mats_o skrev:
Gäller det digtalsignaler så brukar det vara kontaktdonen som gör den största skillnaden och sen diametern på ledaren.
Och det påverkar inte kvaliteten på den digitala signalen. Det påverkar marginalen till gränsvärdet för vad som skall anses vara en etta (1) eller nolla (0). Därför kan en digital signal regenereras i all oändliget utan att tappa den ursprungliga kvaliteten.
Det är sålunda ingen "kvalitetsskillnad" på den digitala signalen i en 10kr-kabel eller en 39.000kr-kabel om den kommer fram i sin helhet.

Jag har rätt så mycket kabel i sortimentet och kan bara konstatera att elektronikkedjorna tjänar grova pengar på kablage till konsument. Jag brukar ligga på 70-90% marginal på dessa och ibland tycker kunderna att "det var ju skitbilligt, skicka med några extra!". :D
 
Johan Gunverth skrev:
Och det påverkar inte kvaliteten på den digitala signalen. Det påverkar marginalen till gränsvärdet för vad som skall anses vara en etta (1) eller nolla (0). Därför kan en digital signal regenereras i all oändliget utan att tappa den ursprungliga kvaliteten.
Det är sålunda ingen "kvalitetsskillnad" på den digitala signalen i en 10kr-kabel eller en 39.000kr-kabel om den kommer fram i sin helhet.
Fel impedans och missanpassning, reflexer och stående vågor och annat brôte kan ge en del huvudbry i digitalistiska sammanhang också...
 
Det fanns en känd svensk hifiprofil som vid en tidpunkt kände starkt för högtalarkablar som sades vara såväl riktningskänsliga som polariserade.
 
Ja, Herre Gud!
 
gravedigger skrev:
Det fanns en känd svensk hifiprofil som vid en tidpunkt kände starkt för högtalarkablar som sades vara såväl riktningskänsliga som polariserade.
Dessa personer hade nog inga vidare betyg i de tekniska ämnena. Men P.T. Barnum hade rätt och några skrattar nog högt på väg till banken... :D
 
Johan Gunverth skrev:
Och det påverkar inte kvaliteten på den digitala signalen. Det påverkar marginalen till gränsvärdet för vad som skall anses vara en etta (1) eller nolla (0). Därför kan en digital signal regenereras i all oändliget utan att tappa den ursprungliga kvaliteten.
Effekten blir fortfarande densamma, dvs taskig eller ingen bild oavsett vilken parameter som blir för dålig.
 
JAg jobbar själv med proffesionell av teknik. Vi lägger inga dyra pengar på kabel, även om vi gör en 5 milj installation. Det är i princip omöjligt för gemene man att höra skillnad. Och gör man det kan man inte avgöra vad som låter bäst. Det finns dock några viktiga saker. Rätt area, spänngsfall ärett fysiskt faktum. Man måste ha rätt grovlek i förhållande till längd. I Hemmiljö installeras dock löjligt grov, och dyr kabel. Man får har en extrem monsteranläggning för att kräva mer en 2,5mm2 kabel. De flesta behöver aldrig mer en 1,5.

Nästa viktiga moment är störning. I dagens digitala miljö med radiosändare mikrovågsugnar och elkabel (MAgnetfält) överallt, så kan det vara vettigt att se till att man har en god skärmning. Kraven i hemmiljö är dock inte särskilt höga. Mikrofoner med låg nivå är kinkigt men knappast linjenivå.

Bilden är lite känsligare. Här är det mer befogat med en lite dyrare kabel. Men det gäller främst analoga kablar som skall jobba med hög bandbredd. I princip är VGA och komponent kablar de vi ser som viktigast. Detta då det passerar mycket information i de kablarna. Det behöver dock inte innebära dyrt. Den bästa Komponentkabeln gör man av 3 TG59 kablar, för ca 5:-/m st. (VGA kräver 5 st). Ser man på digitala kablar, så kan man nästan säga att, får du bild så är den bra. JAg skulle tro att när det gäller kota längder så spelar det ingenroll hur billig den är, kommer ettona fram, så blir bilden/ljudet bra. För att digital överföring skall fungera över längre avstånd, så måste kabeln vara rätt högklassig, för att kunna fungera. ANnars blir det hackig bild. Med digitalteknik blir det sällan mitt emmellan.

