Unikt namn Unikt namn skrev:
Coop har 800 butiker.
Med 800 jourhavande ransomware bekämpare skulle väl mjölken kosta 100kronor litern.
Nu kraschade hela systemet. Så det räcker med ett par.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu kraschade hela systemet. Så det räcker med ett par.
Fast det ska ju ut en på varje butik för att återställa så hur kan det räcka med ett par om det ska gå fort?
Betänk då att du dessutom ville att det skulle vara ett system helt separerat från det vanliga systemet så de vanliga kommunikationsvägarna för datatrafik kan du inte använda...
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det ska ju ut en på varje butik för att återställa så hur kan det räcka med ett par om det ska gå fort?
Betänk då att du dessutom ville att det skulle vara ett system helt separerat från det vanliga systemet så de vanliga kommunikationsvägarna för datatrafik kan du inte använda...
Varför ska man skicka ut IT-folk för att återstarta? Det finns ett flertal lösningar för nätverksbootning av terminaler mot en central server.
 
M
C cpalm skrev:
Menar du att Coops val av Vismas kassasystem var inkompetent? Eller ligger inkompetensen någon annanstans?
Väljer man något från Visma är man gravt inkompetent, så enkelt är det! Sämre skitföretag får man leta efter. Att man sedan kör det på skräpmaskiner utan remote admin och med ett kasst OS gör ju inte saken bättre. Dessutom så verkar de ha haft ett nätverk som är helt öppet att kunna kommunicera utåt på från kassan så att den skadliga programvaran kunde laddas hem, helt onödigt och verkligen att be om problem. Inkompetensen är slående!

P paralun skrev:
Jo mycket kort så är jag säker på att Visma själv insett hur uselt det var.
Sen vad Coop sedan beställt vete tusan? Är man en "looser" så är ju betalningsförmågan begränsad för en robust kassahantering.
Coop verkar inte ha någon brist på pengar när det gäller att se moderna ut, de hoppar ju glatt på alla nymodigheter som kommer.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det uselt att kunna fjärrstyra och övervaka kassaapparater?
Menar du att tekniker ska åka ut till alla butiker så fort som de ska uppdateras?
Naturligtvis så måste man kunna färradmina alla maskiner annars så får man ju göra som coop åka runt till hundratals ställen och mata in disketter. Som vanligt så har du ingen aning om vad du uttalar dig om, du bara googlar fram information som du inte förstår!

BirgitS BirgitS skrev:
Och hur anser du att en kassaapparat ska fungera?
Vad var det för hårdvara som var felaktigt vald?
Jag anser att den skall fungera, gör den inte det så är den trasig och fyller inte sin funktion.
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du försöka tänka dig in i vad som händer om din dator drabbas av ransomware och varenda fil är krypterad?
Du behöver manuellt ominstallera Windows/MacOS eller manuellt läsa tillbaks en backup genom att stoppa in ett USB-minne med ett återställningsprogram och starta återställningen sittande vid datorn. En sån operation kan inte butiksbiträdena göra utan därför behövdes det en IT-tekniker på plats.
Åter igen behöver man göra så har man gjort fel! Och bygger man affärskritiska lösningar på leksaker så kan man inte förvänta sig att de skall bli robust heller.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Varför ska man skicka ut IT-folk för att återstarta? Det finns ett flertal lösningar för nätverksbootning av terminaler mot en central server.
Ja, men det förutsätter väl att man litar på den centrala lösningen?

Har du bestämt dig för vilken backup som ska återlämnas nu, eller ska jag dra slutsatsen att du bara läser lite om saker och ting och sen tror sig veta hur det fungerar? Själv har jag läst lite artiklar om rymdraketer så jag förstår inte varför det ska ta så lång tid att bygga en raket. En vecka borde räcka...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mnils skrev:
Väljer man något från Visma är man gravt inkompetent, så enkelt är det! Sämre skitföretag får man leta efter. Att man sedan kör det på skräpmaskiner utan remote admin och med ett kasst OS gör ju inte saken bättre. Dessutom så verkar de ha haft ett nätverk som är helt öppet att kunna kommunicera utåt på från kassan så att den skadliga programvaran kunde laddas hem, helt onödigt och verkligen att be om problem. Inkompetensen är slående!


Coop verkar inte ha någon brist på pengar när det gäller att se moderna ut, de hoppar ju glatt på alla nymodigheter som kommer.


Naturligtvis så måste man kunna färradmina alla maskiner annars så får man ju göra som coop åka runt till hundratals ställen och mata in disketter. Som vanligt så har du ingen aning om vad du uttalar dig om, du bara googlar fram information som du inte förstår!


Jag anser att den skall fungera, gör den inte det så är den trasig och fyller inte sin funktion.

Åter igen behöver man göra så har man gjort fel! Och bygger man affärskritiska lösningar på leksaker så kan man inte förvänta sig att de skall bli robust heller.
Kan du säga något företag som gör rätt?

Du är medveten om att attacken inte var mot vare sig Coop eller Visma?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det förutsätter väl att man litar på den centrala lösningen?

