Hej! Nu har sotaren precis vart här och godkänt så tänkte dela med mig av vårat bygge!

Vi köpte en Nordpeis Tokyo, ett oeldat uts.ex som vi valde att montera själva + tilluft.
Skorstenen blev en Premodul som vi bygger in i ett schakt då den kommer gå längs snedtaket.

Placeringen av kaminen blev inte exakt där vi ville, då hade den krockat i den kommande takkupan men vi är nöjda iaf. Vi har oinredd övervåning (isolerad) så vi kunde lätt se och planera för hur skorstenen skulle gå.

Nedan följer lite bilder på hur vi gick tillväga;

Vi började mäta ut vart kaminen skulle stå (satte en stol på en bänk med en filt över) då kunde vi kolla från alla vinklar hur kaminen kommer att se ut när den är färdig, alltså storleksmässigt.

Vi tejpade upp för hur klinkersplattorna skulle ligga och sågade upp parketten. Vi sågade även igenom för tilluften som kommer gå genom grunden.
Vi la en mineritskiva under klinkersplattorna.

Bild 4 och 5 är då tilluften, bilderna är tagna från grunden. Luften hämtas utifrån grunden.

Sedan är det då dags att montera kaminen! Det var som en större variant av lego, vi hade betonglim som vi strök på mellan bitarna. Tilluften går igenom ena benet och sedan in i insatsen.

För att lyfta insatsen enklast (den vägde 120kg och skulle ju upp en bit) så tog min sambo och pappa två reglar under insatsen så att dom sedan enklare kunde lyfta den och placera den rätt.

Nästa del sätts på, den sista biten väntar vi med för att kunna börja få på skorstenen.

Fortsättning i nästa inlägg.... det jobbigaste hittills var all mätning!
 
  • dfhtu.jpg
  • IMG_0807.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0798.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0794.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0792.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0590.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(2).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stenko
  • Laddar…
Nästa steg var att mäta upp hur vi sågar ut i taket, vi mätte från insatsen och ställde en laserpekare som riktades upp i taket där vi sedan skruvade i en skruv.

DSC_0348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det var det bara att offra en linjal som vi kunde sätta på skruven och sedan dra en penna runt så fick vi ut den cirkeln vi behövde.

DSC_0353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det bara att såga upp och ta bort isoleringen!

DSC_0360.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att inte spån + isolering skulle hamna i kaminen plastade vi den,

DSC_0365.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På övervåningen som är oinredd så kommer skorstenen gå mellan två takstolar, vi sågar upp och tömmer på isolering!

DSC_0369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näste steg var att börja regla upp för schaktet!

DSC_0386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi isolerar en liten bit och plastar, sedan sätter vi gips! Eftersom avståndet till brännbart ska vara minst 5cm från skorstenen och vi kommer ha ca 10cm så tog vi gips istället för minerit till schaktets insida.

DSC_0435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att schaktet kommer bli en del av en platsbyggd möbel senare men det är en bit fram tills dess! Vi har tänkt någon slags förvaring så att schaktet smälter in på ett snyggt sätt.
 
Då var det dags för skorstenen! Det medföljande gallret till Tokyon (som är till toppen) hade ett hål för skorstenen, dock var detta alldeles för litet så vi fick såga ut ett större så att våran halvisolerade del skulle passa.

DSC_0455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första röret på plats, de raka bitarna på skorstenen är enkla att montera det är sedan när böjarna kommer som det börjar bli svårt!

DSC_0457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergången från halvisolerad till helisolerad,

DSC_0463.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0468.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan börjar vi montera skorstenen på övervåningen!

DSC_0476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna böj ställde till det lite för oss (skriver om det senare), vi var noga med att den skulle sitta ordentligt då den var lite krångligare att få på plats.

DSC_0478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har en inspektionslucka som vi fick montera så att den öppnas nedåt (inte optimalt enl. sotaren men det funkar, kan ev. komma ner sot på golvet om dom ska in och fixa där i framtiden)

DSC_0482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dags att ta hål i taket, shit va nervöst det var!!
Vi mätte upp efter inspektionslucke-delen men kom på sedan att vi fick montera fram till att sista böjen skulle på för att få rätt mått. Det var innan böjen vi fäste andra fästet på skorstenen i taket och då när den sitter fast kunde vi provmontera böjen och då loda fram centrum för att kunna såga upp.

När vi lodat fram centrum så klippte vi ut en kartong efter innermåtten på huvens underbeslag. På kartongen så mätte vi ut centrum på den, tog ett hål i kartongen och matchade in hålen i varandra. Då var vi helt säkra på att måtten stämde.

DSC_0488.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista böjen sätts på och slutdelarna på skorstenen.