Mina resonemang etar nog upp många purister, men köp högtalarkabel på biltema för 6:-/m så blir du nöjd. (Gällermöjligen inte dem med en Hi FI anläggning för 500000:)

MVH

Morgan
 
Mitt råd är att lägga pengarna på kontaktdon som är lätta att arbeta med och på rätt verktyg. En dålig kontaktering förstör vilket kablage som helst.
 
Nu har jag provat HDMI kablar mellan min DVD inspelare och min fullDH platta(Om nu det har någon betydelse.). Alla kablar lika långa.
En kostade 69:- (Lidel) en kostade 290:- och en som kostade 420:(!!).
Kan bara meddela att det är absolut ingen skillnad alls mellan kablarna vad vi som tittade kan upptäcka.
Verkar till att vara rena tramset med allla dessa "monterhighendguldförgylldakablar"!
Har också gjort test med firewire kablar. Samma resultat.
Vad skall man tro???
 
Canuto skrev:
Nu har jag provat HDMI kablar mellan min DVD inspelare och min fullDH platta(Om nu det har någon betydelse.). Alla kablar lika långa.
En kostade 69:- (Lidel) en kostade 290:- och en som kostade 420:(!!).
Kan bara meddela att det är absolut ingen skillnad alls mellan kablarna vad vi som tittade kan upptäcka.
Verkar till att vara rena tramset med allla dessa "monterhighendguldförgylldakablar"!
Har också gjort test med firewire kablar. Samma resultat.
Vad skall man tro???
Eh...är det digital signal så spelar priset ingen roll, antaligen fungerar det eller så fungerar det inte. Det är ju bara använda google i några sekunder, slapp du köpa kablar för massa pengar.

Skillnaden ligger i dual dvi kablar som både stödjer analog och digital signal, men som sagt, det är ovanligt att någon använder dvi-a idag.

BTW, har inte dom här diskussionerna varit uppe minst 10ggr tidigare och svaret alltid varit det samma?
 
Resonemanget kring HDMI-kablar saknar en liten detalj tycker jag. HDMI finns ju (precis som nätverkskabel) i lite olika standarder. Standarder som definierar hur stor "bandbredd" som kabeln klarar av. Det är ju data som skyfflas (precis som i en nätverkskabel) och i de senaste versionerna av HDMI-standarden (1.3 samt 1.3a) skickas ju även okomprimerat ljud med i samma kabel. Så de av er som säger att ni har testat bild via HDMI-kabel, ni nyttjar troligen bara en bråkdel av kabelns kapacitet. Det innebär att ni förmodligen kan ta vilken kabel som helst.

De flesta teknik/datorintresserade har ju accepterat att det finns skillnader på nätverkskabel, men man är också ense om att använda en Cat5-kabel för 100Mbit fungerar mestadels. Ibland får man bitfel, kanske lite oftare än i en kabel av klassning Cat5e eller Cat6.

Tror att jämförelsen med analog kabel är lite sned. Men sen håller jag med om att det handlar mycket om vad man TROR på. Men den placebo-effekten är ju gratis, den kanske man även kan uppnå med Biltema-kabel? Om man bara tror riktigt hårt så... :)

Slutsats: huvudsaken är att du själv är nöjd. Låt sen grannen ha vilken kabel han vill, bara han/hon tycker att det är bra bild eller ljud!

