Hej!

Är i planeringsfasen för uppvärmning med fjärrvärme till kommande pool. Varit i kontakt med Öresundskraft som vill installera en poolcentral på inkommande FV för att separat kunna styra värmen. Därefter ska jag dra ca 25 meter rör till pumprummet där jag sätter en växlare.

Leverantören (Danfoss) rekommenderar 28 kopparrör som matning mellan poolcentral och växlare.
Dessa kommer då att grävas ner i backen och isoleras.

Min fråga är; Är kopparrör det enda alternativet eller finns det någon som gjort samma installation med typ pexrör istället?
 
B
Intressant fråga vad har du tänkt sedan efter fjärrvärme centralen till poolen
 
B BSOD skrev:
[länk]

95c 6bar. Inga problem att klara det med pex. Koppar är inte enda lösningen.

Men är det verkligen rätt med fjärrvärme? En poolvärmepump får rätt bra cop, och elen brukar vara billig sommartid. Det är ju ganska minimal installation med en poolvärmepump, klart lägre än fjärrvärmen skulle jag tro.
Tack, har kikat på dessa också.

Anledningen är att jag vill ha FV. Den är i princip gratis per kWh på sommaren. Visst, dyrare installationer men jag slipper luftpump. smaksak.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Intressant fråga vad har du tänkt sedan efter fjärrvärme centralen till poolen
Blir väl någon av Pahlens varianter av värmeväxlare. Får se vilken det blir när jag kommer till kritan.
 
E Eric89 skrev:
Tack, har kikat på dessa också.

Anledningen är att jag vill ha FV. Den är i princip gratis per kWh på sommaren. Visst, dyrare installationer men jag slipper luftpump. smaksak.
Är inne på samma idé men vet ej exakt vad man får betala på sommar månaderna

Vilken pahlen är det du kollat på.
Kopplar du in den direkt mot FV sidan eller deras växlare imellan
 
M
E Eric89 skrev:
Hej!

Är i planeringsfasen för uppvärmning med fjärrvärme till kommande pool. Varit i kontakt med Öresundskraft som vill installera en poolcentral på inkommande FV för att separat kunna styra värmen. Därefter ska jag dra ca 25 meter rör till pumprummet där jag sätter en växlare.

Leverantören (Danfoss) rekommenderar 28 kopparrör som matning mellan poolcentral och växlare.
Dessa kommer då att grävas ner i backen och isoleras.

Min fråga är; Är kopparrör det enda alternativet eller finns det någon som gjort samma installation med typ pexrör istället?
klart billigast är att koppla poolväxlaren på radiatorslingan. Har du danfoss reglercentral ecl 100 eller 110 styr du temperaturen med en givare kopplad på ingången för innegivare. Sätt en växlande brytare på utegivaren och poolgivaren så att utegivaren kopplas bort vid pooldrift. Då får du tillräcklig framledningstemperaturen för Poolvärme oavsett utetemperaturen. Det räcker gott med 18 mm Kopparrör för att få ut effekter som långt överträffar en poolvärmepump om du har en normal cirkulationspump. Öresundskraft har väl typ 15öre/kwh på sommaren så det blir billig uppvärmning. Glöm inte att koppla ur sommarstoppet så att cirkulationspumpen går även om det är varmt ute.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Är inne på samma idé men vet ej exakt vad man får betala på sommar månaderna

Vilken pahlen är det du kollat på.
Kopplar du in den direkt mot FV sidan eller deras växlare imellan
FV är bara några öre per kWh på sommaren, räkna typ 4000kr för att värma en normalstor pool juni-sept, om ens det.

Poolcentralen kopplas in på inkommande FV av Öresundskraft, därifrån regleras sedan värmen och skickas till växlaren som värmer poolvattnet.

Skillnaden blir då att jag kan ställa vilken temp jag vill eftersom poolcentralen inte har med min vanliga FV-växlare att göra.

Jag har inte tittat på vilken värmeväxlare än, är inte där än. Men jag överdimensionerar och köper nåt vettigt, det brukar funka bäst.
 
M
E Eric89 skrev:
FV är bara några öre per kWh på sommaren, räkna typ 4000kr för att värma en normalstor pool juni-sept, om ens det.

Poolcentralen kopplas in på inkommande FV av Öresundskraft, därifrån regleras sedan värmen och skickas till växlaren som värmer poolvattnet.

Skillnaden blir då att jag kan ställa vilken temp jag vill eftersom poolcentralen inte har med min vanliga FV-växlare att göra.

Jag har inte tittat på vilken värmeväxlare än, är inte där än. Men jag överdimensionerar och köper nåt vettigt, det brukar funka bäst.
Kör du förslaget ovan och kopplar den som en radiator så ställer du in temperaturen på samma sätt som med separat poolcentral. Skillnaden blir installationskostnaden blir mycket mindre. Poolcentralen brukar komma från metrotherm och de använder samma reglercentral som i fjärrvärmecentralen.
 
M mecklarn skrev:
Kör du förslaget ovan och kopplar den som en radiator så ställer du in temperaturen på samma sätt som med separat poolcentral. Skillnaden blir installationskostnaden blir mycket mindre. Poolcentralen brukar komma från metrotherm och de använder samma reglercentral som i fjärrvärmecentralen.
Tack för info 💪🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.