Hej,

Håller på att bygga kök i vårt hus och vi ska installera en hällfläkt (Bosch PVQ895F25E). Står i valet och kvalet på om man ska gå på frånluft via fasad eller kolfilter. Jag vill helst satsa på frånluft men det är lite bökigt och har därför några frågor:

1) Utblåset kommer komma mellan två fönster. Se markering i bild där rörutloppet skulle hamna. Kan det bli ett problem vintertid med imma på fönster?

2) Enligt sotaren kan vi brandisolera röret och sätta en smältsäkring så blir det godkänt. Funderar på hur jag rent tekniskt ska få till detta. Det finns en adapter att köpa till spisen som går från kvadratiskt rör till runt (se bild). Tyvärr kan genomföringen inte ske i mitten av skåpet (pga reglar i vägg) så det måste även ske en sidoförflyttning. Jag tänker mig därför följande ordning: adapter -> Ø160 flexsslang -> smältsäkring -> 90 graders spiroböj -> rakt spirorör med 30 mm stenull->utvändig huv

3) Om jag vill ha ett backspjäll (kallrasskydd), kan jag sätta det precis innan huven?
 
  • Pågående köksrenovering med oskåp och markering för framtida hällfläktsutlopp mellan två fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal adapter för hällfläkt från kvadratisk till rund form, teknisk ritning och bild på adaptern.
BirgitS
O Osg skrev:
1) Utblåset kommer komma mellan två fönster. Se markering i bild där rörutloppet skulle hamna. Kan det bli ett problem vintertid med imma på fönster?
Är det en uteplats som är på gång där?
Inte så trevligt att få ut matoset där gästerna sitter.
O Osg skrev:
Står i valet och kvalet på om man ska gå på frånluft via fasad eller kolfilter. Jag vill helst satsa på frånluft men det är lite bökigt och har därför några frågor:
Det ska enligt byggreglerna vara frånluft i kök, det räcker inte med bara en kolfilterfläkt. Det är inte bra för huset att skicka vattenångan och matoset som går genom kolfilterfläkten runt i huset innan det sugs bort i ett badrum etc.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en uteplats som är på gång där?
Inte så trevligt att få ut matoset där gästerna sitter.

Det ska enligt byggreglerna vara frånluft i kök, det räcker inte med bara en kolfilterfläkt. Det är inte bra för huset att skicka vattenångan och matoset som går genom kolfilterfläkten runt i
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en uteplats som är på gång där?
Inte så trevligt att få ut matoset där gästerna sitter.

Det ska enligt byggreglerna vara frånluft i kök, det räcker inte med bara en kolfilterfläkt. Det är inte bra för huset att skicka vattenångan och matoset som går genom kolfilterfläkten runt i huset innan det sugs bort i ett badrum etc.
huset innan det sugs bort i ett badrum e
Utanför dörren man ser kommer man ut på en "balkong" som leder till en terass som är runt hörnet av huset. Man kommer alltså endast att gå utanför där och inte sitta så det bör inte vara ett problem.

Det finns även en separat frånluftsventil i taket på köket!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Det är svårt att få till kallrasskydd med de vanliga backventilerna när man leder röret neråt eftersom de bygger på tyngdkraften neråt.
Eftersom man har undertryck i huset så blir det tilluft genom köksfläkten när fläkten är avstängd.
Jag satte en jalusislutare i ytterväggen. Funkar rätt bra och stryper inte flödet.
Jalusislutare monterad på en yttervägg för att förhindra tilluft genom köksfläkt när fläkten är avstängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När du har hällen mot ytterväggen så skulle jag hellre sätta en vanligt fläkt över hällen. Mycket enklare att få till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.