Hej alla!

Jag har precis införskaffat en Gardena Sileno Life 700 och sitter och funderar på bästa placeringen av laddstationen.
Bifogat finns bild på nuvarande eluttag (IP44) och där jag helst hade placerat laddstationen (blått).

Min fundering blir då hur man bäst drar lågspänningskabeln så att den inte är ivägen, dels på stengången och dels i gräsmattan. Ska man lyfta upp plattor och lägga kabeln under kanske? Ska man gräva ner den något och i så fall så bör man skydda den på något sätt, så att ingen gräver av den i första taget? Annars får man väl sätta fast den med märlor i gräset på samma sätt som begränsningskabeln?

En annan sak jag också funderade över, är det ok att ha något inkopplat i eluttaget i alla väder eller bör man skydda det på något extra sätt, då den bara sitter på väggen just nu.

Tack för all hjälp!
 
  • Utomhusbild med röd linje som visar tänkt kabeldragning från eluttag till blåmarkerad laddstation vid bod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Du råkar inte ha någon el i den lilla stugan, i så fall lättare att dra ut ett uttag därifrån?
I annat fall skulle jag göra en fast installation*, dvs koppla vidare från ditt nuvarande uttag och via gul nedgrävd slang och lämplig kabel och sätta upp ett liknande uttag närmare laddplatsen.
Den rödstreckade dragningen verkar ju lämplig för detta.
* (Men man får säkert inte göra det själv förstås)
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Du råkar inte ha någon el i den lilla stugan, i så fall lättare att dra ut ett uttag därifrån?
I annat fall skulle jag göra en fast installation*, dvs koppla vidare från ditt nuvarande uttag och via gul nedgrävd slang och lämplig kabel och sätta upp ett liknande uttag närmare laddplatsen.
Den rödstreckade dragningen verkar ju lämplig för detta.
* (Men man får säkert inte göra det själv förstås)
Tyvärr ingen ström i stugan, nej. Men som du säger, kanske värt att dra dit, för att underlätta alla nämnda problem.
 
Se inga problem med att gräva ner lågspänningskabeln i gräsmatta och under stenläggning.
Skaffa några meter skyddsrör och tryck in kabeln där så får du ett bra skydd.

Stickkontakt kan sitta i hela tiden. Inget extra skydd ska behövas.
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Jag lämnar in en Automower på service varje höst, och då vill verkstaden ha med transformator, laddstation och lågspänningskabel. De vill kolla att allt funkar som det skall tillsammans.
Så det beror ju lite på hur enkelt du vill det sedan skall vara att felsöka/underhålla installationen.

/Höghus
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.