R
D Desinformatören skrev:
jo jo mycket vanligt här på både ahlsell electroskandia, dahls mm
Runt Göteborg och västslusten finns bara frukost ibland på fredagar eller andra speciella arrangemang men den vardagliga har Ahlsell slutat med..
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag inte. Jag tror de allra flesta behärskar enkel subtraktion och vet att 16-7=9.
Jag hade verkligen hoppats att det var så. Men folk tänker nog inte riktigt så långt att som börjar räkna. Dom vet bara att dom jobbar 8 timmar och därför tror en del människor att man då är på jobbet just 8 timmar.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
H hablam skrev:
tror en del människor att man då är på jobbet just 8 timmar.
En del kanske, men jag tror de tillhör en liten minoritet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A aleann skrev:
Men du säger ju det. Är kunden nöjd? Har man god kommunikation med kunden och förklarar eller ej?

När du är ute och käkar.. (Jag har gjort ett antal år på restaruanger också, skitroligt jobb!), om du är njasådärnöjd med servicen och maten, ge ingen dricks. Inget konstigt med det. Skillnaden är dock att du läser menyn, ser ett fast pris och kör på det. Du kan inte jämföra det alls med ett jobb som hantverkare gör.

Ett exempel. Min stuga uppe i Alvik i Luleå. Gammal timring från 1910, jättefin! Jag ville bygga upp en gäststuga på tomten och hade inte alls tid själv. Visar sig att.. det gick inte alls att lägga en grund. Marken var för våt så det måste pålas och hela skiten blev 3 gånger dyrare. Precis som på en restaurang så gnällde jag som en kärring och så vidare.. NOT!!! för helvete. Jag betalade och såg glad ut, för killarna löste problemet, jag fick problemet förklarat för mig och det var inte så mycket att fundera över. Shit happens liksom.

Jag är så jäkla glad över att jag inte arbetar mot privatpersoner längre. De är det värsta klientelet man kan ha.Skitsnåla, skitnödiga individer utan kunskap som bara tjafsar, tid som kunde vara produktiv istället. Inte menat mot dig FredIsak, utan mer generellt mot alla hobbytyckare som inte kan ett skit och därför tar in firmor för att göra det som de inte klarar av, som de sedan klagar på som riktiga män och sedan skriver på internet om. Jag vill skriva "Jävla patrask", men jag låter bli. Som norrbottning blir jag bara... "suckar tungt".
Spot on… Kommunikation och öppenhet mellan utförare och beställare är A och O för att förstå omfattningen av jobbet och ev. risker. ”Gärna” innan arbetet påbörjas och innan en ev. ”överraskningsfaktura” dimper ned i ”lådan/inboxen” 😉
 
J Jesper Karlsson3 skrev:
Får inte du lön för hela din arbetsdag?
Nope, arb. tid 8-17, 1 t lunchrast betalas ej.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
Åh jisses vilken rolig tråd.

En kontorskille jämför gem med elmaterial som en elektriker ska ha i bilen. Kan kanske vara den bästa tråden på hela sidan.

Som så många andra sagt så är det helt enkelt olika förutsättningar på olika hus. Hahaha inte som en konsult som kan använda samma penna till hela sitt jobb :D Åh jag tycker det är roligt att höra pappersvändare berätta hur knegare ska knega :))))))
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
S Spikhasse skrev:
Åh jisses vilken rolig tråd.

En kontorskille jämför gem med elmaterial som en elektriker ska ha i bilen. Kan kanske vara den bästa tråden på hela sidan.

Som så många andra sagt så är det helt enkelt olika förutsättningar på olika hus. Hahaha inte som en konsult som kan använda samma penna till hela sitt jobb :D Åh jag tycker det är roligt att höra pappersvändare berätta hur knegare ska knega :))))))
Tuff du är spikarhasse! Men om du hade haft förstånd nog att ha grundläggande material på samma ställe du parkerar bilen efter arbetsdagen hade det kanske blivit färre kunder som klagat på dina ständiga meningslösa småresor till ahlsell för att köpa dosor. På allvar, hur jävla många olika sorters dosor menar ni att en elektriker har behov av för arbete hos privatpersoner!? Men hade ni haft det grundläggande förståndet hade ni väl inte heller behövt vara hantverkare hela livet.
 
