Hej
Är det någpn dom har någon erfaremhet av solcellsbolaget Raymond Solar. Hette tidigare Gruppsol?
 
E Enar2021 skrev:
Hej
Är det någpn dom har någon erfaremhet av solcellsbolaget Raymond Solar. Hette tidigare Gruppsol?
Jag vill minnas jag läst en tråd härinne för en tid sedan ich starkt minne att det inte var positiva skrivningar. Sök i forumet så får du det bekräftat
 
E Enar2021 skrev:
Hej
Är det någpn dom har någon erfaremhet av solcellsbolaget Raymond Solar. Hette tidigare Gruppsol?
Jag har!
Undvik detta företag om du kan! Jag är väldigt missnöjd med deras hanterande.
De satte min anläggning 2021 och jag har besiktigat den 4 gånger och den är fortfarande inte godkänd än idag 2,5år senare.
Besiktningarna har kostat mig 12000kr som jag fortfarande inte fått återbetalt heller.
 
Hej
Tack för att du delat dina erfarenheter. Skulle antagligen låtit bli dem. De satte upp solcellerna i april förra året. Sedan kunde inte batteri/växelriktare sitta på den plats de sagt. Därmed tog det stopp och det blev inkopplat och klart i mitten av feb i år. Har inte låtit någon extern kontrollera anläggningen. Vilka typer av fel är det på din anläggning.
 
E Enar2021 skrev:
Hej
Tack för att du delat dina erfarenheter. Skulle antagligen låtit bli dem. De satte upp solcellerna i april förra året. Sedan kunde inte batteri/växelriktare sitta på den plats de sagt. Därmed tog det stopp och det blev inkopplat och klart i mitten av feb i år. Har inte låtit någon extern kontrollera anläggningen. Vilka typer av fel är det på din anläggning.
Ajdå, då beklagar jag :(
Jag skulle rekommendera dig att besikta anläggningen omgående.
Det har varit massor av fel, lösa kablar, blandat monteringsmaterial och elkontakter vilket skulle innebära att garantier och vind/lastberäkningar inte gäller.
Efter det så bytte de monteringsfirma och allt fick plockas ner och göras om. Då hade den firman inte dragit åt skruvarna så vissa paneler var lösa, det saknades skruvar som gör att panelerna riskerar att glida med tiden.
Det var även fel märkning vid växelriktaren och även där saknades infästningsskruv.
Som sagt, jag har hållt på sedan 2021 och besiktigat 4 gånger men det är fortfarande inte godkänt.

När man kommenterar något som grundaren delar på Facebook så plockar han bort kommentererna.
Mycket oseriöst agerande.

Jag hoppas innerligt att din anläggning är rätt monterad för annars kan det vara så att du inte har garanti på prylarna från tillverkaren.
 
N Njoy skrev:
Ajdå, då beklagar jag :(
Jag skulle rekommendera dig att besikta anläggningen omgående.
Det har varit massor av fel, lösa kablar, blandat monteringsmaterial och elkontakter vilket skulle innebära att garantier och vind/lastberäkningar inte gäller.
Efter det så bytte de monteringsfirma och allt fick plockas ner och göras om. Då hade den firman inte dragit åt skruvarna så vissa paneler var lösa, det saknades skruvar som gör att panelerna riskerar att glida med tiden.
Det var även fel märkning vid växelriktaren och även där saknades infästningsskruv.
Som sagt, jag har hållt på sedan 2021 och besiktigat 4 gånger men det är fortfarande inte godkänt.

När man kommenterar något som grundaren delar på Facebook så plockar han bort kommentererna.
Mycket oseriöst agerande.

Jag hoppas innerligt att din anläggning är rätt monterad för annars kan det vara så att du inte har garanti på prylarna från tillverkaren.
Låter inget vidare. Har funderat på att besiktiga anläggningen. Kanske det borde göras. Håller koll på hur mycket solel vi får i förhållande till deras beräknade ( med hänsyn till antal soltimmar). Var i Sverige finns du? Vi finns i Stockholmsområdet.
 
