Hej
Skrivit ett inlägg tidigare om rostig toppmatad tvättmaskin där jag fick bytt luckan men nu har det hänt igen mer eller mindre på samma ställe.
hur ska man göra nu förutom att göra en reklamation igen ( påtala felet) inget fel på maskinen. Vit Whirlpool tvättmaskin, kontrollpanel, programväljare, 7 kg kapacitet, energimärkning, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vit apparat med ikoner, rost och smutsiga märken på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M myrgången25 skrev:
Hej
Skrivit ett inlägg tidigare om rostig toppmatad tvättmaskin där jag fick bytt luckan men nu har det hänt igen mer eller mindre på samma ställe.
hur ska man göra nu förutom att göra en reklamation igen ( påtala felet) inget fel på maskinen.[bild] [bild]
Det är väl att reklamera igen....påtala dock att det är samam fel och hör om du kan få en annan modell, annars borde du ivilket fall ha rätt till det, alt reklamera hela köpet, om det sker en tredje gång...

"Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Uppstår samma fel en tredje gång kan du ha rätt att säga nej till fler reparationsförsök och istället kräva att köpet hävs. Att köpet hävs betyder att köpet återgår, det vill säga att du lämnar tillbaka varan och får pengarna tillbaka."

https://www.hallakonsument.se/konsu...g att åtgärda,varan och får pengarna tillbaka.
 
tog kontakt med försäkringsbolaget och fick en bra ersättning
 
  • Gilla
Anonymiserad 166136 och 1 till
  • Laddar…
A
M myrgången25 skrev:
Hej
Skrivit ett inlägg tidigare om rostig toppmatad tvättmaskin där jag fick bytt luckan men nu har det hänt igen mer eller mindre på samma ställe.
hur ska man göra nu förutom att göra en reklamation igen ( påtala felet) inget fel på maskinen.[bild] [bild]
Tvättmaskinslucka och kontrollpanel med indikationer på att vatten kan samlas vid öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit tvättmaskins övre kant med vattenskador och ikoner för tvättprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit lucka på vitvaror med synlig fukt och avlagringar vid öppningen, samt symboler för tvättprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Samma problem på min (TDLR 60210 Whirlpool - Toppmatad tvättmaskin).

Jag tror det är ett problem med designen, då vatten fastnar /rinner ner och ligger kvar vid öppnande av luckan.

Luckan finns att köpa som reservdel, men jag vet inte hur man i så fall gör med gånggärnet? Behöver man specialverktyg för att lossa på detta?



*Edit: Jag tror jag löste problemet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...sprintarna-naer-man-skall-byta-luckan.502814/

Rost runt gångjärnet på en vit tvättmaskins lucka där skruvarna för reparation syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är troligtvis bara att lossa dessa torx skruvar (2 st) på vardera sida (1st per sida) för att byta plåten som sitter ovanpå tvättmaskinen.

Men det är väldigt trångt så i så fall måste jag hitta en lågprofil viklad torx nyckel. 🤔

Troligen så är det denna typ av verktyg som måste användas för att lossa på dessa.
Uppsättning av lågprofil vinklade torx nycklar med storlekar T10-T40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
A
Fin bild på rostbildningen.
Maskinen inköptes år: 2016, så någon garanti går troligtvis inte att åberopa.
 
  • Rostbildning på kanten av en vit maskindel, daterad 2016, utanför garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
A
Måste bytas ut. Denna rost tog 7 år att utvecklas.
 
  • Skadad vit väggpanel med synlig rost i nedre delen vid golvet, intill ett par slitna skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostangrepp längs kanten på en vit dörr som ligger ned, behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkant med rostskador som har utvecklats under 7 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostangrepp på kanten av en vitmålad dörr efter sju år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rostskador längs kanten av en vit dörr med synliga rostiga metalldelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
A
Anonymiserad 166136 skrev:
[bild][bild][bild]

[video]

Samma problem på min (TDLR 60210 Whirlpool - Toppmatad tvättmaskin).

Jag tror det är ett problem med designen, då vatten fastnar /rinner ner och ligger kvar vid öppnande av luckan.

Luckan finns att köpa som reservdel, men jag vet inte hur man i så fall gör med gånggärnet? Behöver man specialverktyg för att lossa på detta?



*Edit: Jag tror jag löste problemet.
[länk]

[bild]

Det är troligtvis bara att lossa dessa torx skruvar (2 st) på vardera sida (1st per sida) för att byta plåten som sitter ovanpå tvättmaskinen.

Men det är väldigt trångt så i så fall måste jag hitta en lågprofil viklad torx nyckel. 🤔

Troligen så är det denna typ av verktyg som måste användas för att lossa på dessa.
[bild]
Återkoppling på detta.
Det var enklare än vad jag trodde.
Det var bara att ta bort panel enheten så kom jag åt.
Öppet elskåp med borttagen panel och synliga kablage och komponenter under installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avtagen panelenhet placerad på sidan för att visa åtkomst utan att ta bort alla kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man behöver inte ta bort alla kablar. Det täcker att lägga den på sidan om som i bild 1. Ville ta bort den då jag behövde dra loss plåten på locket.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Anonymiserad 166136 skrev:
Måste bytas ut. Denna rost tog 7 år att utvecklas.
inget unikt alls
 
A
Anonymiserad 166136 skrev:
Återkoppling på detta.
Det var enklare än vad jag trodde.
Det var bara att ta bort panel enheten så kom jag åt.
[bild]

[bild]

Man behöver inte ta bort alla kablar. Det täcker att lägga den på sidan om som i bild 1. Ville ta bort den då jag behövde dra loss plåten på locket.
ja det vet väl alla och du nu med
 
A
Varför är post #8 och #9 anonymiserad?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Mycket bra fråga!
 
A
N Nalleman64 skrev:
Mycket bra fråga!
Jo det var konstigt. Inläggen uppladdades av en användare, och plötligt så var de anonymiserade nästa dag.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Användaren avstängd.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Stefan N Stefan N skrev:
Användaren avstängd.
Okay jag förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.