Hej!

Jag är en amatör vad gäller trä när det gäller vad som är bra utomhus.
Jag är sugen på att bygga ihop lite utemöbler för att använda hemma och har rätt bra tillgång till virke från jobbet.
Dock är det enbart gran/furu vi har som inte är behandlad.

Så min fråga till er som är lite mer kunniga, går det att använda gran eller furu till utomhusmöbler? (Kommer stå på en altan som inte är under tak.) Som jag förstått det så lär det behöva behandlas för att hålla bättre också, vad är bästa att behandla med för ett så bra och hållbart resultat som möjligt?

Jag tackar så mycket på förhand för svar och ber om ursäkt för min okunnighet!😁
 
Jag skulle valt furu, gärna tätvuxxen, kådrik och utan kvist.
Möblerna behandlade med linolja och ev linoljefärg.
 
  • Gilla
Andtor och 1 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Jag skulle valt furu, gärna tätvuxxen, kådrik och utan kvist.
Möblerna behandlade med linolja och ev linoljefärg.
för den som undrar, så betyder tätvuxen inte att träden stått tätt ihop under uppväxten, vilket man kanske skulle kunna tro, utan att årsringarna på träet ligger tätt och inte glest 😉
 
Tyvärr är det där med att välja tätvuxen furu eller kärnvirke, inget för vanliga människor. Råden i sig är bra, men det är inte bara för en amatör att glida in på en brädgård och välja.

Det finns att köpa för den som har kunskap, intresse och kontakter, eller för den som vill betala rätt mycket. Fast knappast för den som "har tillgång till gran och furu genom jobbet".
 
C
Hep Hep skrev:
det är inte bara för en amatör att glida in på en brädgård och välja.
Det gäller väl i och för sig snickerivirke i allmänhet.
Har man någon mindre såg i närheten är det nog bästa stället att hitta virke på till ett rimligt pris.
 
Hep Hep skrev:
Tyvärr är det där med att välja tätvuxen furu eller kärnvirke, inget för vanliga människor. Råden i sig är bra, men det är inte bara för en amatör att glida in på en brädgård och välja.

Det finns att köpa för den som har kunskap, intresse och kontakter, eller för den som vill betala rätt mycket. Fast knappast för den som "har tillgång till gran och furu genom jobbet".
Vad yrar du om..

Nu är väl det mesta regelvirket gran och tryckt virke tall.

Men inte krävs det någon särskilt hög kompetens att välja och hitta själv.

Det är ju en annan sak om du behöver mängder för ett snickeriföretag men om du bara behöver en handfull är det bara att sladda in och leta en stund.

Vad menar du skulle vara svårt med att hitta några fina tätvuxna reglar med hög kärnandel (om det är tall)?

/ATW
 
Vad upprörd du verkar. Hoppas det inte är jag som förstört ditt humör.

Klart att vem som helst kan gå in på random brädgård och välja ut de brädor som har tätast ådring eller störst andel kärnvirke. Det klarar till och med jag.

Fast om man letar efter barrträ som håller sig klart bättre i utomhusklimat, så räcker inte det enligt min erfarenhet att leta i de vanliga högarna. Du kan välja virke som är bättre än annat virke i den högen eller på den brädgården, men om man är ute efter det som fribygg beskriver, dvs "furu, gärna tätvuxxen, kådrik och utan kvist" vilket jag håller med om är ett bra val, så tror jag att man bör leta på andra ställen än i de vanliga högarna. Det finns en anledning till att "fönstervirke" kostar mer, kallas för något annat och inte ligger där man "sladdar in och letar en stund".

Om du skulle leta efter riktigt tät och kådrik furu på en vanlig brädgård - vilket fack skulle du börja med? Reglar är ofta i bra dimensioner, men inte furu. Tryckt är furu och där finns olika dimensioner, men det är just tryckt. Det finns en massa panelvirke och liknande, men de är väldigt sällat täta och oftast i rätt tunna dimensioner. Jag vet i alla fall inte i vilken hög fribyggs virke ligger, så hjälp mig gärna.
 
  • Gilla
Dannis och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad upprörd du verkar. Hoppas det inte är jag som förstört ditt humör.

Klart att vem som helst kan gå in på random brädgård och välja ut de brädor som har tätast ådring eller störst andel kärnvirke. Det klarar till och med jag.

Fast om man letar efter barrträ som håller sig klart bättre i utomhusklimat, så räcker inte det enligt min erfarenhet att leta i de vanliga högarna. Du kan välja virke som är bättre än annat virke i den högen eller på den brädgården, men om man är ute efter det som fribygg beskriver, dvs "furu, gärna tätvuxxen, kådrik och utan kvist" vilket jag håller med om är ett bra val, så tror jag att man bör leta på andra ställen än i de vanliga högarna. Det finns en anledning till att "fönstervirke" kostar mer, kallas för något annat och inte ligger där man "sladdar in och letar en stund".

Om du skulle leta efter riktigt tät och kådrik furu på en vanlig brädgård - vilket fack skulle du börja med? Reglar är ofta i bra dimensioner, men inte furu. Tryckt är furu och där finns olika dimensioner, men det är just tryckt. Det finns en massa panelvirke och liknande, men de är väldigt sällat täta och oftast i rätt tunna dimensioner. Jag vet i alla fall inte i vilken hög fribyggs virke ligger, så hjälp mig gärna.
Jag kan inte annat än hålla med om det här. Har försökt få tag på just kådrik och tätvuxen furu för att reparera utsatta delar av ett gammalt fint växthus men det är som förgjort. Saknar uppenbarligen rätt kontakter och/eller bor på fel plats. Men jag har faktiskt ett lite tips. Beroende på vilka dimensioner du behöver så kan man hitta ganska skaplig virkeskvalitet bland det som säljs som kärnfurutrall. Om man letar och plockar lite selektivt så går det då att hitta både tättvuxet och kådrikt virke, men man är ju så klart begränsad till tralldimensioner.
 
