Hej!

Jag tänkte ge mig på att laga lite puts på vårt hus men för att veta vilket murbruk som ska användas vill jag skicka in materialet på analys. Vi bor i Malmö och undrar om någon vet något företag i närheten (skåne) som utför sådana analyser?
 
D
Har för mig att både weber och finja gör analyser, så närmaste xl bygg eller beijer bör kunna hjälpa till med detta. Annars posta till målarkalk https://www.malarkalk.se/produkter/ovrigt/analyser

Putsbruk putsar man med, murbruk murar man med.
 
Redigerat:
Tack, ska kolla med dom som du tipsade om!
 
D
Kom du skott? Vad landar en sån analys på?
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
Hej!
Jag gjorde aldrig någon analys. Det var så mycket lagningar på huset så det var olika bruk överallt.
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
S Sheppan skrev:
Hej!
Jag gjorde aldrig någon analys. Det var så mycket lagningar på huset så det var olika bruk överallt.
Klassiskt! Det var därför jag frågade, lite grann. För jag får nog skicka in tio analyser innan jag är klar.
 
  • Haha
Sheppan
  • Laddar…
N
Använd c bruk 3mm.
 
D
N neo11 skrev:
Använd c bruk 3mm.
Tack @neo11, du har byggt upp ett förtroende här med dina många inlägg om dessa ämnen så jag provar med c-bruk :)
 
N
Du har inte lagt in några bilder, är det en halvmeter över mark funkar c-bruk bra.
 
D
N neo11 skrev:
Du har inte lagt in några bilder, är det en halvmeter över mark funkar c-bruk bra.
Det är från mark upp till dryga halvmetern som mest. Mycket som är löst, stora bubblor här och där, tror att det går att se på bilderna att det ej är jämnt.
 
  • Ojämn och skadad puts på husgrund med lösa bitar och bubblor synliga från mark till cirka halv meter upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på vägg med stora sprickor och en bit som lossnat, exponerar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad husgrund med ojämnt och flagnande puts från marken till en halvmeter upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N
Ja, då måste jag ändra mitt råd.
Dra bort allt grus, hugg bort allt som är löst och till viss del som låter ihåligt.
Stocka och slamma med cementbruk A.
Eventuellt 1 mm b bruk på sista vändan, för utseendets skull.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ja, då måste jag ändra mitt råd.
Dra bort allt grus, hugg bort allt som är löst och till viss del som låter ihåligt.
Stocka och slamma med cementbruk A.
Eventuellt 1 mm b bruk på sista vändan, för utseendets skull.
vad betyder stocka?
 
N
Dra på bruk.
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
D
N neo11 skrev:
Ja, då måste jag ändra mitt råd.
Dra bort allt grus, hugg bort allt som är löst och till viss del som låter ihåligt.
Stocka och slamma med cementbruk A.
Eventuellt 1 mm b bruk på sista vändan, för utseendets skull.
Tack. Jag ska ge detta ett försök på en begränsad yta vid första bästa tillfälle. Hade varit en skön peng att spara och en bra kunskap att kunna putsa lite. Behöver inte bli något slott men inte ser ut som nu.
 
N
Slamma sista vändan betyder att pensla putsen med vatten när den stelnat lite med en stor pensel eller plafond.
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.