110 avloppsrör kommer upp enl bild i framtida vägg. Tänkte sätta en böj och en toalett med P-lås. Planen är att bygga vägg med konstruktionsplywood, gips och kakel. Hur fixerar ni böjen i väggen?

Avloppsrör sticker upp från golvet på en byggarbetsplats med verktyg och rörmateriel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kortla på lämpligt sätt för att kunna fixera med hålband.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Kortla på lämpligt sätt för att kunna fixera med hålband.
Ok hålband runt röret som skruvas fast i kortling menar du?
 
P ptk skrev:
Ok hålband runt röret som skruvas fast i kortling menar du?
Precis, är det trångt så kan man skruva regelbitar på reglen bredvid och fixera med hålband. Huvudsaken är att det sitter.
 
R
P ptk skrev:
110 avloppsrör kommer upp enl bild i framtida vägg. Tänkte sätta en böj och en toalett med P-lås. Planen är att bygga vägg med konstruktionsplywood, gips och kakel. Hur fixerar ni böjen i väggen?

[bild]
Montera K-plywooden och sedan gör du hålet med en hålsåg/dosfräs på plats och sätter in böjen och röret och sedan ett hålband runt böjen som du skruvar in i Plywooden på baksidan..
 
Nu har jag läst på om wc anslutning med stos. Blir inte klok på vilken stos som passar till p-lås. Skulle behöva en rak som kopplar till böjen. Bästa vore om böjen inte behöver sticka ut ur väggen. Vet ni?
 
Nu är jag amatör på detta. Men hur skall du få tillräcklig precision i höjdled för att träffa med röret från stolen? Jag skulle aldrig våga räkna med att höjden på golvet efter flytspackling blir tillräckligt exakt för att det skall passa ihop.
 
P ptk skrev:
Nu har jag läst på om wc anslutning med stos. Blir inte klok på vilken stos som passar till p-lås. Skulle behöva en rak som kopplar till böjen. Bästa vore om böjen inte behöver sticka ut ur väggen. Vet ni?
En sådan här tex?
Gummimanschetten måste då kompletteras med slangklämma om den är liggande.
Obs du måste kolla så stoden räcker tillräckligt långt ut för tänkt wc, finns ingen standard.
/ Björkskär
 
  • WC-anslutning 110mm, grå, visas på webbplatsen för VVS och badrumsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Nu är jag amatör på detta. Men hur skall du få tillräcklig precision i höjdled för att träffa med röret från stolen? Jag skulle aldrig våga räkna med att höjden på golvet efter flytspackling blir tillräckligt exakt för att det skall passa ihop.
Jag tänker att man får sätta upp badrumssidans vägg först så kan man komma åt allting i händelse av att det behövs justeringar.

Kikat på Jafos hemsida. Finns ju några å välja på. Excentrisk och flexibel tex. Men hemsidan är inte tydlig med vad som funkar till P-lås och installationsanvisningarna för de till P-lås är ändå för golv anslutning vad jag kan se... Nån här på forumet måste ju ha gjort detta och våga dela med sig.
 
P ptk skrev:
Jag tänker att man får sätta upp badrumssidans vägg först så kan man komma åt allting i händelse av att det behövs justeringar.

Kikat på Jafos hemsida. Finns ju några å välja på. Excentrisk och flexibel tex. Men hemsidan är inte tydlig med vad som funkar till P-lås och installationsanvisningarna för de till P-lås är ändå för golv anslutning vad jag kan se... Nån här på forumet måste ju ha gjort detta och våga dela med sig.
Hej
Det är inte så svårt att räkna ut hur mycket spackel och klinker kommer bygga utan det handlar mer om vad man bestämmer vilken höjd det ska bli. Sedan tar stosen upp ytterligare någon cm om det behövs.

Känner man sig väldigt osäker så kan man sätta plyfa och gips i en remsa längs ner på väggen att spackla mot. Att försöka trä avloppsdelar genom ett hål gör det bara svårt att få ihop utan skjutmuff osv.
Alla typer av excentriska wc stosar på p-lås avråder jag ifrån.
Om det nu räcker på längden ut från vägg med böjen jag föreslog behöver den inte någon mer klammer då den hålls på plats av väggen.

Lycka till!
/ Björkskär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.