Mvh Jens
 
Resonemanget kring de olika HDMI standarderna har inget med bildkvalitet att göra. Det är snarare en framtidssäkring av HDMI standarden. En HDMI kabel idag är konstruerad för att klara HD 1080, vilket är den högsta upplösning och bandbredd vi använder idag. ljudet är fortfarande en parantes i sammnahanget. Framtiden kan dock ställa mycket högre krav på bandbredd om vi skall skyffla ännu mer data i kablarna. Dock inte särskilt intressant idag. Det är i praktiken din utrustning som sätter gränsen inte kabeln. Däremot kan val av utrustning kräva avl av HDMI Kabel (a- 19pin eller b kabel 29 pin).

Det enda man måste ta hänsyn till när man köper sin hdmi kabel (OM man inte lägger aspekt i färg form etc), är hur lång skall kabeln vara. Vad är den kabel man köper godkänd för. Kopplar du i tv bänken med kabalar på 1-2 m. Köp vad du vill. Allt kommer fungera felfritt. Skall du dra längre sträcka >10m, så behöver du försäkra dig om att kabeln håller god kvalitet. Tar man tex supra så kan de leverera godkänd kabel upp till 12m. Ett fåtal leverantörer klarar 10m. (Godkänt av ATC).

Köper man en kabel som inte är godkänd, så kan den säkert klara jobbet. I synnerhet vid lägre upplösningar. men det kan inte garanteras. Vill man ha ännu längre kablar, kan man behöva använda aktiva buffrar, som förstärker signalen, alternativt göra om signalen till fiber. Det är dock för dyrt för de flesta hemanvändare. men då kan man dra riktigt långt.

MVH
Morgan
 
mojjen skrev:
ljudet är fortfarande en parantes i sammnahanget.
Vill du kunna få ut de nya ljudformaten ur din BluRay eller HD-DVD-spelare så är inte ljudet en parantes i sammanhanget. Du kan endast få ut ljudet genom att skicka den via HDMI till din hemmabio-förstärkare/reciever. Bara en parantes eftersom det var bilden som ursprungsfrågan berörde...
 
shootking skrev:
Vill du kunna få ut de nya ljudformaten ur din BluRay eller HD-DVD-spelare så är inte ljudet en parantes i sammanhanget. Du kan endast få ut ljudet genom att skicka den via HDMI till din hemmabio-förstärkare/reciever. Bara en parantes eftersom det var bilden som ursprungsfrågan berörde...
När jag menade parentes så syftade jag främst på att det fortfarande inte är särskilt beroende av kabelval för den normala användaren. Begränsningen sitter normalt i kabellängden. Använder du standard 1.3 på utrustningen, så ställs det helt rätt andra krav på kabeln. men i praktiken först när du kommer upp i längre kabellängd. Ex nämnde jag tidigare Supra som godkänd för 12m. Det gäller egentligen inte vid 1.3 Då klarar den bara upp till 6m vid 1080p.
Samma kabel vid standard 1.2 i upplösning 1080p kan användas upp till ca 10m.
Vid lite lägre och idag mer normal upplösning 720p alt 1080i kan samma kabel användas upp till 15m.

Vad jag vill belysa med detta är att standarden 1,3 eller 1,2 har inte direkt med kabeln att göra. Däremot kan en kabel av enklare kvalitet (inte nödvändigtvis billigare), få problem att driva vissa upplösningar över längre sträckor.
Jag ser fortfarande ljudet som en parentes. Kör du DTS-HD Master så tar det under 25Mbps i blue ray, (Mot 6Mbps i lägre ljudupplösning i blueray)
Bilden i 1080p tar ca 3 Gbps.
720p tar 1,5Gbps.
standard 1.2 har 4,5 Gbps, vilket gör att man teoretiskt klarar att köra både högupplöst bild och ljud via dennma standard, men man är på gränsen.
Standard 1,3 har över 10Gbps, vilket gör att det finns utrymme för en hel del annat också.

Jämför man banbreddsbehov mellan bild och ljud så ser jag fortfarande ljudet som en parentes. Det som styr är uteslutande behovet avseende bild.

MVH
Morgan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.