Var på sommarstället i helgen och tänkte byta klinga på min Stiga SBC 226 JD som jag nyligen köpt begagnad.

Insåg då att jag inte fått med mig den s k låspinnen vid köp. Då jag var trött och det var varmt så undersökte jag inte jättenoga hur det funkar. Så...min fråga är det någon som har koll på om det bara bara att ta vilken metallpinne (eller femkantsnyckel som det ser ut på bilden i manualen) som helst som passar i hålet eller kan de va special? :)

Tack för eventuella svar!


Illustration av ett grästrimmers huvud med markerad låspinne för klingbyte på en Stiga SBC 226 JD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bronken
Skulle tro att den bara är för att "stoppa rotationen" så man kan vrida bort nedre delen.
Det går nog bra med vad som helst som går in där, men ser ju ut som en insex-nyckel av Ikea-storlek, ca 5mm ...!?
 
  • Gilla
nikno
  • Laddar…
N nikno skrev:
om det bara bara att ta vilken metallpinne (eller femkantsnyckel som det ser ut på bilden i manualen) som helst som passar i hålet eller kan de va special
Det är inte så noga. Pinnen ska bara låsa axeln så att skärverktyget kan skruvas dit/loss. Bara den är klen nog för att passa i hålet men grov nog för att inte gå av lär det fungera.
 
  • Gilla
nikno
  • Laddar…
Tack. Tar med mig några insex nycklar i lämplig storlek nästa gång vi åker ner. 👍
 
Jag köpte en Jonsered FC 2145 S röjsåg för något år sedan och det dröjde inte lång tid innan jag hade slarvat bort den där "låspinnen" (slarvat bort innebär inte att jag kastat den utan att den är på drift någonstans bland alla mina prylar 😉 ).
Använder idag idag en vanlig skruv i lämplig storlek och det funkar lika bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
nikno
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
den är på drift någonstans
Du menar förvaras på för tillfället okänd plats?
 
Eller en skruvmejsel funkar fint de å , eller spik, allt som stoppar så den kan snurra runt när du skall skruva upp muttern
 
  • Gilla
nikno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.