Tjena

Håller på med ett garage. På ena sidan ansluter en lägre träbyggnad mot lättbetongfasaden.
Arkitektoniska ritningar av garage eller förråd, olika vyer, skala 1:100, måttangivelser på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har märkt att regnvatten som slår mot lättbetongfasaden utan svårighet tar sig neråt i väggen. Genom fogar eller kapilärt?

Hur ansluter jag taket på den lägre träbyggnaden mot lättbetongväggen korrekt? Takstol, råspont, papp, plåt?
Hus under konstruktion, vitt tegel, trästöttor, stegar, molnig himmel, ingen synlig person, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med träställning, oavslutad struktur, klart himmel, ingen synlig aktivitet, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill ju inte att refn fortsätter rinna i väggen in inträbyggnadens takisolering.

Skall ha råspånt, takpapp och pannplåt. Har en vinkelplåt/ståndskiva som enligt tillverkaren ska limmas mot färdig putsad vägg? Vilket lim visste de inte.
 
R
H Holpers skrev:
Tjena

Håller på med ett garage. På ena sidan ansluter en lägre träbyggnad mot lättbetongfasaden.
[bild]
Jag har märkt att regnvatten som slår mot lättbetongfasaden utan svårighet tar sig neråt i väggen. Genom fogar eller kapilärt?

Hur ansluter jag taket på den lägre träbyggnaden mot lättbetongväggen korrekt? Takstol, råspont, papp, plåt?
[bild][bild]

Vill ju inte att refn fortsätter rinna i väggen in inträbyggnadens takisolering.

Skall ha råspånt, takpapp och pannplåt. Har en vinkelplåt/ståndskiva som enligt tillverkaren ska limmas mot färdig putsad vägg? Vilket lim visste de inte.
Hej.

Det är en ståndskiva du skall ha emot lättbetongen bifogar en bild ifrån plåt-AMA.
Den ska inte limmas på putsen!
 
  • Tekniska ritningar, diagram, och konstruktionsanvisningar för byggbranschen, med specifikt fokus på vattentätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Nu är jag där, tog lite längre tid än planerat. 😒

Några dumma frågor. Har aldrig gjort detta innan.
Teknisk ritning av en väggsektion med detaljer för puts, hakklammer, puts- och täcklister samt fästbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Vad är en hakklammer? Ser ut som spik på bilden?

2. Täcklist, vad är det? Pilen pekar på samma sak som "kontinuerligt fästbleck"?

3. Kontinuerligt fästbleck är bara en lång vinklad plåt va?

4. Hur fäster jag detta i lättbetong? Ytong. Det går ju inte att spika i, knappt att skruva heller. Tillverkaren ville som sagt att jag skulle limma fast plåten mot lättbetongen.
 
  • Gilla
többen
  • Laddar…
Rickard.
1. Hakklammer är bara en liten bit plåt som bockas runt den långa plåten för att hålla fast den.

2. Täcklisten är den plåt som syns.

3. Fästbläck är en ytterligare plåt som sätts på baksidan och den tillsammans med hakklammers jobb är för att det inte ska vara några synliga infästningar.

4. Dom gånger jag fäst plåt på lättbetong har det gått bra med rätt sorts plugg.

Detta är alltså en AMA detalj och frågar du mig är den lite överarbetad och onödigt komplicerad men skulle såklart bli snygg. Jag är INTE plåtslagare så jag hade valt en enklare lösning med synliga skruvar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Kan man bara dra en ordentlig rand med sånt svart utefog bakom ståndskivans överkant, och dra fast den med skruv och plugg? Sen putsa ner mot kanten på ståndsskivan. Jag skiter i utseendet eftersom det är typ 4 meter upp där inga ögon ser.

Vill bara få det vettigt och tätt utan överjobb.
 
Rickard.
Ståndskivan måste nog ändå ha en putskant gissar jag men i övrigt ser jag ingen anledning varför du inte kan göra så.
Jag har bara gjort renoveringar mot gamla putsfasader så jag vet inte exakt vad det strået vill ha men ska tu leja hjälp för putsningen så kanske det kan vara klokt att ställa frågan innan du beställer plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.