Min Automower 330X går ut och börjar klippa som den skall. I de fall som den fastnar på något ställe, och jag normalt skulle hjälpa den ur hindret så tappar den slingsignalen. Enda sättet är att lyfta hem den till laddstationen och då fungerar det igen.
Jag har testat att ta fram en ny slingsignal utan att det hjälper.

Någon som varit med om detta och kan hjälpa?
 
Lite oklart, hur ser du att den "tappar slingsignalen" Får du ett felmeddelande i display etc?

Sker detta alltid på samma plats?
Hur gammal är installationen?
Du har inte funderat på att åtgärda markytan så att fastkörning inte sker?
 
Precis, den säger "Söker slingsignal" eller något åt det hållet och ger upp efter 30 s eller så.
Platsen spelar ingen roll, det är varje gång den har lyfts, slirat, stannat eller annat som avbrutit klippningen.
Installationen är 9 år och jag försöker givetvis hålla efter gräsmattan, men det kommer nya ställen från år till år med en stor tomt på lerjord.
 
Det är inte så att den slirar utanför begränsningskablen eller kan detta ske långt från kabeln?
 
Det kan ske var som helst på ytan om man t.ex. skulle få för sig att lyfta den, så att den stoppar.
 
OK, låter som glapp/elektronikfel. Om du kan reproducera felet så bör en verkstad kunna åtgärda detta.

Du kan ju kolla snabb-infomenyn (långt tryck på 0) och se hur signalen från slingorna variera etc när du lyfter och återskapar beteendet.
 
Ett liknande fel inträffar på G2. Då är det switchen i stopp-knappen som glappar och ger konstiga felmeddelanden.

Kan ju vara värt att testa om det kan vara samma bekymmer. Kortslut i så fall stopp-knappen och testa om problemet försvinner. Man får ju övervaka den när man gör det då Stopp-knappen då inte fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.