S Styrman_jansson skrev:
hur ev. parkeringsvakter tänker sig fästa parkeringsboten på en scooter på tillfredställande sätt.
De skiter nog i om boten sitter kvar eller ej…
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Efter gymnasiet pendlade jag 2.5 mil enkel två gånger i veckan, året runt, med 50-scooter. Insåg att det inte var värt så jag tog MC kort och planen var att köpa en 125 som var/är mycket billigare i försäkring och snabbare. Jag valde dock att fortsätta köra med mcn, ofta över 20 gamla då de klassades som veteraner och försäkringen blev mycket billig.

Körde några år en Transalp för att upptäcka Dalarna även om jag mest pendlade trista vägen Ludbika-Borlänge, drygt 4.5 mil enkel. Nackdelen med 125 scooter är att de varvar så mycket vid 80-90 och kommer sällan över det.

Jag hade en Baotian, så kallad Kina skräp. Billig och många reservdelar och guider. Tyvärr många verkstäder som vägrar dissar dessa, men kanske finns någon verkstad nära dig. Dyrare märken är väl bättre på det mesta men priset sticker iväg.

Glöm inte full skyddsutrustning. Hjälm, ryggskydd, handskar, kängor, jacka, byxor eller någon dress. Är det inte värt att klä på sig så är det inte värt att starta motorn. Tyvärr har jag sett alltför många olyckor och det är anledningen till att jag sålde mcn när dottern föddes. Varje vår längtar jag ut.
Jag kör MC annars så jag har komplett utrustning med ställ, ryggskydd, stövlar, hjälm m.m. Ev. skaffar jag mig ett par MC-jeans istället för allvädersbyxorna om det blir aktuellt med pendling
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De skiter nog i om boten sitter kvar eller ej…
Jo det tror jag nog. Det är ju inte så lätt att få dit en parkeringsbiljett på en MC heller så även om man betalt så blir det problematiskt.

Hur som brukar det funka bredvid cykelställ på många ställen. Aldrig fått en bot ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag kör MC annars
Det är inte ett alternativ att helt enkelt åka med den?
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är ju inte så lätt att få dit en parkeringsbiljett på en MC heller
Biljetter finns väl knappt längre? Är det inte appar snart överallt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte ett alternativ att helt enkelt åka med den?
Nja. Den trivs inte riktigt med stadskörning; tung torrkoppling och lite tempramentsfull L-twin. Den ska vara ute på landsvägarna. Sedan får den väl snart klassas som veteranare med sina 26år även om den är i fint skick. Nej den är mer ett söndagsnöje än ett nyttofordon.

Och så sprider den ett så underbart välljud kring sig att jag skulle riskera att stoppa upp all trafik runtikring ;)
 
  • Älska
galento och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det beror på tid och dag. Säg att 70% av av tiden man kör där går det 100km/h.
Ok, då tänker jag att 125or och 150cc kanske inte är det lämpligaste valet. Jag kör adventure-hoj till vardags men är rätt sugen på att komplettera med en scooter. Jag siktar då på en "moppe med större motor" snarare än en större scooter. Dvs 150-200cc med lätt chassie. Passar perfekt för att köra tvärs stockholm alla tider på dygnet, men om det är motorväg som gäller och lite högre fart så tycker jag att något lite starkare behövs, som inte behöver gå på fullgas hela tiden.

Körde tidigare en MP3 300 och där gick det utmärkt att köra i +fart på motorvägen, så jag tänker att 300kubik antagligen är rätt lagom.

Om man sedan ska ha en större scooter eller något lite smidigare är ju en smaksak. Själv tycker jag det blir lite knasigt när scootrarna väger lika mycket som min Tiger 900.

Jag skulle sikta på Honda SH300 eller kanske en Piaggio GTS 300, men båda dessa spränger din budget rejält. Man får nog sortera blocket på pris och hitta något som inte gått 10000mil från Honda, Yamaha, Piaggio eller Kymco och anpassa sig till budgeten.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
J
Sedan 2009 har jag pendlat cirka 5 mil ToR på scooter under sommarhalvåret (April - Oktober/November). Jag har två scootrar, en Honda Innova från 2008 och en gammal Vespa Primavera från 1982. Bägge två är 125:surprised:r.

Under åren har jag gjort följande erfarenheter:

- EU-mopeder är DYRA att försäkra (iallafall var det så 2009 när jag kollade pendlingsalternativ). MC var betydligt billigare. Hondan kostar cirka 1000 kr/år helförsäkrad, Vespan ligger på runt 500 kr.

- Det är trevligt med större hjul i landsvägstrafik, Hondan har 17"-hjul och den går stabilt på vägen, men Vespan är lite vinglig på sina små 10"-tumshjul.

- Vespan är definitivt inget problemfritt fordon. Den har jag för att den är rolig, inte för att den är bra.

- Kvalitetskänslan på Hondan är mycket god.

- Hondan är inte överdrivet förtjust i bensin, den nöjer sig med drygt 2 dl per mil. Tanken är liten, bara 3,7 l, så det blir till att tanka ganska ofta.

- Hondan rullar snällt på, lite som en Volvo 240. Serviceintervallen är 400 mil, vilket kan tyckas lite kort, men jag gör alla servicear själv. Det är mest oljebyte och lite allmän översyn. Reservdelar går lätt att få tag i.

