Har ett nytt altanprojekt där jag ska bygga som en liten ”balkong” till en ovanvåning.
På markplan finns en altan byggd med 45x170 regelverk på plattor/betongblock.

Nu ska jag dra upp stolpar till ”balkongen” på ovanvåning jag har lossat altanplankor i markplan. Måste jag gräva ner plintar här för stolparna till balkongen eller duger de att stolparna står på betongplattor och fästs i regelverket till altanen i markplan?

”Balkongen” är inte så stor….
 
K
Om det duger beror helt på dina tilltänkta dimensioner och nyttiglasten på balkongen. Skruvförband i i regelverket kommer sannolikt kunna hålla vikten givet att det inte är stora dimensioner du tänkt dig. Sen beror det ju då också på vad befintligt regelverk har för upplag
 
K kniv skrev:
Om det duger beror helt på dina tilltänkta dimensioner och nyttiglasten på balkongen. Skruvförband i i regelverket kommer sannolikt kunna hålla vikten givet att det inte är stora dimensioner du tänkt dig. Sen beror det ju då också på vad befintligt regelverk har för upplag
Befintligt regelverk är 45x170 med upplägg på betongblock på 1,5m avstånd ca.

Balkong reglar är fri längd 2,7m 45x170 vilar på bärlina fäst i vägg (sätter stolpar under även där). Bredd på hela balkongen är 7,3m.
Bärlina i fron blir 45x220 med 4st stolpar 95x95.
 
K
Du skriver ”är”? Är det redan befintligt eller ska det bli byggt?
 
K kniv skrev:
Du skriver ”är”? Är det redan befintligt eller ska det bli byggt?
Altan på mark finns men balkongen ska bli byggt..
 
K
Vilken snözon och kommer det vara tak över balkongen?
Annars är nog 2,70 i längsta laget för 45x170. Borde hålla men är verkligen där i övre spannet på dimensioneringen
 
K kniv skrev:
Vilken snözon och kommer det vara tak över balkongen?
Annars är nog 2,70 i längsta laget för 45x170. Borde hålla men är verkligen där i övre spannet på dimensioneringen
Inget tak över balkongen. Är i Halland.
 
K
Hur ska du fästa pelarna i befintligt altanregelverk? Men ser inte varför du skulle behöva plint under stolparna, det går väl bra att lägga betongblock där med samt fästa i regelverket. Då får du ju avväxling genom båda
 
K
N Novisfixaren skrev:
Inget tak över balkongen. Är i Halland.
Jag kan inte vilken snözon Halland är i. Det får du gärna kolla upp själv
 
K kniv skrev:
Hur ska du fästa pelarna i befintligt altanregelverk? Men ser inte varför du skulle behöva plint under stolparna, det går väl bra att lägga betongblock där med samt fästa i regelverket. Då får du ju avväxling genom båda
Tänkte mest plintar var vanligast?

Tänkte kombination av långa träskruv 6x120 och kanske vinklbeslag med ankarskruv.

Eller gräva nåt spadtag och sen kaka av grovbetong och sen i med stolpbeslag.

Kan ju också sättar kortlingar i regleverket för att ha än mer att skruva i?
 
K kniv skrev:
Jag kan inte vilken snözon Halland är i. Det får du gärna kolla upp själv
Snözon 2
 
K
Är marken stabil under så vore det ju onödigt att behöva gräva ur för plintar. Och gjuta på en bit betong är helt onödigt. Duger fint att köpa billig betongplatta för 20 spänn på byggmax, tryck dit den precis som du behövt med plint eller betong. Ställ på pelaren med en bit syllpapp under och skruva i regelverket också. Då har du bra stöd och avväxling av krafterna
 
K kniv skrev:
Är marken stabil under så vore det ju onödigt att behöva gräva ur för plintar. Och gjuta på en bit betong är helt onödigt. Duger fint att köpa billig betongplatta för 20 spänn på byggmax, tryck dit den precis som du behövt med plint eller betong. Ställ på pelaren med en bit syllpapp under och skruva i regelverket också. Då har du bra stöd och avväxling av krafterna
Tack för svar känns som smidigaste lösningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.