M
Hej!

Kan någon med en Pax Calima förklara hur vädringsfunktionen faktiskt fungerar? Kör den vädring var 30e minut och isåfall hur länge? Eller kör den vädring i 30 minuter och isåfall hur ofta? Det framgår inte riktigt tycker jag.

Skärmbild av en mobilapp för PAX Garage med inställningar för sensorer och automatisk vädring vald till 30 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär står det ju i manualen:
För att aktivera Automatisk vädring måste väljaren till/från sättas i läge till.
Standardvärde för Automatisk vädring är 30 minuter. Om längre vädringstid önskas sätts tiden med knappen ”Nivå” till 60 eller 90 minuter.
När Automatisk vädring är aktiverad går fläkten 2 gånger per dygn på maximal hastighet i 30, 60 eller 90 minuter. Detta för att säkerställa god ventilation.
Automatisk vädring schemalägger forcerad ventilation när du är ute och reser så att ditt rum håller sig fräscht och torrt.

Utöver denna information finns den komplettering jag saknade under FAQ:
När funktionen är aktiverad och inga andra sensorer varit aktiva görs en vädring var 12 timme med start från aktiveringstiden.

https://pax.se/sv/product/pax-products-ventilation-vrmefrflyttare/pax-calima-vit--1550-1
 
  • Gilla
Modski
  • Laddar…
M
Tack för hjälpen! Däremot oklart vid vilka två tider den kör vädringen under dygnet dock.
 
M Modski skrev:
Tack för hjälpen! Däremot oklart vid vilka två tider den kör vädringen under dygnet dock.
Min gissning är att funktionen startar 12h efter att en sensor varit aktiv och kör var 12e timme efter det.
Men antar sensorerna kan trigga även om man inte är hemma av sol upp och nedgångar, moln m.m.
 
M
J JFrisk skrev:
Min gissning är att funktionen startar 12h efter att en sensor varit aktiv och kör var 12e timme efter det.
Men antar sensorerna kan trigga även om man inte är hemma av sol upp och nedgångar, moln m.m.
Ja du har rätt. Jag insåg det precis att vädringsfunktionen är en passiv funktion som bara aktiveras när man är bortrest i princip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.