Infarten till tomten är en brant uppförsbacke, följt av en grässlänt upp till huset. Hur ska jag lasta grus på exempelvis ett bilsläp för att kunna dra upp gruset för infarten och slänten? Om jag bara lastar på ett vanligt öppet släp så kommer väl allt gruset åka bak i släpet. Då blir det negativt kultryck och gruset kanske även rinner över kanten på släpet.
 
lastat grus rör väl inte på sig nåt särskilt, det ska vara bra brant backe i så fall.
Pressening och några spännband håller gruset på plats.
 
  • Gilla
chicketiwowow och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
C chicketiwowow skrev:
Infarten till tomten är en brant uppförsbacke, följt av en grässlänt upp till huset. Hur ska jag lasta grus på exempelvis ett bilsläp för att kunna dra upp gruset för infarten och slänten? Om jag bara lastar på ett vanligt öppet släp så kommer väl allt gruset åka bak i släpet. Då blir det negativt kultryck och gruset kanske även rinner över kanten på släpet.
Lite frågor ang hur brant din uppfart är .
Kommer du upp med en personbil utan hjulspinn eller fyrhjulsdrift ?
Går det att använda uppfarten på vintern (halka)
Hur lång är infarten / vägen / uppfarten ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lite frågor ang hur brant din uppfart är .
Kommer du upp med en personbil utan hjulspinn eller fyrhjulsdrift ?
Går det att använda uppfarten på vintern (halka)
Hur lång är infarten / vägen / uppfarten ?
Vet tyvärr inte hur brant. Ska försöka mäta och återkomma nästa gång jag är där.

Jag har dragit upp släp lastat med möbler tidigare, med tvåhjulsdrift. Funkar bara om det är torrt och man tar bra med fart. Utan släp brukar det gå bra att köra upp, även för slänten, med tvåhjulsdrift, om det inte regnat nyss.

Nu har jag bil med fyrhjulsdrift och har ännu inte haft några problem att komma upp, ens med släp. Kan också sätta på snökedjor, som ger bra grepp även på gräs.

uppfarten är den brantaste biten, och där kommer jag alltid upp om det är barmark. Uppfarten är ganska kort, så vid dåligt väglag brukar det gå bra att ta fart.

Den brantaste biten är ca 4 meter lång. Grässlänten är kanske 20 meter ca.
 
Tomture61
C chicketiwowow skrev:
Vet tyvärr inte hur brant. Ska försöka mäta och återkomma nästa gång jag är där.

Jag har dragit upp släp lastat med möbler tidigare, med tvåhjulsdrift. Funkar bara om det är torrt och man tar bra med fart. Utan släp brukar det gå bra att köra upp, även för slänten, med tvåhjulsdrift, om det inte regnat nyss.

Nu har jag bil med fyrhjulsdrift och har ännu inte haft några problem att komma upp, ens med släp. Kan också sätta på snökedjor, som ger bra grepp även på gräs.

uppfarten är den brantaste biten, och där kommer jag alltid upp om det är barmark. Uppfarten är ganska kort, så vid dåligt väglag brukar det gå bra att ta fart.

Den brantaste biten är ca 4 meter lång. Grässlänten är kanske 20 meter ca.
Som ngn skrev tidigare , grus är inte en levande massa som tex obrunnen betong är .
Grus väger däremot mycket .

Svårt att avgöra vad en brant backe innebär , i framkomlighet .
 
  • Gilla
chicketiwowow
  • Laddar…

Bästa svaret

Några så stora mängder grus får du sannolikt inte lasta på ditt släp. Gruset kommer, som sagt aldrig att röra sig bakåt på ditt släp heller. Det krävs en lutning som är långt över vad du klarar att köra uppför. Släpet ska lastas med ett jämntjockt lager med grus för att få rätt kultryck. Då det ligger jämnt kan det nästan inte förflytta sig.
Men, även OM du mot att förmodan hade fått negativt kultryck i sista backen hemma, så har det ingen betydelse. Ingenting går sönder. Enda problemet med negativt kultryck, är att bilen blir väldigt vinglig och därmed farlig att köra på stora vägen i normal hastighet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
hyr en självlastande minidumper så förflyttar du upp gruset utan problem. Annars så tro jag inte du kommer ha några påroblem att köra upp det med bilen och släpet när du har 4wd.
 
  • Gilla
chicketiwowow
  • Laddar…
K
Bara att köra upp för backen, som skrivits ovan. Gruset kommat knappast flytta sig så situationen blir farlig om du lastat det hela rätt från första början
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack, alla, för svaren! Då hör jag av mig om gruset hamnar på gräsmattan så får ni komma och städa ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Beställ hem gruset rätt ;)

Lastbil med kran som levererar grus på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.