Hej,

Vi har precis fått veta att vi kommer bli av med våra parkeringsplatser på jobbet. Surt, och kommer kosta mig ca. 1100-1500kr/månad att skaffa annan parkering om jag fortsätter åka bil. Har ca. 2,5 mil dörr till dörr, 60-70% asfalterad 100km/h-väg. Närmaste hållplats för kollektivtrafik ligger 6-7km från där vi bor så kanske inte det bästa alternativet (finns dock pendelparkering där) men gillar inte att köra massa korta sträckor med bilen.

Jag elcyklar lite sporadisk till jobbet idag vid fin-väder men tar nästan 1h. Dock skulle jag kunna tänka mig att skaffa mig en scooter av något slag, kanske EU-moppe, och köra med de dagar på året då det inte är is, snö och annat mög.

Dock är jag inte alls särskilt insatt i scootermarknaden, vad som finns och vad som är bra. Jag har MC-kort skulle lika gärna kunna var mindre MC/större scooter. Vad får man i prisspannet 10-20k, tro? Jag kan meka lite själv men får gärna vara lättservat.

Någon som har några erfarenheter? Tips?
 
galento
Har åkt skoter till jobbet i många år tidigare , inte så långt som du men har även kört 30-40 mil utan problem.

Är egentligen lite konstigt att inte fler pendlar med skoter , man sitter bra skyddad bakom skölden och med pakethållare och toppbox får man med sej grejer. Har haft 4 st Piaggio och har funderingar på en till.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Med 2.5 mil enkel så hade jag satsat på en maxiscooter med minst 250 cc.
Finns från 6-10000 och uppåt begagnade.
Man sitter ungefär som i fotöljen framför tv:n.
Dom gör +100 km/h utan problem även i motvind.
Och man sitter ganska väderskyddat, går bra att köra så länge det inte är is och snö på vägen.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Undvik skotrar från Kina. Märken från Taiwan sägs vara bättre om man ska gå den billiga vägen.

Japanska (Honda Yamaha Suzuki Kawasaki), Europeiska (Piaggio Aprilia Gilera BMW) eller Kymco (dom gör skotrar för Honda, Kawasaki, BMW).
125:surprised:rna är tydligen dyrare att försäkra än dom som som är på mera kubik för att 16 åringarna inte får köra dom.

Jag har pendlat ca 15 km med med en kymco movie 150cc och det har funkat bra. Men det är som mest en 80 väg på den sträckan.
Kostade 3500 kr då fick jag byta ett däck, service och besiktning.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Om du inte får parkera vid arbetsplatsen innebär det att de inte vill ha anställda.
När arbetsgivare har försökt med sådant har jag parkerat likaväl. På någon plats som jag själv har valt. Låtit det vara deras problem.

Att pendla med moped eller motorcykel i ishalka eller riktig köld är litet krångligt. På den tiden när folk gjorde så var det ganska vanligt att blinda fast brädlappar under stövlarna så man kunde köra med fötterna i backen utan att nöta upp bottnarna.
Det gällde också att alltid ha med en väska med tändstickor och torrt näver och litet ved så man kunde göra upp eld under motorn en stund innan man startade.

Det är välkänt att Zundapp KS 750 med sidovagn är en av de mest lämpade motorcyklarna på marknaden för pendling i alla väder vintertid. Tyvärr har de inte tillverkats sedan 1944 och börjar bli svåra att få tag på och på senare tid har det också blivit brist på reservdelar.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
När arbetsgivare har försökt med sådant har jag parkerat likaväl. På någon plats som jag själv har valt. Låtit det vara deras problem.
Fast ”P-böterna” blir lätt ens eget problem. 😉😢
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Är det 100–väg som normalt är utan kö, dvs du vill faktiskt köra drygt 100?
 
Efter en snabb googling tycks även de förslagna transportmedel kräva betald parkering, något att ev. ta med i beräkning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är det 100–väg som normalt är utan kö, dvs du vill faktiskt köra drygt 100?
Det beror på tid och dag. Säg att 70% av av tiden man kör där går det 100km/h.
 
P Pr Sn skrev:
Efter en snabb googling tycks även de förslagna transportmedel kräva betald parkering, något att ev. ta med i beräkning.
Vi har cykelparkering i källaren på huset där det är OK med moppar, skotrar och MC.

I övrigt undrar jag hur ev. parkeringsvakter tänker sig fästa parkeringsboten på en scooter på tillfredställande sätt. När jag åker MC har jag parkerat vid cykelställ o.d. och aldrig fått någon bot. Det är ju vansinnigt att kräva att varje MC ska ta upp en hel bilruta på en parkeringsplats.
 
galento
Den senaste skotern man hade var en Piaggio PX 200E och den funkade bra
att köra med men att ligga i 100 är den nog lite svag för med sina drygt 12 hk.
Men 80 fungerade bra. Men att jag valt Piaggio beror nog lite på att man är
intresserad av äldre saker , finns nog en hel del fina nyare maskiner.
 
