Hej! Planerar för att byta fönster i det hus vi ska flytta till i slutet att sommaren. Har fastnat för Mentafönster och ska prata med säljaren idag. Det gäller PVC-fönster.
Skulle vilja ha lite kommentarer från er som köpt fönster därifrån eller liknande som är PVC. Och gärna från er som har PVC, erfatenheter osv. Kommentarer som är negativa från er som inte har sånt eller erfarenhet undanbedes.
 
Välkommen till forumet.

Jag har handlat PVC-fönster från Menta två ggr, både två och treglas.
I ett annat bygge köpte jag Gealan S9000 (Tyskt PVC-karmsystem som tillhör premiumskiktet av PVC-fönster) direkt från en fabrik i Polen. Jag var på inget sätt missnöjd med Menta, bra produkter och trevlig säljare, men de fönster jag fick därifrån kan på inget sätt jämföras med Gealan S9000 utrustade med stöddiga 3-glaskassetter.
Det är möjligt att även Menta idag kan leverera exklusivare alternativ, men då jag jämförde för två år sedan så var erbjudandet från Menta både sämre och dyrare än att köpa premium i Polen.
 
Menta fönster köper från Polen, Drutex tror jag som är en av Europas största tillverkare.
Har köpt flera gånger och kan inte klaga på nåt.
De äldsta är väl 10-15år
Har både fasta, öppningsbara och helglas altandörrar.
Enda som gulnar är dom små täcklocken som sitter över dräneringshålen, det går säkert att köpa nya om man vill det efter 10år.
Har en altandörr där listen släppt, men det är nog mer beroende på den boende där än kvalitet problem.

3glas kan man sätta mot väg eller liknande där man vill ha bättre ljuddämpning, 2glas på andra ställen, har man inte väldigt stora ytor så tror jag vinsten för värmeförluster är minimal, 3 vs 2
 
Sen kan man ju tycka vad man vill om utseendet...
Finns pvc med smalare karm och båge, men dyrare så klart.
Har man små fönster man ska byta ut så kanske man ska tänka efter lite och kanske tejpa upp papp på bef fönster för att få en uppfattning om glasytan som blir.
På ett fast fönster så är glaset 10cm mindre än karmyttermått, vet inte på öppningsbara men minst 15cm mindre
 
Okej tack för era svar. Har även tittat lite på ett företag som heter Termoplus. Man blir ju osäker så man inte gör fel o köper nåt dåligt. Är ju nästan dubbla priset om man ska köpa aluminuimfönster.
 
Ja det är ju det här med utseendet. Jag byggde till och satte där 7 Drutex öppningsbara fönster. Och tanken var väl då att fortsätta byta ut på resten av huset.
Men de ser ju för bedrövliga ut, i varje fall på mitt hus med Falu rödmålad lockpanel.
Så kommer byta ut de fönstren nu innan jag sätter in foder på insidan och får väl trots att jag är supersnål köpa aluminiumfönster.
Det är inte bara att det vita tar mycket av fönsterytan som stör utan även att fönstren är rundade och i två nivåer. Tänk om Drutex i varje fall haft vett på att göra rakare form och i samma nivå på båge och fönster utifrån sett. Med några enkla grepp hade de kunnat få till fönstren lite elegantare och förstår inte heller varför de gör bågar/fönster så klumpiga. 😢
 
Utifrån och innifrån, tror det är samma fönster

Ställning framför ett hus med synligt fönster och fönsterfoder, visar installation ut- och invändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusvy av ett fönster med träd och snö synligt utomhus, vit fönsterfoder inuti och en radiator under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan ju köra utvändiga fodret lite längre in om man vill, tror jag har det 15mm in på utsidan.

Invändigt så kan man ha det närmare på lås sidan men gångjärnssidan går det inte så mycket mer
Men jag vill ha ungefär lika runt om.
Lite svårare att få fast smygen än om man har spår i karmen, jag mäter upp och ner och kapar med sänksåg.

Man kan köpa till spår utvändigt för vanlig fönsterbleck, men det sågar jag också med sänksågen.
Ska få en klinga nerslipad så spåret blir lite smalare, brukar trycka i Tec7 i spåret innan jag trycker dit blecket
 
Utifrån ser det ju kanon ut och innifrån helt okej. Vet inte om hustyp spelar roll men vi har köpt ett tegelhus som idag är röd/brunt i färgen o har tänkt måla det vitt.
 
Nån mer med erfarenhet av PVC-fönster?
 
Jag tog Termoplus och gick från 2 luft till 1 luft och 3 luft till 2 luft på alla rutor så de totala glasytan var rätt intakt. Tyst, tätt och inget att klaga på så här 8 år senare.
 
Vad innebär det där med 1,2 o 3 luft?
 
B
Jag har mentafönster på en enklare isolerad byggnad, hönshuset och i källaren till huset. Har nog runt 20 fönster totalt. Det känns inte helt 100% estetiskt med plast måste jag säga, jag tror inte jag sätter in just menta fönster i bostadens övriga våningsplan när de är dags att byta ut, om de inte fått till modeller som är lite snyggare.

Funktionsmässigt så har de varit helt underhållsfria. inget som gått sönder. Enkla att montera. Inga glaskasetter som släppt ut isolergasen. Färgen har inte gulnat eller på annat sätt påverkats av tidens tand/uv. Bra ljudisolering och inga problem med kallras eller annat, så jag tror de är rätt bra isolermässigt.

Så försök att kika på plats, öppna ett fönster o känn på kvalitén etc. Bor du i närheten av Västerås får du kika förbi hos mig om du vill. Annars borde de väl ha showroom eller referenskunder kanske? Även om det finns högupplösta bilder, så tror jag man ska uppleva dem innan man köper alltför många...
 
V Viktor89 skrev:
Vad innebär det där med 1,2 o 3 luft?
2 rutor som ersattes med 1 och 3 rutor som ersattes med 2. Dvs mindre trä mellan rutorna.

Vad menas med 1-luft, 2-luft, 3-luft o.s.v.?​

Med ”luft” avses antal glaskassetter i en fönstermodul. Med ett 2-luftsfönster innebär alltså att man har två glaskassetter i en och samma fönsterkarm.
 
Hej, vi köpte PVC-fönster från Nordiska Fönster till vårt nybygge av fritidshus som nu är klart. Det blev deras serie Fjord och i 3-glas. De är som alla andra från Polen. Kan säga att hittills är vi mkt nöjda med fönstren. Upplever att de har god kvalitet och ser prydliga ut monterade. Jämförde med bl.a. Menta när vi skulle köpa men fick då bättre rabatter hos Nordiska fönster så treglas blev samma kostnad som för tvåglas hos Menta. Hursomhelst kan jag rekommendera dem som ett bra köp baserat på egen erfarenhet.
 
Okej! Har kollat lite på Nordiska men tycker dom är dyrare. Hos Menta gick 14 fönster till knappt 40000:-. Hur många fönster köpte ni o pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.