Hej! Jag bor i ett soutteränghus som byggdes 1949. När jag knackade bort lite lös puts på källarväggen så märkte jag till min fasa att väggen bakom hade börjat vittra bort! Jag rensade bort allt material som satt löst för att kunna bedöma situationen, men det har bara lett till fler frågetecken. Bifogar ett par bilder på hur det ser ut nu. På den första bilden kan man se en murad vägg direkt under putsen som jag knckade bort. På den andra bilden ser man ett skadat murblock och att det finns ett annat lager bakom detta.

En skadad vägg med vittrande, poröst murblock synligt bakom sprucken och flagnande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarvägg med avbiten puts som visar murblock av potentiell blåbetong och sprickor, framför en gjuten betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag kan se är väggen konstruerad på följande vis (sett inifrån):

- Först ett lager med slätstruken och övermålad puts.
- Sedan ett murat lager med ca 6 cm tjocka murblock av blåbetong (?) eller någon annan typ av porös betong.
- Bakom detta en till ganska grov, till synes gjuten, betongvägg. Den här väggen är inte gjord av samma porösa betong och är mycket hårdare

Sprickorna finns i putsen och i de porösa, murblocken. Den gjutna väggen bakom det ser hel och fin ut.

Min fråga är helt enkelt varför det ser ut så här? Vad är syftet med den murade väggen? Den är så tunn och gjord av ett mycket svagare material än den den grova betonväggen som sitter bakom, så jag har svårt att tro att den bär någon vikt. Kan det vara tänkt som isolering eller bara för att ge en finare yta?

Bonusfråga: Någon som kan avgöra om det faktiskt är blåbetong utifrån dessa bilder?
 
Redigerat:
surris
Isolering och för putsens skull, lättbetong var inne på den tiden så man använde det i alla möjliga olika konstruktioner.

Och ja det är troligen blåbetong så du borde göra ett radontest till vintern om du inte redan gjort det.
 
surris surris skrev:
Isolering och för putsens skull, lättbetong var inne på den tiden så man använde det i alla möjliga olika konstruktioner.

Och ja det är troligen blåbetong så du borde göra ett radontest till vintern om du inte redan gjort det.
Tack för svaret! Radontest gjordes för många år sen av förra ägaren. Det visade på 210 bq/m3, så visserligen över referensvärdet men inget som jag har tyckt att det är panikbråttom att åtgärda. I och för sig kanske det inte är en dum idé att göra en ny långtidsmätning bara för säkerhets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.