R Robbban77 skrev:
Du menar det räcker med geoduk, 20cm bärlager med typ 0 -18 sen 5cm singel på detta?
Javisst, och vill du att bärlagret ska bära ordentligt väljer du med fördel 0/32 och kompakterar det ordentligt så det blir hårt innan du lägger på de sista 5cmsingel
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Du menar det räcker med geoduk, 20cm bärlager med typ 0 -18 sen 5cm singel på detta?
Även om jag hade använt 0-40 istället för 0-18 och minst 30cm tjock, ja. Makadamen tillför absolut ingenting mer än att göra det hela dyrare och svårare att gå i.
 
  • Gilla
Robbban77
  • Laddar…
Tack! Ser ni hellre man kör med 0-32 än 0-18?😊
 
R Robbban77 skrev:
Tack! Ser ni hellre man kör med 0-32 än 0-18?😊
Ju grövre bärlager desdå bättre bär det, men om man ska göra arbetet manuellt föredrar jag 0/32 då det är svårt att handskotta grövre.

0/18 (väggrus) tycker jag är en lämplig ytbeläggning att toppa och jämna av sista centimetrarna på en parkering med men det är knappast nödvändigt i ditt fall om du ska ha några cm singel på ytan.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Underbart! Man blir lite vilsen när man läser alla olika kommentarer om att man ska köra 5 olika lagren osv..
Men att köra med endast geoduk, 0/32 ca 25cm, padda och sen på med 5cm singel låter bra!

Skall jag köra samma princip på de delarna de endast ska användas som uteplats? Matta - 0/32 - singel?
och så lägger jag makadam 16/32 i dränerings runt hus och slang samt i trädgården?
 
R Robbban77 skrev:
Underbart! Man blir lite vilsen när man läser alla olika kommentarer om att man ska köra 5 olika lagren osv..
Men att köra med endast geoduk, 0/32 ca 25cm, padda och sen på med 5cm singel låter bra!

Skall jag köra samma princip på de delarna de endast ska användas som uteplats? Matta - 0/32 - singel?
och så lägger jag makadam 16/32 i dränerings runt hus och slang samt i trädgården?
Japp.
 
Nu börjar jag få koll på allt med makadam och har hittat lastbil + släp som löser det som behövs :)

Men nästa fråga!

Fiberduk kommer läggas såklart under parkering, grusgång, uteplats och under altan, men hur är det med trädgårdsträneringen?

Han som ska gräva säger att vi skall göra ett gäng välplacerade diken som kopplas samman till en ny brunn som därefter kopplas vidare till grannens dagvattenbrunn (fått ok).
Men hur gör man med dräneringsrören i alla diken? det blir ca 80 - 100m av den styva 4m rör i trädgården.
Han som kommer hjälpa mig säger att vi gör diken, ca 40 djupa, lägger duk, litet lager makadam, på med rör, på med makadam, snurra runt duken sen på med jord, är detta rätt?

Jag tycker både och med detta..
Med duken så undviker man att få jord och skit i makadamet och vidare ner i rören som antagligen kommer gegga igen på några få år? men det finns även risk att dräneringen inte gör något för mattans porer och täppts igen?
Rent spontant så känns det som mindre underhåll med duk men vad säger ni? (grannen har dränerings utan duk och de får spola varje/vartannat år)
 
RoTe
Tänk på att om du ska strössla med duk över hela trädgården att lägga den tillräckligt djupt så att den aldrig någonsin kommer titta fram. Få saker är så irriterande som markduk som tittar fram här och var, hopplöst att få bort.
 
Tomture61
R Robbban77 skrev:
Nu börjar jag få koll på allt med makadam och har hittat lastbil + släp som löser det som behövs :)

Men nästa fråga!

Fiberduk kommer läggas såklart under parkering, grusgång, uteplats och under altan, men hur är det med trädgårdsträneringen?

Han som ska gräva säger att vi skall göra ett gäng välplacerade diken som kopplas samman till en ny brunn som därefter kopplas vidare till grannens dagvattenbrunn (fått ok).
Men hur gör man med dräneringsrören i alla diken? det blir ca 80 - 100m av den styva 4m rör i trädgården.
Han som kommer hjälpa mig säger att vi gör diken, ca 40 djupa, lägger duk, litet lager makadam, på med rör, på med makadam, snurra runt duken sen på med jord, är detta rätt?

Jag tycker både och med detta..
Med duken så undviker man att få jord och skit i makadamet och vidare ner i rören som antagligen kommer gegga igen på några få år? men det finns även risk att dräneringen inte gör något för mattans porer och täppts igen?
Rent spontant så känns det som mindre underhåll med duk men vad säger ni? (grannen har dränerings utan duk och de får spola varje/vartannat år)
Har haft ett dräneringsdike i bakkanten på tomten . Detta är nu iordninggjort med rätt fall .
Längst ned i diket las geoduk , på detta ngr cm makadam , ned med dräneringsrör + mer makadam .
Geoduken viktes över och sedan på med jord .
 
Hade i helgen en entreprenör som vart med ett tag, gjort allt ifrån dränering av åkrar till hus.

Han gick med på att lägga matta i dräneringen till huset men när det kom till trädgårdsdräneringen så tyckte han att man ska hålla det enkelt samt låta bli matta?..

Hans rekommendation var att:
Gräv ca 40cm djupt och ca 30 brett
lägg ner röret rätt i botten, rätt på leran
lägg på dräneringsgrus 0/8 så det byggs ca 5cm runt röret sen på med matjord.

Enligt han då som inte lät helt fel är att denna kompakta grus fortfarande fungerar som dränerande men låter sig inte "bommas" igen med åren av lera.
Duk tyckte han inte alls vart bra då den från början fungerar skapligt och vattnet rinner igenom men ett tag med olika väder så täpps porerna i duken igen och den blir som en plastpåse?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.