Kanske en konstig fråga, men går det att bära en glasfiberpool? Platsen på tomten vi vill ha poolen är inte alls tillgänglig för en lyftkran, det skulle behövas någon som kan lyfta runt 30m och över ett hus vilket känns lite sådär.

Så frågan är om det går att bära den istället om man är ett gäng?
 
Vilken storlek har poolen? Sökt lite på Google och runt 850 kg kan du nog räkna med att en 8x3x1.5m pool väger. Det är en hel del även för att gäng gubbar
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Går väl att bygga träräls och rulla fram den på stålrör annars..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Skulle nog också säga att ett gäng gubbar och rulla på rör är ganska enkelt och billigaste alternativet.
 
Karrock
Eller lägga på en släpkärra och handrulla med 3-4 man?
 
Lastbilen som levererar måste ha en kran som når in, det finns som når 38m och lyfter 2 ton
Men annars kolla med en lokal kranföretag t.ex. Jinert
 
T
Allt går väl men inte säkert att det finns något bra att lyfta i .
Att göra marklyft med en stång är en sak men att lyfta med fingrarna i en liten klack på utsidan är en annan om det nu ens finns.

Sen kommer problemet att ni ska ha ner den i gropen på exakt rätt ställe och utan att den spricker.
Går ju inte att bara välta ner den utan den behöver sväva över gropen och sakta sänkas ner.

Så sikta på en kran över huset är mitt tips.
 
Alternativ ett måste ju vara att använda en lastbil med stor kran eller rent av en mobilkran. Om de alternativen inte funkar så är det inga problem att hänga en pool av de måtten i gafflarna på en hjullastare och köra runt huset.
 
Karrock Karrock skrev:
Eller lägga på en släpkärra och handrulla med 3-4 man?
Ett ton på hjul där marken inte är platt är både svårt att flytta och att få stopp på.
 
Karrock
MathiasS MathiasS skrev:
Ett ton på hjul där marken inte är platt är både svårt att flytta och att få stopp på.
Så är det förstås. Rulla på rör är inte lätt heller om inte marken är jämn. Har inte sett uppgift om poolens storlek eller tomtens topografi, så jag gissar likt övriga.
 
Tror jag inte är en bra idé alls. Ha en förberedd botten. Då kan du placera den exakt rätt med en gång och börja återfylla omgående.
Om ni håller på och rulla omkring/bär. Sedan börjar det ösregna och då blir det svårare att placera den där du vill ha den etc etc.
Antar att den är ganska stor då givetvis.
 
Det är en väldigt liten tomt där det är kedjehus, så det går inte ta mellan husen. Och från parkeringen till platsen där poolen ska vara är det närnare 50m. På andra sidan är det skog. Det finns en cykelbana där det är relativt lite träd, men jag gissar att lastbilen inte kan köra på cykelbana utan vägen måste tåla högre vikt.

Tanken var en i storleken 2.5-3 x 5 x 1.5m. De jag har hört med hitills kan inte lyfta in så långt. Men kanske är svårt bära in också.
 
wildeside
Helikopter lyft! Alla problem lösta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.