Som ni kan se så jag en 24v transformator 200watt dimmbar. Sedan har jag en dimmer från Schneider https://www.bauhaus.se/dimmer-schne...-cqzl5nUGPtDAoENZVG1ANBd79v2SCqhoCppcQAvD_BwE. Samt 15 meter 24v ledslinga 6w/m. När jag kopplar brun tråd(fas till dimmer pil in och sedan L i dimmer till L i transformator. Sendan provar att dimmra slingan så kan jag dimmra upp men när jag ska dimmra ner så slocknar hela slingan. Någon som vet vad jag missar att tänka på. Behöver jag en annan dimmer, typ TRIAC?
 
  • 24V dimbar transformator, Schneider dimmer och 24V LED-slinga på bord förklarat i byggtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat kopplingsschemat för dimmern?

Elektriskt kopplingsschema för dimmer med märkningar L och N samt anslutningar och switch-symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har kopplat dimmer till spotlights med inbyggd transformator och det har gått hur bra som helst. I detta fall har jag en transformator som du ser på bild och det är den som jag har problem med, vet inte vilka sladdar som ska direkt till den och vilka ska till dimmer först sen till transformator.
 
Q qlira skrev:
Jag har kopplat dimmer till spotlights med inbyggd transformator och det har gått hur bra som helst. I detta fall har jag en transformator som du ser på bild och det är den som jag har problem med, vet inte vilka sladdar som ska direkt till den och vilka ska till dimmer först sen till transformator.
Du ska koppla enligt kopplingsschemat.
 
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Du ska koppla enligt kopplingsschemat.
Är det strömbrytaren som är transformatorn i detta fall? Så jag förstår kopplingschemat rätt.
 
Q qlira skrev:
Är det strömbrytaren som är transformatorn i detta fall? Så jag förstår kopplingschemat rätt.
Va? Nej.

L: fas
N: nolla
Våg med pil: till förbrukare (lampa eller transformator)
 
Kopplingsschemat är nog lite förvirrande här. Det visar hur man skall koppla om dimmern används i en trappkoppling. Där man alltså har en andra plats där man kan tända och släcka. Den trappomkopplaren är det man ser till vänster.

Hoppa över den delen. Koppla fas direkt till en av de L märkta anslutningarna.
 
Ja, de är det jag gör, såg att jag skrev lite fel i början. Men jag kopplar L till till dimmer sen en slad från pil med våg till L i transformator. N kopplar jag direkt till transf. och jord med. Sen där det står output kopplas slingan. Men förstår inte varför det går att dimmra lite o början sen när man dimmrar upp till max och ska dimmra ner så slocknar slingan.
 
Det verkar som det är drivern som är problemet.
  • 【Dimmable Power Supply】- Supports both the Triac dimming, the 0-10V dimming, the 1-10V dimming and PWM. Note: For maximum dimming effectiveness and performance, please load the driver to at least 70% of its capacity."
Dessutom ska den ha minst 70% av sin lastkapacitet för att fungera bra. Köp en riktig elektronisk driver som är dimbar på primärsidan så borde det fungera bättre.
Länk till din driver:
https://www.amazon.co.uk/REYLAX®-IP20-24V-Dimmable-Driver/dp/B08R8YNVTT?th=1
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det verkar som det är drivern som är problemet.
  • 【Dimmable Power Supply】- Supports both the Triac dimming, the 0-10V dimming, the 1-10V dimming and PWM. Note: For maximum dimming effectiveness and performance, please load the driver to at least 70% of its capacity."
Dessutom ska den ha minst 70% av sin lastkapacitet för att fungera bra. Köp en riktig elektronisk driver som är dimbar på primärsidan så borde det fungera bättre.
Länk till din driver:
[länk]
Ja, det var det jag misstänkte med. Jag behöver en dimbar transformator 24v minst 150w. Vart kan jag hitta en billig sådan?
 
Jag vet inte, de flesta 24V drivers som jag känner till har inbyggd dimmer via push eller 0-10V. Då funkar inte dimmern du köpt.
Titta på Hide-a-lite eller Designlight, de är svenska och har bra support om du vill ringa.
 
Som sagt, det ser ju ut som du kan koppla in en 0-10V dimmer till den istället för den du har. Ser även ut som den har en pushgingång, men det finns inget skrivet om hur den skall användas.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.