A alexanderlukas skrev:
Ok jag har köpt hus i Danmark där är det krav på besiktning av säljaren både av huset och elinstallationen. Men den har inget värde om något riktigt fel uppkommer. Den skyddar bara överlåtelseförsäkringen. Köparen får inte klaga på något som beskrivits av säljarens besiktning. Så systemet är till för att skydda försäkringsbolaget. Som köpare är det meningslöst.
Ok, har ingen kunskap i hur det fungerar i Danmark. Men i Sverige kan jag också instämma i att det är svårt att få försäkringen att falla ut till köparens fördel så i slutändan är det för att 1. säljaren ska slippa hantera krav från köparen och 2. för besiktningsföretagen att tjäna mer pengar.

Meningslöst är det inte, men svårt ja. Besiktningsföretagen vet hur de ska skriva tillräckligt generella anmärkningar för att det ska vara förväntade och/eller kända fel.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Är i startgroparna att sälja huset och läser miltals med information utan att få några svar. Tror jag kommit fram till att mäklarens personlighet är viktigare än vilken byrå hon/han jobbar åt. Att det till och med är viktigare än att bilderna fotografen tar är himmelska och överträffar verkligheten. Det jag inte lyckats reda ut är vitsen med att förbesiktiga huset när ändå köparen måste göra det för att känna sig trygg. Och vad innebär "Varudeklarerat" som är så många tusenlappar dyrare än andra förbesiktningar med dolda-fel-försäkring? Ni som sålt hus hur gjorde ni?
Varudeklarerat är överprisad Svensk Fastighetsförmedling. Oftast med Anticimex som besiktigar och som endast riskar allt ändå.
Är mäklare och man kan kan sätta ihop bättre och billigare paket. Dock är det bra att förbesiktiga av många anledningar.
Man väljer en vettig besiktningsman som är pedagogisk och tillgänglig.
När man hittar en köpare så finns det stor chans att man kan slippa besiktningsklausul
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast du vet väl om att besiktningsmannen får betala om hen missar problem med huset. Det blir inte så intressant att ignorera problem då.
Det kan du inbilla dig, det friskriver de sig ifrån , detta vet jag, ingen gissning.
 
  • Arg
Mazdarune
  • Laddar…
J johnniemalm skrev:
Det kan du inbilla dig, det friskriver de sig ifrån , detta vet jag, ingen gissning.
Där har du fel.
De åker direkt om de inte skriver saker som de skulle upptäckt. Sen har de en försäkring som täcker men det är en galen självrisk som vida överstiger vad de får för en besiktning.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Anticimex verkar vara top notch med tanke på priset. Man brukar ju få det man betalar för.
🤣
 
H Hugo7 skrev:
Är i startgroparna att sälja huset och läser miltals med information utan att få några svar. Tror jag kommit fram till att mäklarens personlighet är viktigare än vilken byrå hon/han jobbar åt. Att det till och med är viktigare än att bilderna fotografen tar är himmelska och överträffar verkligheten. Det jag inte lyckats reda ut är vitsen med att förbesiktiga huset när ändå köparen måste göra det för att känna sig trygg. Och vad innebär "Varudeklarerat" som är så många tusenlappar dyrare än andra förbesiktningar med dolda-fel-försäkring? Ni som sålt hus hur gjorde ni?
Jag har läst x antal besiktnings protokoll och det har alltid stått att om mäklaren ej vid okulär besiktning inte sett något friskskriver besiktningsmannen sig från ansvar. Det är köparen som skall göra besiktningen. Säljaren skall upplysa fylla i ett protokoll som besiktningsmannen har färdig skrivit. Dolda försäkring låter bra mrn den som vill utnyttja den måste själv dra i trådar ev tvist med säljaren t ex . Besiktningsmannen skrattar hela vägen t bsnjen. Enkla pengar. I andra länder t ex Italien har mäklaren ett mycket större ansvar ä stt bara ta in handpenningen och sedan ta nästa affär. Sverige är långt efter juridiskt vid husköp och husförsäljning. Ansvaret borde ligga hos mäklaren ej köpare och säljare.
 