DSC_0494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessvärre hann vi inte få med när vi klipper till och monterar huven på bild då vi ringde sotaren för en provtryckning och de skulle komma inom 40 min..då hade vi inte börjat med huven ännu så då vart det lite bråttom!! När huven precis var klar så kom sotaren!

Vi var jättenervösa inför provtryckningen och det kom ju lite rök.... röken kom från första böjen!
Det var förmodligen så att när vi riktade upp skorstenen för att fästa den i fästena så har vi dragit lite för hårt och att den kommit lite snett... som tur var va det så pass lite att det gick att lösa med att smeta på pannkitt. Eftersom skorstenen inte kommer synas så la vi på rejääält med pannkitt runtom båda böjarna för att vara på den säkra sidan!

Nu inväntar vi bara slutbeskedet och inom några dagar blir det att premiärelda och fira med champagne!

Hoppas att någon där ute kan få nytta av bilder + beskrivning och har ni frågor är det bara skriva eller pm:a!

Kan bara tillägga att vi kollade på Martin Timells video innan för hur man monterar en premodul...det skulle ta 1 dag, men då gick det ju bara rakt upp och var inte inbyggd i ett schakt...detta tog 4dagar och då arbetade vi när barn och valp var lugna, sov eller på dagis. Innan vi byggde schaktet hade vi en sotare här för att godkänna idén och bolla lite tankar och funderingar med. :)
 
Snyggt jobbat och tack för bilderna.

En reflektion baserat på sotandet av min egen skorsten: Jag har också en diagonaldragning precis som du. På denna sitter en inspektionslucka.Jag har dock vänt den modulen så den sitter på sidan på röret.

När jag sotar gör jag det uppifrån (först från taket, sedan från inspektionsluckan), det mesta av det sotet hamnar då ungefär där luckan är, så hade jag haft luckan vänd nedåt hade jag fått det på mig när jag öppnar luckan.....

Kanske är installationerna inte jämförbara i detta avseende, för jag har så dålig lutning på röret att viskan inte tar sig ner utan att jag puttar på den med en stång via inspektionsluckan.
 
  • Gilla
Yocko
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Snyggt jobbat och tack för bilderna.

En reflektion baserat på sotandet av min egen skorsten: Jag har också en diagonaldragning precis som du. På denna sitter en inspektionslucka.Jag har dock vänt den modulen så den sitter på sidan på röret.

När jag sotar gör jag det uppifrån (först från taket, sedan från inspektionsluckan), det mesta av det sotet hamnar då ungefär där luckan är, så hade jag haft luckan vänd nedåt hade jag fått det på mig när jag öppnar luckan.....

Kanske är installationerna inte jämförbara i detta avseende, för jag har så dålig lutning på röret att viskan inte tar sig ner utan att jag puttar på den med en stång via inspektionsluckan.
Tack!! :)

Jo sotaren föredrog om vi skulle ha inspektionsluckan på sidan för att sotet annars åker ner... Dock ville vi inte ha schaktet så mycket bredare där och så,. Men vi får plasta in runtom innan sotning och stå redo med dammsugaren :p

Sen sa den sotaren som provtryckte att vi förmodligen aldrig behöver öppna den luckan :s så ah vi får se hur vi gör sen när första sotningen görs :)
 
Fin installation tycker jag :)
 
Amandolo Amandolo skrev:
Tack!! :)

Jo sotaren föredrog om vi skulle ha inspektionsluckan på sidan för att sotet annars åker ner... Dock ville vi inte ha schaktet så mycket bredare där och så,. Men vi får plasta in runtom innan sotning och stå redo med dammsugaren :p

Sen sa den sotaren som provtryckte att vi förmodligen aldrig behöver öppna den luckan :s så ah vi får se hur vi gör sen när första sotningen görs :)
MathiasS MathiasS skrev:
Snyggt jobbat och tack för bilderna.

En reflektion baserat på sotandet av min egen skorsten: Jag har också en diagonaldragning precis som du. På denna sitter en inspektionslucka.Jag har dock vänt den modulen så den sitter på sidan på röret.

När jag sotar gör jag det uppifrån (först från taket, sedan från inspektionsluckan), det mesta av det sotet hamnar då ungefär där luckan är, så hade jag haft luckan vänd nedåt hade jag fått det på mig när jag öppnar luckan.....

Kanske är installationerna inte jämförbara i detta avseende, för jag har så dålig lutning på röret att viskan inte tar sig ner utan att jag puttar på den med en stång via inspektionsluckan.
Hej

Snygg installation. Får jag fråga dig vad du fick för yttermått på schaktet?

Bästa hälsningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.