Hej!
Vi har en bit berg som sticker upp ur gräsmattan hemma och tänkte göra ett försök att få bort denna mha snigeldynamit.

Berget som ska bort sträcker sig över en yta på ungefär 3,5 x 1,8 meter och är drygt 50 cm högt på högsta punkten.

Då ingen av oss har någon erfarenhet av snigeldynamit undrar jag om någon har någon input på hur vi ska placera borrhålen för bästa effekt? Funkar det att bara göra ett rutmönster eller behövs horisontella hål också?
 
  • Bergsknalle på en gräsmatta med mått cirka 3,5 x 1,8 meter och 50 cm höjd, omgiven av trädgård och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Berg som sticker upp i en gräsmatta med omgivande vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stalf skrev:
Hej!
Vi har en bit berg som sticker upp ur gräsmattan hemma och tänkte göra ett försök att få bort denna mha snigeldynamit.

Berget som ska bort sträcker sig över en yta på ungefär 3,5 x 1,8 meter och är drygt 50 cm högt på högsta punkten.

Då ingen av oss har någon erfarenhet av snigeldynamit undrar jag om någon har någon input på hur vi ska placera borrhålen för bästa effekt? Funkar det att bara göra ett rutmönster eller behövs horisontella hål också?
Hej!

Gammal tråd, men hur gick det här?
 
S stalf skrev:
Hej!
Vi har en bit berg som sticker upp ur gräsmattan hemma och tänkte göra ett försök att få bort denna mha snigeldynamit.

Berget som ska bort sträcker sig över en yta på ungefär 3,5 x 1,8 meter och är drygt 50 cm högt på högsta punkten.

Då ingen av oss har någon erfarenhet av snigeldynamit undrar jag om någon har någon input på hur vi ska placera borrhålen för bästa effekt? Funkar det att bara göra ett rutmönster eller behövs horisontella hål också?
Det gick jättebra, berget är borta! Dammade rejält när jag borrade så fick be ordentligt om ursäkt till grannarna.

Borrade i ett rutmönster med drygt 30 cm mellan hålen. Hålen var 35mm. Sen spräckte jag lite i taget. Började från en kant och jobbade rad för rad, iaf dom första raderna. Viktigt att även borra hål allra längst ned med marken. Borrade dessa i en vinkel då att det trycker berget uppåt.

Hittade lite bilder som jag slänger in nedan. Bara att fråga om jag kan hjälpa till med något.
 
  • Bild av ett bergsprojekt med borrade hål i rutmönster för spräckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsprängt berg med synliga borrade hål i ett rutmönster och sprickbildningar efter sprängning i trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett berg med borrade hål i rutmönster, damm och spräckta sektioner från bergsprängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spräckt berg med synliga borrade hål och sprickor efter sprängning i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.