Hejsan!

Fick för ett litet tag sedan en vattenskada. Avloppsröret i schaktet till uppevåningen.
Jag bröt upp schaktet och plockade bort avloppsröret och vatten röret.

Nu är det så att jag håller på att renovera källaren och är på gång med att putsa väggarna. Vill gärnaq ha detta klart nu för att snart kunna måla men det är ju ett hål i väggen där rören gick.

Jag funderar på om det skulle funkat att mura in en bit av avloppsröret så att det sticker ut en bit i källaren och en bit ovanför hålet så att jag kan fortsätta med avloppet uppåt den dagen jag ska börja med toan där. Och sen koppla på i källaren när jag målar klart.
Vatten, el och centraldammsugare ska också upp den vägen och nu fundera ja på hur jag gör detta bäst.
En idé jag har är att mura in antingen PEM slang, ett eller två avloppsrör för att sedan kunna föra in saker i dem.


Flera tips?
 
  • ror1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har nåt förslag?
kollade nu och en kanal med extra avloppsrör blir trångt.
 
Milkshaken
Få se om jag tolkat det rätt.....
Jag tycker det räcker med att du gör en trumma... dvs inte gjuter igen.... Vill du ha ljudlöst så isolerar du bara genomgången.
 
Jag gjuter in röret som går i bjällaget för att sedan skarva på uppåt när jag ska börja med toan.
Til elen gjuter jag in tre slangar som jag kan dra kablarna i och sen hade jag tänk att antingen gjuta in PEM eller sådan där gul slang man drar kabel i, till tappvattnet. Eller ska jag gjuta i sådan där skyddsslang man har till RIR då får man ju en dum skarv sen..
Måste va bättre att gjuta in nåt till vattnet där man kan dra ett RIR
 
Milkshaken
Jag personligen tycker att det är tryggare med rörliga stammar... Men du gör som du vill...
Tycker bara att du lägger ned för mycket jobb... Tänk själv, 98% av alla vattenrör går normalt sett genom vägar eller träbjälklag.
Endast i gjuten platta man gjuter in dom....
 
Ska jag göra en trumma även för avloppet måste jag ju gjuta in ett 160 rör och det får nog inte plats.
Och jag kanske har skrivit lite fel när jag sagt gjuta igen. Det är ju bara att jag ska putsa igen hålet i källar väggen.
Dit med rören sen halmmatta och puts på de. Eller forma till små tegelstensbitar. Det är bara så att det inte ska vara ett sort oregenbundet format hål på väggen.
I bjällaget ligger det fritt. Så det är bara lite puts på väggen som ska upp.
 
Resultat
Dom två vita rören har jag tänkt att dra vatten och golvvärme i. Hoppas det får plats :)

n712445517_619758_2194.jpg
 
Ser ut som du använt 40mm plaströr och det räcker väl till att dra dubbla 17 mm golvburen värme med tillopp & retur, sen kunde du väl ha monterat 110mm avloppsröret lite rakare ,-)

Ser bra ut.

MvH jawen
 
Tror kameran gör det sneare än vad det är :)
Det kommer ut snett genom väggen pga saker som var ivägen. Sen går det rakt ner i plattan
 
Milkshaken
Ser bra ut som sagt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.