Planerade fel och vill uppmärksamma övriga på att inte göra samma misstag.
Jag följde instruktionerna för microsilen. Lutningen mot brunnen är 10mm/meter eller 5mm/0,5 meter. Microsilen höjer golvbrunnen med 5mm. Det innebär att det inte lutar något mot brunnen 0,5 meter ut. Vattnet som går igenom microcementen stoppas även av limmet som man sätter fast microsilen med i golvbrunnen. Fick bryta upp tätskiktet och behöver en ny hållare för metallsilen. Har pratat med Purus och det var inget dom hade.
 
  • Golvbrunnshöjande microsil placerad på en golvbrunn, visar en felaktig installation som orsakat problem med avrinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en microsil i en golvbrunn med felaktig lutning, vilket orsakar avrinningsproblem vid installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedbruten golvbrunn med microsilen, limrester och skadat tätskikt efter felaktig lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för att du delar med dig.

En fråga bara. Microcementen (lacken) är ju vattentät så vad är det för vatten som går igenom?
 
  • Gilla
Bygg99a
  • Laddar…
C Carpetos skrev:
Tack för att du delar med dig.

En fråga bara. Microcementen (lacken) är ju vattentät så vad är det för vatten som går igenom?
Lacken går inte upp på väggarna utom om man har även då microcement. Lacken tror jag även inte räknas som tätskikt eftersom även ett sådant krävs. Fått det förklarar att microcrment likställs med klinker/kakel och där sipprar vattnet ner till tätskiktet. Man ska undvika dubbla tätskikt har jag fått förklarat. Blir det inte så om även lacken är helt tät?
 
Joo det stämmer att microcement inte får agera tätskikt. Fattade inte att du inte hade det på väggarna:) har planer på att köra microcement i badrummet.

Jag har dock en bänkskiva i microcement som är av mdf. Tänker att om det inte hade varit helt vattentätt hade den ruttnat rätt fort 🤔.

Men har funderat på hur jag ska göra med golvbrunnen och fick ett bra svar här!

Riktigt tråkigt för dig men lycka till framöver!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.