Hej!

Vi ska köpa ett hus byggt -61 som har delar av golvet uppreglat på trä. Grunden är betongplatta på mark.
Besiktningsmannen gjorde besiktning igår och mätte fuktighet på 8% i träregeln, alltså ett bra värde (20 grader ute), men han kunde känna en viss mikrobakteriell doft när han stack ned näsan i hålet. Han sa att doften inte var stark men att detta är något vi bör ha koll på. Han nämnde också att det är en riskkonstruktion att golvet är uppreglat på trä. Som förstagångsköpare av hus undrar vi hur allvarligt detta kan tänkas vara? Om det inte uppmäts någon fukt just nu är det säkert ok för tillfället, men doften indikerar ju på att det varit fuktigt vid något eller några tillfällen...
Vi funderar på om vi måste byta golv och regla om med plåt, men vi har ingen aning om vilka delar av huset som är uppreglat på trä. Kan man ta reda på det på något sätt utan att riva hela golven?

Hur hade ni känt ang. detta?
I övrigt var besiktningsmannen väldigt positiv till huset och sa att det var ett väldigt fint hus.
 
Trä på betongplatta skulle jag se som något jag måste riva ur och göra om förr eller senare. Inget att bygga vidare på helt enkelt.

Tycker dock inte det är en så stor grej, det är ju bara att fixa.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Trä på betongplatta skulle jag se som något jag måste riva ur och göra om förr eller senare. Inget att bygga vidare på helt enkelt.

Tycker dock inte det är en så stor grej, det är ju bara att fixa.
Så tråkigt bara för säljaren har bytt golv i nästan hela huset. Besiktningsmannen sa att delar av huset var uppreglat på trä men att vi fick fråga säljaren om vart då det var bytt till plåtreglar till vissa ställen. När jag frågade säljaren skrev han att han veterligen inte har bytt till uppregling på plåt... Så nu vet vi inte alls vart det behöver bytas och inte.
 
OM det finns plåtreglar bör man kunna hitta dem med en regelsökare inställd för metall, alltså en sorts metalldetektor.

Problemeyt som jag ser det är att det är stor risk att dte inte räcker med själva golvreglarna. Troligen står även väggarna direkt på betongen. I värsta fall med ingjutna syllar. Allt går (för det mesta) att fixa. Men det kan bli dyrt och struligt.

Som jämförelse. Vi har ett hus från 30 talet där ett av rummen i källaren var garage fram till ca 1960. Då gjordes det om, man sänkte betongolvet, och lade in ett uppreglat golv med isolering under. Pga läckande avloppsrör fick vi relativt nyligen riva upp det golvet. Där var reglarna fästa i ingjutna plankor i golvet. Eller före detta plankor, man hade lagt dem på den nygjutna betongen, med spik som stack ned i betongen. Sedan hade man lagt ett tjockt lager asfalt/tjära över alltihop. Och så golvreglar på det.

Nu när vi rev golvet så var reglarna i stort sett OK, bortsett från skadan från avloppet. Men brädorna under tjäran var i princip helt förintade. Tjäran bar dock reglarna, så det var "tunnlar" under tjäran där brädorna hade funnits. På en sträcka av golvet låg det värmerör till radiatorerna. Just där hade brädorna klarat sig någorlunda, ca 10 cm åt varje håll. Så värmen hade tydligen hållit bort fukten. Skadorna hade troligen uppstått före en omdränering av huset som förre ägaren gjorde 1991. Nu när vi rev var betongplattan helt torr.

Tyvärr hade spikarna som var ingjutna bara rostat bort till ca 70%, så det stack upp massor med rostiga spikändar att trampa på....
 
H hempularen skrev:
OM det finns plåtreglar bör man kunna hitta dem med en regelsökare inställd för metall, alltså en sorts metalldetektor.

Problemeyt som jag ser det är att det är stor risk att dte inte räcker med själva golvreglarna. Troligen står även väggarna direkt på betongen. I värsta fall med ingjutna syllar. Allt går (för det mesta) att fixa. Men det kan bli dyrt och struligt.

Som jämförelse. Vi har ett hus från 30 talet där ett av rummen i källaren var garage fram till ca 1960. Då gjordes det om, man sänkte betongolvet, och lade in ett uppreglat golv med isolering under. Pga läckande avloppsrör fick vi relativt nyligen riva upp det golvet. Där var reglarna fästa i ingjutna plankor i golvet. Eller före detta plankor, man hade lagt dem på den nygjutna betongen, med spik som stack ned i betongen. Sedan hade man lagt ett tjockt lager asfalt/tjära över alltihop. Och så golvreglar på det.