Efter gymnasiet pendlade jag 2.5 mil enkel två gånger i veckan, året runt, med 50-scooter. Insåg att det inte var värt så jag tog MC kort och planen var att köpa en 125 som var/är mycket billigare i försäkring och snabbare. Jag valde dock att fortsätta köra med mcn, ofta över 20 gamla då de klassades som veteraner och försäkringen blev mycket billig.

Körde några år en Transalp för att upptäcka Dalarna även om jag mest pendlade trista vägen Ludbika-Borlänge, drygt 4.5 mil enkel. Nackdelen med 125 scooter är att de varvar så mycket vid 80-90 och kommer sällan över det.

Jag hade en Baotian, så kallad Kina skräp. Billig och många reservdelar och guider. Tyvärr många verkstäder som vägrar dissar dessa, men kanske finns någon verkstad nära dig. Dyrare märken är väl bättre på det mesta men priset sticker iväg.

Glöm inte full skyddsutrustning. Hjälm, ryggskydd, handskar, kängor, jacka, byxor eller någon dress. Är det inte värt att klä på sig så är det inte värt att starta motorn. Tyvärr har jag sett alltför många olyckor och det är anledningen till att jag sålde mcn när dottern föddes. Varje vår längtar jag ut.
 
H heimlaga skrev:
Om du inte får parkera vid arbetsplatsen innebär det att de inte vill ha anställda.
När arbetsgivare har försökt med sådant har jag parkerat likaväl. På någon plats som jag själv har valt. Låtit det vara deras problem.
I grunden håller jag med dig och jag, med flera, tycker detta är rätt tokigt. Vi har arbetat för att detta ska gå att lösa på något sätt men det rör sig om en stor internationell ingenjörsfirma med kontor väldigt centralt i medelstor svensk stad. Jag skulle säga att 80% av de anställda bor i stan och åker kollektivt eller cyklar.

Vi har tidigare löst det så att vi har ett fåtal platser som man antingen får tinga om man behöver bil i tjänsten den dagen, annars är det först till kvarn. Kostnadseffektivt och bra utnyttjande anser vi. Dock har detta har ställt till det för företaget som får ett h*****e att administrera förmånsbeskattningen när folk inte har egna platser jämt. Det sistnämnda kan jag ha viss förståelse för.

Själv har jag sedan jag blev chef haft en egen plats, men den ryker nog nu eftersom jag valt att inte ha en personalbil/bilkontobil längre.

Hur som så protesteras det fortfarande hej vilt kring detta men jag hyser rätt små förhoppningar om att det ska ge något resultat och jag förbereder mig på det värsta. Vintertid kommer jag fortfarande åka bil och lär väl på pröjsa någon tusenlapp i månaden för parkering i parkeringshus i närheten...
 
U Ucklahoma skrev:
Undvik skotrar från Kina. Märken från Taiwan sägs vara bättre om man ska gå den billiga vägen.

Japanska (Honda Yamaha Suzuki Kawasaki), Europeiska (Piaggio Aprilia Gilera BMW) eller Kymco (dom gör skotrar för Honda, Kawasaki, BMW).
125:surprised:rna är tydligen dyrare att försäkra än dom som som är på mera kubik för att 16 åringarna inte får köra dom.

Jag har pendlat ca 15 km med med en kymco movie 150cc och det har funkat bra. Men det är som mest en 80 väg på den sträckan.
Kostade 3500 kr då fick jag byta ett däck, service och besiktning.
Kymco verkar prisvärda.

Har kikar på Grand Dink(250) och Xciting(500). Den sistnämnda kanske är i största laget och verkar bara dra marginellt mindre bensin än min bil (som rullar på runt 0,58l/mil) för en del (medans vissa verkar köra den toksnålt). Sedan verkar det vara förgasare på dessa, skulle gärna ha insprutning.

Hursomhelst så tänker jag att jag måste provköra något först och se om det är för mig. Det får inte bli för eländigt utan jag vill sitta bekvämt, ha bra packmöjligheter och en rejäl ruta. Bra MC-kläder för regn och rusk har jag redan
 
galento galento skrev:
Den senaste skotern man hade var en Piaggio PX 200E och den funkade bra
att köra med men att ligga i 100 är den nog lite svag för med sina drygt 12 hk.
Men 80 fungerade bra. Men att jag valt Piaggio beror nog lite på att man är
intresserad av äldre saker , finns nog en hel del fina nyare maskiner.
I mina drömmar köper jag en gammal snygg Vespa eller Lambretta som sedan erbjuder bekväm och felfri pendling till ljudet och lukten av tvåtakt.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.