E Enar2021 skrev:
Låter inget vidare. Har funderat på att besiktiga anläggningen. Kanske det borde göras. Håller koll på hur mycket solel vi får i förhållande till deras beräknade ( med hänsyn till antal soltimmar). Var i Sverige finns du? Vi finns i Stockholmsområdet.
Det är en liten peng i sammanhanget att besiktiga och du kan upptäcka kritiska brister som kan behöva åtgärdas.
Jag finns i Skåne-regionen.
 
E Enar2021 skrev:
Hej
Är det någpn dom har någon erfaremhet av solcellsbolaget Raymond Solar. Hette tidigare Gruppsol?
Hej. Jag tycker Raymond Solar va bra för oss. Vi bor i Göteborgstrakterna. Vi har deras smart solar roof som installerades 2023. Tycker dom var trevliga, hade tydlig kommunikation och var effektiva. Vi funderar nu även på att köpa deras nya solid state batteri för vi tänker att eftersom vi investerat i solcellerna redan så vill vi få ut best prestanda och säkerhet som möjligt. Tycker de har det nyaste och verkar vara innovativa ändå. Jag skulle rekommendera dom.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RebJ skrev:
Hej. Jag tycker Raymond Solar va bra för oss. Vi bor i Göteborgstrakterna. Vi har deras smart solar roof som installerades 2023. Tycker dom var trevliga, hade tydlig kommunikation och var effektiva. Vi funderar nu även på att köpa deras nya solid state batteri för vi tänker att eftersom vi investerat i solcellerna redan så vill vi få ut best prestanda och säkerhet som möjligt. Tycker de har det nyaste och verkar vara innovativa ändå. Jag skulle rekommendera dom.
Kul för Raymond med ett så positivt inlägg om nyheter i all klagan. 👍🏼
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Enar2021 skrev:
Låter inget vidare. Har funderat på att besiktiga anläggningen. Kanske det borde göras. Håller koll på hur mycket solel vi får i förhållande till deras beräknade ( med hänsyn till antal soltimmar). Var i Sverige finns du? Vi finns i Stockholmsområdet.
Har varit i kontakt med Raymond nu och de kommer och åtgärdar alla punkter på besiktningsprotokollet inom 3 veckor så jag har goda förhoppningar att mitt case löser sig inom kort :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det finns inte ett solcellsbolag du inte kommer höra något dåligt om. De enda som inte har en klagokör är de som är så små att de inte har några kunder ännu.

https://www.solenergikvalitet.se/leverantorer

Här kan du kolla besiktningar och snitt, Raymond ligger bra till.

Jag fick installerat för 1.5 år sedan just vid övergången från GruppSol till Raymond. Min installation fungerar utmärkt och killarna som installerade var jätteduktiga. Säljaren tog själv upp alla problem de haft med underkonsulter tidigare och hur de hanterat det framåt.

Kan jag ge något tips så är det att försäkra dig om vilka som gör själva monteringen, är det underkonsulter, i så fall hur länge har de använts? Kan du få referens på någon som haft samma intsallatörer?
D
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RebJ skrev:
Hej. Jag tycker Raymond Solar va bra för oss. Vi bor i Göteborgstrakterna. Vi har deras smart solar roof som installerades 2023. Tycker dom var trevliga, hade tydlig kommunikation och var effektiva. Vi funderar nu även på att köpa deras nya solid state batteri för vi tänker att eftersom vi investerat i solcellerna redan så vill vi få ut best prestanda och säkerhet som möjligt. Tycker de har det nyaste och verkar vara innovativa ändå. Jag skulle rekommendera dom.
Det måste vara en väldigt positiv upplevelse eftersom du skapade ett nytt konto för att dela med dig! 👍👍
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.