  • Gilla
  • Haha
ls1989 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Jag har läst x antal besiktnings protokoll och det har alltid stått att om mäklaren ej vid okulär besiktning inte sett något friskskriver besiktningsmannen sig från ansvar.
Mäklaren? Antar du menar besiktningsmannen?
Nej riktigt så fungerar det inte. Besiktningsmannen friskriver sig för saker som inte ingår i besiktningen och påtalar riskkonstruktioner, som hen rekommenderar vidare undersökning på. Det är iofs en friskrivning, men ändå kunskap för köparen.
Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Det är köparen som skall göra besiktningen.
Ja, men det ena utesluter inte automatiskt det andra. Som köpare vill jag genomföra en besiktning, alltid, men jag gör skillnad på min budgivning baserat på om objektet är besiktigat eller inte. Besiktigat utan anmärkning på taket så lägger jag ett bud som att taket är ok. Obesiktigat lägger jag mitt bud som att taket är slut.
Sen besiktigar jag ändå. Har säljarens besiktning visat ett ok tak och min besiktning något annat så prutar jag eller kliver av. Har säljaren inte besiktigat och taket visar sig vara bra så tackar jag såklart för det för jag har bjudit som att tacket är slut.
Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Säljaren skall upplysa fylla i ett protokoll som besiktningsmannen har färdig skrivit.
Knappast färdigskrivet. Mycket är klart i en mall, men en besiktningsman lägger ändå ner många timmar på att kolla saker, varför skulle hen göra det om protokollet redan var skrivet?
Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Dolda försäkring låter bra mrn den som vill utnyttja den måste själv dra i trådar ev tvist med säljaren t ex . Besiktningsmannen skrattar hela vägen t bsnjen. Enkla pengar. I andra länder t ex Italien har mäklaren ett mycket större ansvar ä stt bara ta in handpenningen och sedan ta nästa affär. Sverige är långt efter juridiskt vid husköp och husförsäljning. Ansvaret borde ligga hos mäklaren ej köpare och säljare.
Olika länder har olika regler, på gott och ont. Jag försöker ändå agera utifrån de regler vi har här om jag köper här även om jag skulle tycka reglerna är fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Jag har läst x antal besiktnings protokoll och det har alltid stått att om mäklaren ej vid okulär besiktning inte sett något friskskriver besiktningsmannen sig från ansvar. Det är köparen som skall göra besiktningen. Säljaren skall upplysa fylla i ett protokoll som besiktningsmannen har färdig skrivit. Dolda försäkring låter bra mrn den som vill utnyttja den måste själv dra i trådar ev tvist med säljaren t ex . Besiktningsmannen skrattar hela vägen t bsnjen. Enkla pengar. I andra länder t ex Italien har mäklaren ett mycket större ansvar ä stt bara ta in handpenningen och sedan ta nästa affär. Sverige är långt efter juridiskt vid husköp och husförsäljning. Ansvaret borde ligga hos mäklaren ej köpare och säljare.
Det var inte många rätt hörredu. Hämta valfritt standardprotokoll från de vanligaste firmorna Anticimex, OBM-gruppen eller Enspecta och visa var den här skrivelsen som du hänvisar till står.

Det sistnämnda angående mäklarens ansvar i olika länder har du också helt hittat på. Du verkar inte ha förstått alls vad en fastighetsmäklares roll är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Måste säga att det är otroligt vilken okunskap det finns ute i landet om hur det går till i försäljning av fastigheter.
Jag gör detta dagligen och har såväl besiktning före som efter köp.
Om man besiktigat före kan köparen ändå köpa över en besiktning och få besiktningsmannens ansvar framåt. Då har denne gjort sin undersökningsplikt.
Att en besiktningsman friskriver sig är felaktigt att säga. Han kan indirekt göra det genom att skriva typ ”Vidare teknisk undersökning rekommenderas”.
Det är extremt stor skillnad på besiktningsmän, vissa skriver det på allt och vissa förklarar mer hur det ser ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med varudeklrerat är som med en besiktning av en bil, imgen garanti att allt är OK , bara det som är okulärt skrivs in. Det som inte går att se med ögat, friskriver dom till 100 % från. Det går klart att läsa i ett protokoll vad som inte ingår. Allt under jord finns inte med , all om EL finns inte med. dessa besiktingsmän/kvinnor har för det mest ingen kompitens för mer är att kuta runt i huset och skriva sånt som dom ser eller vet någor om. Sen kommer en brask om att det eller det ligger på gränsen ,men inget ansvar. Dom skyfflar över det på köparen som info och sen får köparen enligt jordabalken kika på det själv eller med hjälp.
Ja de flesta hus är ju bemängda med "riskkonstruktioner"...
 
D D_Fastighetsmäklare skrev:
Måste säga att det är otroligt vilken okunskap det finns ute i landet om hur det går till i försäljning av fastigheter.
Jag gör detta dagligen och har såväl besiktning före som efter köp.
Om man besiktigat före kan köparen ändå köpa över en besiktning och få besiktningsmannens ansvar framåt. Då har denne gjort sin undersökningsplikt.
Att en besiktningsman friskriver sig är felaktigt att säga. Han kan indirekt göra det genom att skriva typ ”Vidare teknisk undersökning rekommenderas”.
Det är extremt stor skillnad på besiktningsmän, vissa skriver det på allt och vissa förklarar mer hur det ser ut.
Har sett rätt många protokoll senaste åren och vill påstå att de är överlag fulla av "vidare teknisk undersökning"...
Kommer ihåg redan för 30 år sedan när jag sålde mitt hus och köparen gjorde en "seriös" besiktning med just de råden gällande lite fuktindikationer i en soutterängkällare.
Köparen förlorade alla sina möjligheter att klaga på dolt fel iom att de blivit varnade, men samtidigt fick de ju avstå från att göra en massa borrprover, eftersom de själva tyckte det verkade överdrivet.
Hade ingen besiktning gjorts så hade jag fått oroa mig i 10 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som köpare vill man veta lite om husets status innan man lägger bud så att budet hamnar på rätt nivå. Ingen idé att buda på ett mögelskadat hus om man vill ha ett hus att bara flytta in i, och tvärtom.

