Jag skall bygga en liten altan, 3x6 m, med ena långsidan fäst i huset och funderar på hur många bärlinor och plintar jag behöver? När jag läser Lathunden från Svenskt Trä får jag följande siffror:

Bärlina 3x 45x170-195, 3 m långa med ~1 m mellan upplagspunkterna samt litet överhäng
Golvbjälkar (skruvreglar), c/c 600, 45x120 eller 45x145, <3 resp 3,7 m mellan bärlinorna

Dessa siffror gäller för två fack, dvs tre bärlinor ut från huset. Vad händer om jag lägger fyra eller fem? (Förutom att jag behöver gräva några plintar till). Kan jag gå ner i dimension på bärlinorna och/eller bjälkarna?


Med andra ord, kan man räkna en 6 m lång altan som 2x 3m även om de har en gemensam bärlina i mitten? Behöver den isf förstärkas?

Illustration av altanens struktur med bärlinor, golvbjälkar och plintar utifrån Svenskt Träs anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tabell över bärlinans dimension, hållfasthetsklass och maximalt plintavstånd för bygge.
Illustrativ skiss av altanens grundkonstruktion med bärlinor och golvbjälkar. Tabell med dimensioner för golvbjälkar och rekommenderade centrumavstånd för altanbygge.
 
Jag förstår inte, vad är det du vill uppnå? Räkna på hur stor altanen ska var i praktiken, inte något tänkt mått.

Hur tjocka bärlinor du måste ha bestäms av hur tätt ihop du har plintarna under varje bärlina (D i bilderna du skickat).

Hur tjocka golvbjälkar du måste ha bestäms av hur tätt ihop du har bärlinorna.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Mer plintar betyder du kan gå ner i storleken på bärlinan

och mindre mellanrum med skruvreglarna gör sitt för trallen

och skruvreglarnas dimension beror på bärlinans storlek och avstånd
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag förstår inte, vad är det du vill uppnå? Räkna på hur stor altanen ska var i praktiken, inte något tänkt mått.

Hur tjocka bärlinor du måste ha bestäms av hur tätt ihop du har plintarna under varje bärlina (D i bilderna du skickat).

Hur tjocka golvbjälkar du måste ha bestäms av hur tätt ihop du har bärlinorna.
Jag vill ha så små bärlinor som möjligt på så få plintar som möjligt? :)

Men det är nog som ni säger, bärlinans dimension beror på antalet plintar och skruvreglarnas dimensioner beror på avståndet mellan bärlinorna. Det jag funderar på är hur belastningen på mittenbärlinorna påverkas av att ha fler fack? Enligt Svenskt Trä Byggbeskrivningar bör jag ha dubbla bärlinor förutom längst ut.

Illustration av träbjälklag med enkla ytterbärlinor och dubbla mittbärlinor för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
zarkov zarkov skrev:
Jag vill ha så små bärlinor som möjligt på så få plintar som möjligt? :)

Men det är nog som ni säger, bärlinans dimension beror på antalet plintar och skruvreglarnas dimensioner beror på avståndet mellan bärlinorna. Det jag funderar på är hur belastningen på mittenbärlinorna påverkas av att ha fler fack? Enligt Svenskt Trä Byggbeskrivningar bör jag ha dubbla bärlinor förutom längst ut.

[bild]
kan säga att en 2x4 har MAX 3m spännvid för den börja böja sig mycket men med stag i mitten så är det inga bekymmer

har bygg och håller på med en enkel billig terrass vid brosan.. vanligt virke med gjuten sula med tryckimp som syll med stolpskor och 92x92 stolpar med 2x4 som bärlina och skruvregel med 32x100 egen sågad som lock.allt är vanligt virke förutom syllen.. 50-90m2 mellan tumm&pekfinger vill jag minnas och runda slängar 1200€ i pris :D
 
K
HogeN HogeN skrev:
kan säga att en 2x4 har MAX 3m spännvid för den börja böja sig mycket men med stag i mitten så är det inga bekymmer

har bygg och håller på med en enkel billig terrass vid brosan.. vanligt virke med gjuten sula med tryckimp som syll med stolpskor och 92x92 stolpar med 2x4 som bärlina och skruvregel med 32x100 egen sågad som lock.allt är vanligt virke förutom syllen.. 50-90m2 mellan tumm&pekfinger vill jag minnas och runda slängar 1200€ i pris :D
Sen när har en terrass syll?! Låter mer som du bygger uterum av något slag. Och inte fan ska man köra impregnerad syll i väggar om det nu är det du bygger…
 
K
Skulle aldrig ha en 45x95 med fri längd 3m i ett bjälklag! Vansinne sett till normal nyttiglast för en altan
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Räknar du med att lägga skruvreglarna ovanpå bärlinorna? I så fall så fäll in dem istället kan du ha samma dimension som bärlinorna och ändå få lägre bygghöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.