det tio kubik per träd.

Eller gäller ”väldränerad mulljord” mest första årens rotsystem?
Nu ska jag vara lite kontroversiell. Ibland sägs det att gräva hål och fylla med planteringsjord är som en kruka. Ja, men man kan få upp ganska stora träd i kruka. En så stor "kruka" som du beskriver tillåter ett stort träd.

Jag har gjort precis det du beskriver. Lärdomen är att ha en större andel av lerjorden än jag hade. Planteringsjord håller inte vatten lika bra.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Har du funderat på Persika ? De är goda att äta och mitt träd trivs i leran och zon 4.
 
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Nu ska jag vara lite kontroversiell. Ibland sägs det att gräva hål och fylla med planteringsjord är som en kruka. Ja, men man kan få upp ganska stora träd i kruka. En så stor "kruka" som du beskriver tillåter ett stort träd.
Du har helt rätt. Och har man t ex en nyschaktad tomt från ett husbygge med kompakterad lera eller som är uppfylld med näringsfattig och torr kross så går det utmärkt att göra stora planteringsbäddar med mullrik anläggningsjord. Så anläggs ju också många offentliga platser eller större anläggningar.

Men att gräva ett litet rätt djupt hål i lera och fylla med mullrik påsjord är bland det vanligaste felet som nybörjare gör. Trädet får långsiktigt ingen bra start i sin markkruka. Och vill det sig illa så stiger vattnet i den täta lerkrukan och sen dör trädets rötter av syrebrist. Även om det inte händer så bryts mullen ned och sjunker ihop och efter några år står trädet och vinglar i en sumpig grop.
H HenrikHuslöse skrev:
Jag har gjort precis det du beskriver. Lärdomen är att ha en större andel av lerjorden än jag hade. Planteringsjord håller inte vatten lika bra.
Det är väl den klassiska metoden. Att gräva och "jordförbättra" leran med mull på påse. Det har fungerat för de flesta fruktträd som har planterats. Vill man öka sina chanser till framgång med lerjord ännu ett snäpp så blandar man inte mullen i jorden utan gräver ett spadtag djupt och så brett man orkar. Planterar trädet och lägger mullan ovanpå leran. I empiriska försök ger den metoden större framgång.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du funderat på Persika ? De är goda att äta och mitt träd trivs i leran och zon 4.
Ja,

Det står dock att de gillar kalkrik jord vilket jag verkligen inte har. Å andra sidan, om jag gräver upp ordentligt och blandar mull och kalk i stället för mull och sand så kanske det blir bra.

Vilken sorts persika har du?
 
Claes Sörmland
redarn redarn skrev:
Ja,

Det står dock att de gillar kalkrik jord vilket jag verkligen inte har. Å andra sidan, om jag gräver upp ordentligt och blandar mull och kalk i stället för mull och sand så kanske det blir bra.

Vilken sorts persika har du?
Inga växter har behov av kalkrik jord, det är en gammal myt. Men en del växter kan klara sig bra på kalkrik jord (alltså jord med högt pH), vilket ger dem en fördel i konkurrensen med andra växter ute i naturen.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl den klassiska metoden. Att gräva och "jordförbättra" leran med mull på påse. Det har fungerat för de flesta fruktträd som har planterats. Vill man öka sina chanser till framgång med lerjord ännu ett snäpp så blandar man inte mullen i jorden utan gräver ett spadtag djupt och så brett man orkar. Planterar trädet och lägger mullan ovanpå leran. I empiriska försök ger den metoden större framgång.
Nu får vi skilja lite på yrkesodling och privata trädgårdar. En kommersiell äppelodling planterar små träd som är max ett år eller nya ympar. De planteras barrotade på höst ellet vår direkt i den jord som är på platsen. Att hålla på med massa påsjord och blanda är inte praktiskt.

De enda som säljer barrotade fruktträd i Sverige under sen höst och tidig vår är proffsleverantörer och Lidl.

En trädgårdsintresserad privatperson köper typiskt ett tvåårigt träd i kruka på en handelsträdgård under sommarhalvåret som vuxit i mulljord med konstgödsel. Man kan skaka av jorden och sätta rötterna i lerjord. Har du något källa eller gjort egna försök för att detta fungerar bra annat än under senhösten? Det är nämligen intressant.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inga växter har behov av kalkrik jord, det är en gammal myt. Men en del växter kan klara sig bra på kalkrik jord (alltså jord med högt pH), vilket ger dem en fördel i konkurrensen med andra växter ute i naturen.
Så alla större säljare av träd (handelsträdgårdar, kedjor) sprider eller halvsprider denna myt? Inte helt osannolikt om det inte är direkt dåligt för växterna att sådant lever kvar.
 
redarn redarn skrev:
Ja,

Det står dock att de gillar kalkrik jord vilket jag verkligen inte har. Å andra sidan, om jag gräver upp ordentligt och blandar mull och kalk i stället för mull och sand så kanske det blir bra.

Vilken sorts persika har du?
Sorten heter "Riga" och ger ganska små, men jättegoda frukter.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.