Har du bestämt dig för vilken backup som ska återlämnas nu, eller ska jag dra slutsatsen att du bara läser lite om saker och ting och sen tror sig veta hur det fungerar? Själv har jag läst lite artiklar om rymdraketer så jag förstår inte varför det ska ta så lång tid att bygga en raket. En vecka borde räcka...
Ett enkelt exempel är ju PXE Netbooting för en Linuxmiljö.
https://www.system-rescue.org/manual/PXE_network_booting/
Har man bara en genomtänkt och säker backup så borde det inte vara några större problem att återställa ett crashat system.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Ett enkelt exempel är ju PXE Netbooting för en Linuxmiljö.
[länk]
Har man bara en genomtänkt och säker backup så borde det inte vara några större problem att återställa ett crashat system.
Jag känner till PXE-netbooting. Det är inget nytt.

Du duckar konstant frågan om backup så jag får dra slutsatsen att du faktiskt inte vet något om hur det fungerar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag känner till PXE-netbooting. Det är inget nytt.

Du duckar konstant frågan om backup så jag får dra slutsatsen att du faktiskt inte vet något om hur det fungerar.
Nej exakt systemarkitektur vet förhoppningsvist enbart systemägaren samt leverantören.
 
Unikt namn
M mnils skrev:
Naturligtvis så måste man kunna färradmina alla maskiner annars så får man ju göra som coop åka runt till hundratals ställen och mata in disketter.
Disketter 🤣
Har du läst vad Kaseya är för mjukvara?

Kaseya is a leader in IT and security management software, with a suite of products that includes solutions for remote monitoring and management, security, backup and recovery, and more.

Det var just lösningen för fjärradministration och backup som infekterade datorn till att börja med.

Rimligtvis är ju då dessa fjärradmin-serverar det första som blir helt isolerat från alla andra saker för att stoppa smittan. Sen bygger du kanske upp ett parallellt nytt nätverk som är garanterat fritt från smitta, innan du börjar återställa terminaler och flytta dem dit.
Alla nycklar och lösenord för fjärradministrarion är ju i bedragarna händer och behöver ersättas, om inte redan bedragarna förstört den möjligheten i samband med intrånget.

För att dra en liknelse med inbrott, så behöver man ju först vara säker på att tjuven faktiskt är ute ur huset innan man ringer snickar som ska ersätta det uppbrutna fönstret eller dörren.
Visst kan du ha kameror som övervakar varenda kvadratcentimeter, men antagligen finns det utrymmen där kameran inte ser och manuell rondering kommer att krävas.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej exakt systemarkitektur vet förhoppningsvist enbart systemägaren samt leverantören.
Frågan rör inte systemarkitekturen...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Symtomen på en del problem och bedrägerier började i tråden med BankID som orsak. Men orsaken var att vi människor kunde luras och t.ex. banksystem som hanterade transaktioner är för snabba. Att transaktioner kunde hanteras sekundsnabbt är både teknisk och historiskt. En del av det historiska var kritiken att bankerna tog för lång tid på sig att flytta pengar (genomföra transaktion) för att kunna få egen ekonomisk vinning. Så med historiskt perspektiv blev det "förbättrade" med snabbheten senare ett nytt problem.
Jag skulle inte ha något emot att själv kunna använda mera detaljerade och valbara funktioner i BankID eller Internetbank, men det ställer då högre krav på oss användare att förstå vad som vi aktiverar.
Och de kriminella letar hela tiden nya möjligheter, dåtidens "bondfångare" lever kvar även i framtiden där de även nu är att försöka lura någon.

"Bankerna vill bland annat kunna fördröja transaktioner för att försvåra för bedragare som försöker lura till sig privatpersoners pengar, rapporterar SVT.
Man föreslår även en effektivare tillämpning av dispositionsförbudet, så att de kriminella inte hinner föra undan pengarna när brott upptäcks – ett så kallat lagstadgat skyndsamhetskrav."


https://www.nyteknik.se/it-sakerhet...ill-bedragerier-maste-satta-ner-foten/4259316
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Disketter 🤣
Har du läst vad Kaseya är för mjukvara?

Kaseya is a leader in IT and security management software, with a suite of products that includes solutions for remote monitoring and management, security, backup and recovery, and more.
Ett företag som säljer säkerhet åt andra men uppenbarligen inte har så bra säkerhet själva! Om det är definitionen av att vara ledande, så anlitar jag nog hellre någon mindre ledande..
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det var just lösningen för fjärradministration och backup som infekterade datorn till att börja med.
Exakt! Du har inte funderat på att byta nick till Mr Ron Obvious?
 
M
P paralun skrev:
Ett enkelt exempel är ju PXE Netbooting för en Linuxmiljö.
[länk]
Har man bara en genomtänkt och säker backup så borde det inte vara några större problem att återställa ett crashat system.
Det går faktiskt att PXE installera även Windows men det är rätt bökigt att sätta upp och att scripta installationen är inte heller vidare kul, och få det att fungera helt headless kan gå om man har väldigt homogen hårdvara men lär nog ta en hel del jobb att få till.
 
Fairlane
M mnils skrev:
Ett företag som säljer säkerhet åt andra men uppenbarligen inte har så bra säkerhet själva! Om det är definitionen av att vara ledande, så anlitar jag nog hellre någon mindre ledande..
Jag antar att du egentligen sågar säkerheten hos samtliga bolag i hela världen med den inställningen. Det finns inte ett företag i hela världen som kan garantera att se aldrig blir hackade.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.