Varudeklarerat är en besiktning och försäkring det det redan är betalt för att köparen ingår som en försäkringspart i stället för att köparen ska köpa in sig i besiktningen. Sen kan ju besiktningar vara mer eller mindre omfattande. Ju mer omfattande försäkring desto mindre som säljaren riskerar att få punga ut med privat pga. ett upptäckt dolt fel som inte omfattas av dolda fel-försäkringen.

[länk]
Vill man teckna en dolda fel försäkring krävs en förbesiktning. Sedan tyckte jag som säljare arr det kändes tryggt att veta, i vilket tillstånd huset var i egentligen. Man vill ju inte oroa sig över saker när affären väl är klar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har sett rätt många protokoll senaste åren och vill påstå att de är överlag fulla av "vidare teknisk undersökning"...
Kommer ihåg redan för 30 år sedan när jag sålde mitt hus och köparen gjorde en "seriös" besiktning med just de råden gällande lite fuktindikationer i en soutterängkällare.
Köparen förlorade alla sina möjligheter att klaga på dolt fel iom att de blivit varnade, men samtidigt fick de ju avstå från att göra en massa borrprover, eftersom de själva tyckte det verkade överdrivet.
Hade ingen besiktning gjorts så hade jag fått oroa mig i 10 år.
Ett protokoll som görs innan eller efter ska givetvis se likadana ut. Kommer det "Vidare teknisk undersökning" så handlar det ju om att besiktningsmannen inte kan se orsaken till skadan och att man måste göra annat ingrepp/ta dit annan sakkunnig. Vissa besiktningsmän är gladare än andra för att skriva detta då de friskriver sig själv, men då gör det även det om köparen besiktigar.
Personligen tycker jag det är väldigt bra att säljaren förbesiktigar då jag lättare kan ta med spekulanter på en runda och peka på de saker som kommit upp, de kan sen ringa och ha en dialog med besiktningsmannen och därefter grunda sitt beslut på den information de fått. Vill de så får de givetvis göra en ny besiktning, det händer i extremt få fall och då ska det inte komma upp nya saker.
Köparen kan "köpa över" besiktningen och därmed få den ansvarsförsäkring som besiktningsmannen har om han skulle missat något.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A alexanderlukas skrev:
Ok jag har köpt hus i Danmark där är det krav på besiktning av säljaren både av huset och elinstallationen. Men den har inget värde om något riktigt fel uppkommer. Den skyddar bara överlåtelseförsäkringen. Köparen får inte klaga på något som beskrivits av säljarens besiktning. Så systemet är till för att skydda försäkringsbolaget. Som köpare är det meningslöst.
Nä såklart att du som köpare inte kan åberopa något fel som redan finns i protokollet, det är ju hela poängen med en förbesiktning som är beställd av säljaren. Du som köpare ska kunna sätta dig in i vilka fel och brister som finns i huset så att du vet vad du köper. Dolt fel = Ett dolt fel är ett fel som fanns redan när du köpte huset och som du inte kunde upptäcka vid en noggrann (okulär) besiktning innan köpet utan att göra permanent åverkan dvs du ska inte behöva öppna upp en vägg för att undersöka konstruktionen om du inte fått varnande exempel av besiktningsmannen eller säljaren och då vill utföra en s.k fördjupad undersökning, vilket besiktningsmannen i så fall rekommenderar. Du ska heller inte ha behövt räkna med felet med tanke på bostadens ålder, skick och konstruktion.
 
  • Gilla
Jones69 och 2 till
  • Laddar…
D D_Fastighetsmäklare skrev:
Ett protokoll som görs innan eller efter ska givetvis se likadana ut. Kommer det "Vidare teknisk undersökning" så handlar det ju om att besiktningsmannen inte kan se orsaken till skadan och att man måste göra annat ingrepp/ta dit annan sakkunnig. Vissa besiktningsmän är gladare än andra för att skriva detta då de friskriver sig själv, men då gör det även det om köparen besiktigar.
Personligen tycker jag det är väldigt bra att säljaren förbesiktigar då jag lättare kan ta med spekulanter på en runda och peka på de saker som kommit upp, de kan sen ringa och ha en dialog med besiktningsmannen och därefter grunda sitt beslut på den information de fått. Vill de så får de givetvis göra en ny besiktning, det händer i extremt få fall och då ska det inte komma upp nya saker.
Köparen kan "köpa över" besiktningen och därmed få den ansvarsförsäkring som besiktningsmannen har om han skulle missat något.
Det jag skrev om var köparens egna besiktning. Jag gjorde ingen förbesiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.