Jag skall flytspackla mitt badrumsgolv imorgon som redan har ett någorlunda rätt fall sedan tidigare.
Den jag funderar på är om man behöver någon form av nivåindikator för att veta att man har rätt tjocklek på spacklet?
Och vad man kan använda som nivåindikator.
Min första tanke var att använda vanlig skruv men det kanske inte är så bra att ha direkt under tätskiktet om den skulle vilja röra på sig.
Tacksam för idéer.
 
Det finns små plastpinnar som man fäster på golvet och klipper av så att de blir så långa som spaklet ska vara tjockt. Finns att köpa i kakel affären och på bygghandeln.
 
jag körde med skruvarna och de var till mycket större hjälp än nåt annat skulle ha varit. Du kan ju justera höjden hela tiden, klipper du av en pinne för kort då är den borta helt.
Jag utgick från brunnen och satte skruvarna i "ringar" i växande höjd för varje ring, det blev ca 12 skruvar på 5,5 kvm. Köp en eller två riktbrädor i aluminium och/eller en längre vattenpass så att du kan hålla koll på fallet sen är det bara att se till att brädan/vattenpasset ligger an mot skruvskallarna från högsta punkten ner till brunnen eller där du vill ha lägsta punkten på fallet. Är du säker på dig själv med flytspackel så kör allt på en gång - jag var inte säker så jag gjorde några styrspår utmed skruvarna (snacka om låg amatör nivå :) ) innan jag körde på för fullt. Det blev mycket bra, fallet är perfekt över hela badrumsytan men om det kommer att hålla - det får vi väl se ganska snart :)
 
Skruv är ganska smidigt om man ska spackla på spångolv, men dom mm-graderade nivåstickorna i plast är ännu smidigare.
Om du sätter skruvar så tar du bort dom när du går in för att skrapa fallet.

Att spackla fall utan nivåmarkeringar är apsvårt och inget som rekommenderas om man inte är erfaren.
 
Snailman
Dom har en mm/cm-skala på ena sidan av pinnen, så det är bara att klippa av dom på rätt längd, dra bort papperet som skyddar klistret på fotens undersida och ställa dom på golvet.

Jag brukar använda vanliga spånskruv när jag har bommat att köpa stickor.
 
Snailman
Okej, det ser inte ut att bli något tvåvåningshus för mig, så det blir väl att försöka få till lite fall vid gjutningen av plattan...

Det är väl två metoder som gäller då, antingen en träram runt duschen med en lägre betongnivå inne i ramen, eller att man innan betongen stelnat helt skrapar ett fall närmast govbrunnen...

Brukar man flytspackla för att finjustera sen tro?
 
Nu är spacklingen gjord, mha fästclips för puts som jag klippte av till rätt längd och limmade fast.
Resultatet verkar hitintills ha blivit bra.
Får se hur fallet har blivit när jag går in i kväll nä spacklet börjat härda.
 
Ska till att flyta 23m2 gillestuga med ca 30mm Weber floor 130 core på EPS som betongbilen kommer med i morrn. Har inte riktigt fattat hur man skall fästa nivåpinnar på eps (sitter dom verkligen?), men idén med skruvar gillar jag.
Borde det inte funka att dra i skruv i EPSen och liva efter det?
Ska man skruva ur skruvarna sen? (när bruket fortfarande är blött, eller när man kan gå på det?
 
Betongbil? Men ja det går bra att skruva med grovgängade träskruv jag brukar låta dom sitta kvar typ rutmönster med 50 cc väg av med laser om du har annars vattenpass.
Och akta ev el och vattenrör.
 
Yes betongbil.
14tkr att få 3m3 EPS ned dumpat i källaren kontra 11tkr att blanda allt själv o lägga ut.
Då siktar jag nog på att liva med skruv (ingen fara för rör, gjuter ca 130mm eps)
Tackar för input, uppskattas som f-n
 
  • Gilla
Erik4 och 1 till
  • Laddar…
Hinner du få ut 3m3 innan det börjar torka då?
 
Oj, ska jag börja bli nervös?
Kommer få det dumpat mitt i rummet, står väl nere då och bara skyfflar ut det. Kan det ta en halvtimma att tömma bilen kanske?
Borde jag väl hinna skotta runt det va?... Eller?
 
Jag vet inte
Du bör nog inte vara själv och förbered allt
 
Gjutning klart, gick som en dans.
Lägger ut nån bild och lite utförligare info senare.
Kör på att skruva fast armering i morrn, o skruva i skruvar för nivåns skull.
Vad kan det tänkas ta för 3 gubbar att flyta 23m2 30mm? En kvalificerad gissning.
Kommer ha 2st 100l tunnor att blanda i.
2 blandar o en flyttar (hämtar ur tunnor med 25l hink.)
Klarar man det på 3 timmar?
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.