D
Idag duschar vi knappt ljummet (5l/min). Låter ju som att vi kan få en klar förbättring med en vvb.

Går det att tömma den så den kan stå ute på vintern? Alltså bara förvaras ute?
 
  • Gilla
Lande
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Kanon. Inget kan gå fel känns det som.

Måste hitta slangar som klarar lite värme mellan vvb och blandaren. Inte aktuellt att köra pex eller koppar eller liknande.
Inget annat än pex som är billigare ån koppar, allt annat i slangväg kan det glömma på varma sidan. kalla kan du köra med trädgårdslang av kvalitet som tål trycket som kan bli när solen värmen slangen
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
wildeside
Japp tömmer vvb i bastun på vintern
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Inget annat än pex som är billigare ån koppar, allt annat i slangväg kan det glömma på varma sidan. kalla kan du köra med trädgårdslang av kvalitet som tål trycket som kan bli när solen värmen slangen
Anslutningsslamg klara +90. Den duger väl utomhus.
 
  • Flexibel metallslang med gängade anslutningar, lämplig för utomhusbruk, 200 cm längd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Idag duschar vi knappt ljummet (5l/min). Låter ju som att vi kan få en klar förbättring med en vvb.

Går det att tömma den så den kan stå ute på vintern? Alltså bara förvaras ute?
Jepp men blandningsventiel måste in i värmen, annaars blir det en ny varje vår för ca 800 kr, den fryser sönder, inget stort att ta bort , det är klämringskopplingar. men när du tar bort den så ramlar allt vatten ur VVB genom kalla röret. Det blir bra blött, så det måste kunna rinna bort.
 
D Derbyboy skrev:
Anslutningsslamg klara +90. Den duger väl utomhus.
Duger hur bra som helst och finns i olika längder och kan skarvas med en skarvbit med plankoppling och mässing, kallas för sexkant.
 
wildeside
Mina blandnings ventiler sitter kvar på alla 3 vvb (båten, husbilen o bastun) dammsuger ur vattnet o ställer övertrycksventilerna i öppet läge
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Är genomströmningsvärmare ett lämpligt alternativ? Borde funka bra
 
G
D Derbyboy skrev:
Nu är det vår igen och jag funderar (i år igen) på en lösning för att värma barnens pool. Det är en plastpool på 544 L från Biltema. Jag använder bräckt vatten för att fylla poolen. Just nu är havsvattnet 6+ och det är 25+ i solen.

Antingen kör jag poolvärmare och pump från typ biltema eller så kör jag en VVB i emalj (ska fungera bättre med bräckt vatten). Finns sådana 300L på blocket för 500-1500 kr. Fördelen med VVB är att jag kan få mig en varm dusch.

Vad säger ni?

Vad skulle jag behöva för att fylla beredaren med havsvatten. Pumpen i havet är en dränkpump och går alltså inte att koppla direkt till en vvb. Dessutom måste jag ju ha någon form av tryck för att få ut vattnet ur beredaren.
Solfångare.
 
D
Det fungerar bra till en dusch. Den genomströmningberedaren jag har ger 5L/Min och i helgen värmde den från +9 till +38 grader. Vet inte riktigt om 38 grader verkligen stämmer (det är vad som står i displayen) men vattnet känns ljummet.

Skulle jag fylla poolen (544 L) med 5L/min skulle det ta en evighet och bli mycket dyrt.
 
D
G Grannens Häck skrev:
Solfångare.
Jo vi har varit inne på solfångare tidigare i tråden men som jag ser det skulle det förfula tomten, bli dyrare och vara opålitligare (kräver större mängd sol).

Jag är inne på att köpa en begagnad VVB
 
D
Tanken är att fylla poolen på morgonen med varmt vatten och sen låta barnen bada till de tröttnar eller vattnet blir för kallt. I praktiken skulle det inte bli bra med solfångare eftersom det bygger på uppbärmning när solen står som högst, dvs mitt på dagen.
 
D Derbyboy skrev:
Tanken är att fylla poolen på morgonen med varmt vatten och sen låta barnen bada till de tröttnar eller vattnet blir för kallt. I praktiken skulle det inte bli bra med solfångare eftersom det bygger på uppbärmning när solen står som högst, dvs mitt på dagen.
Tror inte det funkar.
Mina barn gnäller först för att vattnet är för varmt och när det väl blivit lagom så är det någon timme eller två innan det är för kallt och de gnäller för att dom fryser.

Det är svårt att hålla lagom temperatur över tid.
 
D Derbyboy skrev:
Ja kanske men vem vill ha 200 m PEM liggandes på tomten?
På taket/garaget kanske ?
 
D
tensiden tensiden skrev:
Tror inte det funkar.
Mina barn gnäller först för att vattnet är för varmt och när det väl blivit lagom så är det någon timme eller två innan det är för kallt och de gnäller för att dom fryser.

Det är svårt att hålla lagom temperatur över tid.
De har fått smak på det varma vattnet :) Jag kan ju fylla i 150 L på morgonen och sen fylla i lite mer senare. Har jag 300L så kan den ju få stå och puttra under dagen och är de snälla kan de få en skvätt varmt på eftermiddagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.