Calexico har rätt sort om man vill köpa därifrån, så det är inte omöjligt på något sätt. Att jag skrev som jag gjorde var att TS kunde fixa "virke från jobbet" om han inte jobbar med fönstertillverkning eller något med liknande behov är det troligen "fel" virke han kan få. Har han tur är det bara att bygga på, men jag skulle inte satsa mina pengar på att det är så.
 
O
Gusten19 Gusten19 skrev:
Hej!

Jag är en amatör vad gäller trä när det gäller vad som är bra utomhus.
Jag är sugen på att bygga ihop lite utemöbler för att använda hemma och har rätt bra tillgång till virke från jobbet.
Dock är det enbart gran/furu vi har som inte är behandlad.

Så min fråga till er som är lite mer kunniga, går det att använda gran eller furu till utomhusmöbler? (Kommer stå på en altan som inte är under tak.) Som jag förstått det så lär det behöva behandlas för att hålla bättre också, vad är bästa att behandla med för ett så bra och hållbart resultat som möjligt?

Jag tackar så mycket på förhand för svar och ber om ursäkt för min okunnighet!😁
Du kommer troligtvis aldrig kunna göra något finsnickeri med ”sånt” material. Men troligtvis blir det lika bra som de utemöbler man köper på Bauhaus/Jula/osv som är gjort i massivt trä.
 
S
O Ossian K Olsson skrev:
Du kommer troligtvis aldrig kunna göra något finsnickeri med ”sånt” material. Men troligtvis blir det lika bra som de utemöbler man köper på Bauhaus/Jula/osv som är gjort i massivt trä.
@Gusten19 bry dig inte så mycket om de rätt så negativa svaren här, är det dina första utemöbler så duger nog ditt virke alldeles fint till att snickra bord och stolar som skänker glädje i flera år. Saker jag själv snickrar för husbehov brukar dock också skänka mig tankar som "varför gjorde jag så" och liknande.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O
S stugfar skrev:
@Gusten19 bry dig inte så mycket om de rätt så negativa svaren här, är det dina första utemöbler så duger nog ditt virke alldeles fint till att snickra bord och stolar som skänker glädje i flera år. Saker jag själv snickrar för husbehov brukar dock också skänka mig tankar som "varför gjorde jag så" och liknande.
Vet inte riktigt varför du citerade mig. Men är det för att du tycker jag var negativ får jag förtydliga mitt inlägg.

Hemgjort matbord av trallvirke på en träaltan, med stolar och dekorationer, visar virkets användbarhet utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort utekök av trallvirke med rostfri bänk och inbyggd diskho mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har byggt både utekök och matbord i trallvirke. Det har blivit väldigt bra men man måste också förstå att vanligt virke krymper, blir större och vrider sig lite när det torkar/blir blött.

Har man bara med sig det så är det inga problem.
 
  • Älska
stugfar
  • Laddar…
S
O Ossian K Olsson skrev:
Vet inte riktigt varför du citerade mig. Men är det för att du tycker jag var negativ får jag förtydliga mitt inlägg.

[bild]

[bild]

Jag har byggt både utekök och matbord i trallvirke. Det har blivit väldigt bra men man måste också förstå att vanligt virke krymper, blir större och vrider sig lite när det torkar/blir blött.

Har man bara med sig det så är det inga problem.
Ja i kontexten av de övriga inläggen kändes det inte alls som att frågeställaren blev uppmuntrad, snare tvärtom...men stort tack för ditt senaste inlägg, det är verkligen toppen som inspiration. Ser ut som mycket god stil och funktion på båda möblerna.
 
wildeside
Gusten19 Gusten19 skrev:
Hej!

Jag är en amatör vad gäller trä när det gäller vad som är bra utomhus.
Jag är sugen på att bygga ihop lite utemöbler för att använda hemma och har rätt bra tillgång till virke från jobbet.
Dock är det enbart gran/furu vi har som inte är behandlad.

Så min fråga till er som är lite mer kunniga, går det att använda gran eller furu till utomhusmöbler? (Kommer stå på en altan som inte är under tak.) Som jag förstått det så lär det behöva behandlas för att hålla bättre också, vad är bästa att behandla med för ett så bra och hållbart resultat som möjligt?

Jag tackar så mycket på förhand för svar och ber om ursäkt för min okunnighet!😁
Folk är så över ambitiösa ofta när det ska byggas. Skulle bara ösa på och prova mej fram med virket från jobbet och glädjas åt det jag skapar och lär mej. Allt lyckas inte alla gånger men skam för den som ger sig.
 
  • Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
Ok, det är nog jag som är surgubben. Det jag menade (men kanske misslyckades helt med) var att det där med att hitta riktigt bra och hållbart virke är inte skitenkelt. Fast har man tillgång till virke (kanske till och med gratis) och vill bygga, så ska man absolut sätta igång och bygga. Ruttnar det bort om några år får man nöjet att bygga igen.
 
  • Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.