Nu när vi rev golvet så var reglarna i stort sett OK, bortsett från skadan från avloppet. Men brädorna under tjäran var i princip helt förintade. Tjäran bar dock reglarna, så det var "tunnlar" under tjäran där brädorna hade funnits. På en sträcka av golvet låg det värmerör till radiatorerna. Just där hade brädorna klarat sig någorlunda, ca 10 cm åt varje håll. Så värmen hade tydligen hållit bort fukten. Skadorna hade troligen uppstått före en omdränering av huset som förre ägaren gjorde 1991. Nu när vi rev var betongplattan helt torr.

Tyvärr hade spikarna som var ingjutna bara rostat bort till ca 70%, så det stack upp massor med rostiga spikändar att trampa på....
Tack för ditt svar!

Hjälp vilken resa 😅 Hoppas ni har fått ordning på det!

Vi har ju läst på en del om just betongplatta på mark och har förstått att det är en riskkonstruktion så vi har ställt dessa frågor till säljaren men jag vet inte om jag blir klokare. Se här:


Fråga: Står huset på krypgrund eller betongplatta på mark? Om betongplatta, är träreglar ingjutet i betongen?
Svar: Huset står på en betongplatta utan ingjutna reglar enligt säljaren

Fråga: Är det syllar mot betongen?
Svar: Inga syllar i plattan, det är stående bjälklag på betongen.

Har också frågat om dränering och det har inte gjorts någon sådan. Däremot har säljaren grävt ut runt grunden och lagt singel och han sa att då var plattan snustorr enligt vad han kunde se från utsidan.
 
S Sara Lindahl skrev:
Tack för ditt svar!

Hjälp vilken resa 😅 Hoppas ni har fått ordning på det!

Vi har ju läst på en del om just betongplatta på mark och har förstått att det är en riskkonstruktion så vi har ställt dessa frågor till säljaren men jag vet inte om jag blir klokare. Se här:


Fråga: Står huset på krypgrund eller betongplatta på mark? Om betongplatta, är träreglar ingjutet i betongen?
Svar: Huset står på en betongplatta utan ingjutna reglar enligt säljaren

Fråga: Är det syllar mot betongen?
Svar: Inga syllar i plattan, det är stående bjälklag på betongen.

Har också frågat om dränering och det har inte gjorts någon sådan. Däremot har säljaren grävt ut runt grunden och lagt singel och han sa att då var plattan snustorr enligt vad han kunde se från utsidan.
Jag kan inte så mycket om själva sakfrågan men vill säga att den typen av uppgift du fått att säljaren tyckte att plattan "såg snustorr ut" kan du helt bortse ifrån. Såna uppgifter ska du inte överhuvudtaget ta hänsyn till. Det kan lika gärna varit motsatsen och om det visar sig vara fel är uppgiften inte värd något alls.

Uppgifter som avgör husköp i det här fallet ska vara skriftliga och sånt som ni själva ser och upptäcker. Högst värde har ju uppgifter från er egen besiktning (inte säljarens) och sådant ni själva ser. ☺️

Det är ändå återkommande att trådar dyker upp där köpare fått olika löften som sedan inte visat sig stämma. Lita inte på säljarens muntliga uppgifter..... 👍
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
S Sara Lindahl skrev:
Fråga: Är det syllar mot betongen?
Svar: Inga syllar i plattan, det är stående bjälklag på betongen.
Det är ju lite "goddag yxskaft". Det finns alltid en syll underst i en vägg. På den står de vertikala väggreglarna. Men ett korrekt utförande är att syllen ligger ovanpå betongen med fuktisolerande mellanlägg. Förr oftast en remsa tjärpapp ("syllpapp"). OM de påstår att de vertikala reglarna står direkt på betongen, så gissar jag att de står på ingjutna syllar.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
H hempularen skrev:
Det är ju lite "goddag yxskaft". Det finns alltid en syll underst i en vägg. På den står de vertikala väggreglarna. Men ett korrekt utförande är att syllen ligger ovanpå betongen med fuktisolerande mellanlägg. Förr oftast en remsa tjärpapp ("syllpapp"). OM de påstår att de vertikala reglarna står direkt på betongen, så gissar jag att de står på ingjutna syllar.
Låter väldigt rimligt. Syll i någon form lär det finnas.

Det hus jag och sambon köpte föra ca ett år sedan var lite speciellt. Ytterväggarna vilade på golvkonstruktionen. Direkt på plattan hade det reglats upp ett undergolv (45x195). Ytterväggarna vilade på golvbjälklagen, som då i princip fick agera syll. Var ett helvete att byta undergolv, och skapa riktiga syllar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.