Hej,

Jag ska bygga en altan till poolen där tanken är att det ska vara tre breda "steg" upp mot poolen. På grund av höjdskillnaderna från befintlig altan så behöver jag ha ett första steg som är ganska högt och inte så brett. Det blir 1m brett och typ 60cm över mark. På grund av markens beskaffenhet så kan jag inte plinta utan behöver förlita mig på stolpar som står på marksten.

Min fråga är nu - hur får jag det andra steget stabilt (ljusgrått)? Jag tänker att eftersom det endast är 1m brett och står ganska högt (60cm upp) på stolpar så finns det risk för att det får lite svajj. Jag gjorde ett litet provbygge och då kändes det som att det inte blev helt klockrent (dock slarvigt). Såklart kan jag försöka koppla ihop det med övriga delar av altanen, men höjderna är ganska olika så det går liksom inte att göra ett gemensamt regelverk som hänger ihop utan det behöver vara lite fristående. Eller har jag tänkt helt fel?

Jag har en befintlig trall (gult på bilden) som jag lite behöver förhålla mig till som "0"-nivå och sen har jag poolen som är högsta nivån där trallen ska ligga precis över.

Oklart om jag förklarade mig korrekt. Bifogar en skiss på vad jag tänkt. Den är inte skalenlig alls och jag gjorde inte klart den helt men tänker att man förstår hur jag tänker.
 
  • Skiss av en planerad altan med olika nivåer och stege upp till en cirkulär pool, betecknad med mått och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Övertygad om att mellansteget kan fästas i de andra altanerna och därmed blir tillräckligt stabilt.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Du kan säkert fästa det på något sätt i den högre nivån. Men oavsett, triangel-formen är din bästa vän i dessa sammanhang: sätt diagonala reglar på tvärs från botten av en stolpe till vänster i din bild till toppen av den motstående till höger i bild. Sätt likadana snedsträvor på längden, t.ex. från botten av hörnstolpen upp till toppen av närmaste stolpe på samma långsida.

Utgår från att regelverket göms av inklädnad, annars får du göra det snyggt också.
 
Om jag inte har fattat fel så är 60 cm ör högt att kliva upp på men ön värre att kliva ner ifrån och det speciellt barfota med blöta fötter.
Jag skulle iställwt bygga en trapp som går hela vägen upp till högsta nivån och skippa mellannivåerna helt.
 
S
Z z_bumbi skrev:
Om jag inte har fattat fel så är 60 cm ör högt att kliva upp på men ön värre att kliva ner ifrån och det speciellt barfota med blöta fötter.
Jag skulle iställwt bygga en trapp som går hela vägen upp till högsta nivån och skippa mellannivåerna helt.
Jag trodde det var bänkar att sitta på? Inte tusan tar man frivilligt vertikala 60 cm-kliv utanför tävlingssammanhang.
 
Jo det ör möjligt att jag fattar helt fel .
 
Tack för alla era svar!

Det var min bild och mina mått som blev lite missvisande. Mina steg är ungefär 30cm höga, så inga krav på atletisk läggning :). Tanken är att dom ska kunna vara långa trappsteg, bänkar, solningsytor eller liknande.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Du kan säkert fästa det på något sätt i den högre nivån. Men oavsett, triangel-formen är din bästa vän i dessa sammanhang: sätt diagonala reglar på tvärs från botten av en stolpe till vänster i din bild till toppen av den motstående till höger i bild. Sätt likadana snedsträvor på längden, t.ex. från botten av hörnstolpen upp till toppen av närmaste stolpe på samma långsida.

Utgår från att regelverket göms av inklädnad, annars får du göra det snyggt också.
Detta låter rimligt. Så du tänker typ såhär:
 
  • Två schematiska illustrationer av takstolar med röda och svarta markeringar på skillnader i konstruktion.
  • Schematisk illustration av en väggkonstruktion med måttangivelser och olika byggmaterial i färgkoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Jag tror jag förstår, ja något åt det hållet. En triangel stabiliserar i den ledden du sätter snedsträvan. Jag skulle kanske sätta upp en-två st. och sen känna efter, dvs provtrycka, och sätta flera om det kändes nödvändigt. Trianglar stabiliserar riktigt mycket, så det behövs inte alltid så många. Sedan göra samma men på det andra hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.