Grävt på tomten och så dök denna upp. Ställt frågan på Ledningskollen och fått ritningar att både vatten och en gammal gasledning går in på tomten på samma ställe. Skickat bild till Stockholm vatten som ”tror” det är en gammal tomtventil men den sitter på typ 30 cm djup så jag undrar om det är en gammal gasventil. Någon som vet?
 
  • Gammal ventilmekanism som hittats under marken, möjlig tomt- eller gasventil i jordig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva ventilen/ventilhuset sitter längre ner i backen, det där är "bara" ventilspindeln, mer troligen ventilspindelförlängare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Själva ventilen/ventilhuset sitter längre ner i backen, det där är "bara" ventilspindeln, mer troligen ventilspindelförlängare.
Tack! Och då gissar jag att det är till vattnet. Enligt Stockholm Vatten tycker de att jag ska ta bort den men vågar inte göra något för vatten in ledningen är så gammalt att det nog är bäst att låta det vara och bygga ett hål i muren jag ska bygga för att eventuellt komma åt eller inspektera den.
 
Jag hade grävt längre ner för att se vad det är och om de är aktivt
 
B
Men bygga in den känns väl tveksamt? Den dagen den ska bytas så ska man väl gräva sig ner ca 2m till ventilen, om det är ditt vatten. Med lite rasvinkel på schaktet så blir det en del yta.

Jag hade nog tänkt mig både en och två gånger innan man bygger en dyr mur, om ventilen ser ut så där. Kanske läge att fundera på att byta ventil och inkommande vattenledning till huset...?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.