Enfas eller trefaspump? Om det är trefas, har nåt eljobb gjorts så att den kan ha fått omkastad fasföljd? Om den går åt fel håll blir det så där mesigt tryck och flöde.
 
Vad blir trycket vid stängd kran på utloppet av brunnen ? få du upp trycket så att den stänger av sig (typ 2-3 Bar på en jetpump) så är det förmodligen inget problem med pumpen själv utan problemet finns i tillflödet/uppsugningen i sugslangen dels av sughöjd och om sugfiltret/backventilen är igensatt. Börja det hosta luft efter ett tags pumpning så är problemet att brunnen ger för lite vatten och nivån gått så låg att det suger luft i backventilen...

och som redan sagt - är det 3-fas pump och fasföljden gör att pumpen roterar åt fel håll så blir det inte mycket tryck...
 
  • Wow
Anita53
  • Laddar…
Tack! Ska fråga min HJÄLPARE! Återkommer. PS. Det är gott om vatten.
 
X xxargs skrev:
Vad blir trycket vid stängd kran på utloppet av brunnen ? få du upp trycket så att den stänger av sig (typ 2-3 Bar på en jetpump) så är det förmodligen inget problem med pumpen själv utan problemet finns i tillflödet/uppsugningen i sugslangen dels av sughöjd och om sugfiltret/backventilen är igensatt. Börja det hosta luft efter ett tags pumpning så är problemet att brunnen ger för lite vatten och nivån gått så låg att det suger luft i backventilen...

och som redan sagt - är det 3-fas pump och fasföljden gör att pumpen roterar åt fel håll så blir det inte mycket tryck...
Är det inte en dränkpump som TS skriver??????
 
  • Wow
Anita53
  • Laddar…
Anita53 Anita53 skrev:
ÄR PUMPEN PROBLEMET?
Pumpen eller tryckbrytaren OM du har vatten i brunnen.
 
  • Gilla
Anita53
  • Laddar…
E elmont skrev:
Pumpen eller tryckbrytaren OM du har vatten i brunnen.
Pumpen är ju ny. Vad menas med tryck- brytare? Frågar igen: Är pumpen för klen? Borde jag köpa en STARKARE pump?
 
Vad har du köpt för pump?

Jag anar det är enklare billig pump som inte är avsedd för ändamålet.
 

Bästa svaret

B
Tryckbrytaren startar ju och stoppar pumpen. Är pumpen av typen som sitter 30m ner i brunnen kan det ju vara svårt att avgöra om pumpen är till eller från.

Med en multimeter kan man ju mäta sig till om tryckströmbrytaren är till eller från. Är den till och pumpen ger dåligt med tryck, och man är säker på fasföljden, kan man ju börja fundera.

Är det dåligt med tryck direkt efter pumpen? Finns det filter nånstans som behöver rengöras? Finns det manometer som visar vilket tryck som pumpen skapar?

Det framgår ju inte hur klen pump du köpt (har du modell/pumpkurva?) eller vilket tryck/flöde som är ditt krav så det är ju omöjligt att svara på om pumpen behöver bytas.
 
  • Gilla
Anita53
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad har du köpt för pump?

Jag anar det är enklare billig pump som inte är avsedd för ändamålet.
Så då tror du att jag behöver en annan pump? Ge mig förslag.
 
Om du inte berättar vad du har för pump så kan du få precis vilket svar som helst.
Så börja med att svara på vad du har i brunnen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad har du köpt för pump?

Jag anar det är enklare billig pump som inte är avsedd för ändamålet.
Jula. VAD SKA jag ha då??
 
En blå.
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
Anita53 Anita53 skrev:
Jula. VAD SKA jag ha då??
Vilken?
 
Har det funkat tidigare? Det är inte bara så att du har gamla järnrör. Om de är gamla brukar de gegga igen så det bara är öppet som ett sugrör i mitten av dem.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.