  • Älska
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Tuff du är spikarhasse! Men om du hade haft förstånd nog att ha grundläggande material på samma ställe du parkerar bilen efter arbetsdagen hade det kanske blivit färre kunder som klagat på dina ständiga meningslösa småresor till ahlsell för att köpa dosor. På allvar, hur jävla många olika sorters dosor menar ni att en elektriker har behov av för arbete hos privatpersoner!? Men hade ni haft det grundläggande förståndet hade ni väl inte heller behövt vara hantverkare hela livet.
Hahaha kränkt kille :) Varför skulle det vara fel att arbeta som hantverkare? Bästa jobbet jag någonsin haft. Det är sån härlig frihet och man kan fakturera surgubbar som dig med extra timmar bara för att det är skoj :)

Oavsett vad, tack för skrattet. Grabbarna kommer skratta ihjäl sig på jobbet imorgon. =)
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S Spikhasse skrev:
Hahaha kränkt kille :) Varför skulle det vara fel att arbeta som hantverkare? Bästa jobbet jag någonsin haft. Det är sån härlig frihet och man kan fakturera surgubbar som dig med extra timmar bara för att det är skoj :)

Oavsett vad, tack för skrattet. Grabbarna kommer skratta ihjäl sig på jobbet imorgon. =)
Bra att du trivs!
 
  • Haha
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Finns svar ang material, deponi osv också i tråden. Är nog bättre att du läser innan du svarar.
Får väl göra det då 🤷
 
E El görs av elektriker skrev:
Om det var enkelt jobb varför gjorde du inte det själv! Klaga går bra hur är dina arbetsdagar vad jobbar du med!
Herregud. För det första, av ditt namn att döma så vet du mycket väl att en privatperson inte får göra eljobb. För det andra, vet du vad punkt och frågetecken är? Du skriver ihop två meningar. Du använder utropstecken istället för frågetecken.. Det blir svårt med kommunikationen på internet när man bara skriker ut massor ord..
 
  • Gilla
lutorm och 3 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
et jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sätt
Jag förstår inte hur du tänker. Det är INTE mitt jobb som kund att vara arbetsplanerare åt företaget.
Klarar de inte av arbetsplanering ska de inte ägna sig åt "småjobb".
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
U Upp skrev:
I jobbet ingår också att inhandla det som behövs för installationen. Den tiden får du också betala för. Så det är inte orimligt för elektrikern fakturera för de timmar utifrån vad du beskriver.
Jo, vi har ju hört det åtskilliga gånger ifrån "hantverkare" & i synnerhet elektriker att de behöver sina stora servicebilar för att transportera sig själva & familjen, men att ha normalt förbruknings/installationsmaterial, nä det är för svårt att ha koll på.

Tänk va gamla tiders arbetsledare/hantverkare kunde!!!
När man blev tilldelad ett jobb så fick man också med sig det material/maskiner man förväntades behöva, saknades nåt så ringde man in och fortsatte med det man kunde. Sen antingen kom en grågosse eller så fick man med sig det saknade dag 2.

Och körde man servicejobb så hade man en bil utrustad med det man behövde i 80-90% av fallen och i UNDANTAGSFALL fick man åka & hämta.

Produktiviteten har gått rätt ned i källaren.
 
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jo, vi har ju hört det åtskilliga gånger ifrån "hantverkare" & i synnerhet elektriker att de behöver sina stora servicebilar för att transportera sig själva & familjen, men att ha normalt förbruknings/installationsmaterial, nä det är för svårt att ha koll på.

Tänk va gamla tiders arbetsledare/hantverkare kunde!!!
När man blev tilldelad ett jobb så fick man också med sig det material/maskiner man förväntades behöva, saknades nåt så ringde man in och fortsatte med det man kunde. Sen antingen kom en grågosse eller så fick man med sig det saknade dag 2.

Och körde man servicejobb så hade man en bil utrustad med det man behövde i 80-90% av fallen och i UNDANTAGSFALL fick man åka & hämta.

Produktiviteten har gått rätt ned i källaren.
Kryp tillbaka under din sten , du har inte en aning om någonting alls ,herregud
 
  • Haha
  • Arg
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R rogermagnusson4 skrev:
Kryp tillbaka under din sten , du har inte en aning om någonting alls ,herregud
Asgarv!!!!!!!
 
  • Älska
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.