wildeside
D Derbyboy skrev:
Egentligen borde jag kanske fixa ett litet system för sjövatten.

Pumpautomat före vvb som suger från kärlet till vvb och sen till duschblandaren. Då tappar jag till barnpoolen från duschblanadaren.

Allt trycksätts från pumpautomaten.
Nu är du inne på rätt spår
 
D
wildeside
D Derbyboy skrev:
Jag har en pentrypump. Den kanske inte är optimal men skulle jag kunna använda den före vvb? Den ska alltså få två avstick, en till vvb och en till kalla på blandaren.

(Har en gammal duschblanadare typ FM Mattsson liggandes)

Pump:

[länk]
Japp den fungerar, Har liknande pump i båten
 
D Derbyboy skrev:
Egentligen borde jag kanske fixa ett litet system för sjövatten.

Pumpautomat före vvb som suger från kärlet till vvb och sen till duschblandaren. Då tappar jag till barnpoolen från duschblanadaren.

Allt trycksätts från pumpautomaten.
Som sägs, så är det nog en bättre tanke med separata system och då ska blandningsventilen vara monterad på VV och ställas på ca 55 C och termostaten på ca 75 C, en 50 ( gärna 80 L ) liter räcker för ett par korta duschar och ett par hinkar till baljan, Med mindra volym på VVB, desto snabbare värms den.
 
D
Jag tänker att jag får anpasssa storleken på vvb till vad som bjuds ut på blocket.

Just nu finns det som sagt va en i emalj på 300l i närområdet.
 
wildeside
150 liter eller mer räcker långt
 
D
Nackdelen med större är egentligen bara uppvärmningstiden.

Hur lång tid tar det att värma upp 300L till 80 grader med den här:

230v tänker jag mig.
 
  • Typskylt på NIBE värmepanna med modell ER57-E 300, volym 266L och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Jag tänker att jag får anpasssa storleken på vvb till vad som bjuds ut på blocket.

Just nu finns det som sagt va en i emalj på 300l i närområdet.
Du får då bygga ett lite hus runt den, inget bra med regn på den.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
wildeside
Googla efter någon manual till en vvb.
Skulle gissa på 7-8 timmar
 
D Derbyboy skrev:
Nackdelen med större är egentligen bara uppvärmningstiden.

Hur lång tid tar det att värma upp 300L till 80 grader med den här:

230v tänker jag mig.
Ca 20 tim med 1 kW, utgår från sjö 15 C till 80 C, men det är från sjökall till topp värme, sen tar det kortare tid, då den inte är sjökall rakt igenom
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
snarare så kommer det vara från 6 grader (som det är nu) till 80 grader. Men men, sätter jag på den på fredag kväll så kan vi dusch lördag kväll.

Optimalt vore väl kanske 200 l
 
D
Jag tänker att jag ska tömma vvb varje gång vi åker hem. Hur får jag bort luften Ibsen när den ska fyllas? Räcker det med att öppna varmvattenkranen på blandaren?
 
wildeside
Japp
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Kanon. Inget kan gå fel känns det som.

Måste hitta slangar som klarar lite värme mellan vvb och blandaren. Inte aktuellt att köra pex eller koppar eller liknande.
 
D Derbyboy skrev:
snarare så kommer det vara från 6 grader (som det är nu) till 80 grader. Men men, sätter jag på den på fredag kväll så kan vi dusch lördag kväll.

Optimalt vore väl kanske 200 l
Jepp det går bra och då finns det värme kvar i den ( 300 L) jag har en 200 L och värms den ca 75 C sä räcker den till 2 snabba duschar och disk i 3 - 4 dygn, sen börjar det morras om att det inte går att diska stekpannan, men tempen är så hög kvar att det går att duscha igen. 200 L värms snabbare.
Med + 6 i sjön 300 L ca 26 tim. dito med 200 L är det ca 16 tim.
Du kan räkna 80-6 = 74 X 300 = ca 22 000 litergrader X kofficient vatten 1,16= ca 25 kw och 1 kW blir 25 tim
Sen bara byta siffror på volymen, detta är från start avv VVB.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.