- 125 cc är lite i minsta laget, upp till ca 80 km/h hänger de med bra, men sen börjar det bli ansträngt. I dag hade jag köpt en något större. Honda har någon 150 cc och någon 300-350 cc som nog hade funkat bättre i högre hastigheter.

- Farsan har en Sym 125 (Taiwanesisk historia) från samma år som min Honda. Den har gått ca 1000 mil och min Honda är snart uppe på 3500 mil. Hondan ser fortfarande någorlunda fräsch ut, medan Sym:en ser ut som kriget. Hondan är i stort sett rostfri och hel, Sym:en har ganska mycket ytrost och plasten är illa åtgången. Personligen hade jag hållt mig från kinesiska/taiwanesiska scootrar.

- Småvägar är trevligt. Går det att hitta något alternativ till 100-vägen? Jag har hittat en "bakväg" till jobbet där hastigheten är max 80 km/h där scootrarna trivs bättre. Det är ungefär samma sträcka som "stora" hållet där hastigheterna är högre, men lustigt nog tar det lika lång tid att köra scooter lilla hållet som det tar att köra bil det stora hållet. Beror säkert på att det är mindre trafik/trängsel.

Sammanfattningsvis, skulle jag köpt något nytt idag skulle det nog bli en Honda SH 350. Det är ju dock över din budget, men det finns äldre SH 300 som kanske hade kunnat närma sig din prisklass.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
galento
Som Johan skriver så är inte 10" hjul nån höjdare på grusväg men den gick
fint på asfalt. Har bra erfarenheter av Piaggios driftsäkerhet av de man hade,
mest vanlig service. Men körde inte i stadstrafik , då vore nog automat bättre.

Min PX var också en tidig 80-talare , vore kanon med en sån nu när den är
besbefriad. Men skulle nog byta till solosadel om man köpte en sån igen ,
upplevde att de var bekvämare att sitta på.
 
Kul med så mycket bra erfarenheter!
Jag suger åt mig och ska se om jag kan få tillfälle att provköra några av alternativen på något sätt.
Tänker mig att jag bestämmer mig för några modeller som kan vara aktuella och lägger bevakning på
blocket och ser vad som råkar ploppa upp i närheten.

Jag har ingen direkt brådska utan blir det köp blir det nog efter semestern!
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
ullet
Jag har varit sugen på att testa en Super Soco (elmoppe som ser ut som en mc, finns även som "125:a"). En beg sån eu-moppe kan man hitta för kring 20', dom som är mc-reggade lite mer. Men det har bromsats av att jag fortfarande har rätt små barn som behöver skjutsning till/från förskola - får se hur det blir om några år.

Vet inte så mycket mer om dom, men lockas av tanken att pendla på el på ett relativt billigt sätt.
 
S Styrman_jansson skrev:
Kul med så mycket bra erfarenheter!
Jag suger åt mig och ska se om jag kan få tillfälle att provköra några av alternativen på något sätt.
Tänker mig att jag bestämmer mig för några modeller som kan vara aktuella och lägger bevakning på
blocket och ser vad som råkar ploppa upp i närheten.

Jag har ingen direkt brådska utan blir det köp blir det nog efter semestern!
Mina erfarenheter är lite större hjul, 300 cc 13 liters tank, 29 hk. 1300 kr år i försäkring, kör en Kawasaki j300. Är nöjd
 
S Styrman_jansson skrev:
Kul med så mycket bra erfarenheter!
Jag suger åt mig och ska se om jag kan få tillfälle att provköra några av alternativen på något sätt.
Tänker mig att jag bestämmer mig för några modeller som kan vara aktuella och lägger bevakning på
blocket och ser vad som råkar ploppa upp i närheten.

Jag har ingen direkt brådska utan blir det köp blir det nog efter semestern!
Jag körde 1500 drygt mil per år med min 600a jag hade några år.
Pendling till o från jobb samt allmänt förflyttnings fordon
Skulle nog inte ta 125a framför 150ie pga försäkringar. 125or = dyr försäkring pga 16åringar.

Sen skulle jag nog ta minst en 300a om man hittade nån bra. Dock lättare att hitta en vettig 600a. Man vill ha lite pulver vid vissa tillfällen 😊

hade som regel
minst 5c på morgonen o inte minus under natten för fästets skull.

o typ en kawa er6 är trevlig pendlings mc
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Kymco verkar prisvärda.

Har kikar på Grand Dink(250) och Xciting(500). Den sistnämnda kanske är i största laget och verkar bara dra marginellt mindre bensin än min bil (som rullar på runt 0,58l/mil) för en del (medans vissa verkar köra den toksnålt). Sedan verkar det vara förgasare på dessa, skulle gärna ha insprutning.

Hursomhelst så tänker jag att jag måste provköra något först och se om det är för mig. Det får inte bli för eländigt utan jag vill sitta bekvämt, ha bra packmöjligheter och en rejäl ruta. Bra MC-kläder för regn och rusk har jag redan
Har inte xciting insprut?
Jag har en vän som haft en xciting 500 tror han sa den toppar 170 km/tim… då drar det väl soppa.
Men den är ju som en buss.
Han bytte ut den till förmån för en mindre Honda på 300 cc.
Jag har en annan vän som har en Kawasaki 300 cc skoter och han är sjukt nöjd med den.

Jag har även pendlat med en Piaggio Skipper 150 cc tvåtakt. Om man jämför med kymco 150 cc fyrtakt så är den bättre på allt, och roligare att köra. Kymco går kanske något snålare, men 0.2 eller 0.3 spelar inte så stor roll.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.