Halloj,

Drygt 30 år gammalt hus, var uppe på kallvinden och reagerade på hur takskivorna såg ut.

Bifogar bild och klipp. Är det mögel?

Ramlar av väldigt enkelt när man rör det. Uppmätte 8 % fuktkvot nyss. Takfot runt hela huset som gör att det blir självdrag på vinden, bifogat bild. Ingen takpapp på utsidan av skivorna.
 
  • Närbild av gammal takskiva med möjlig mögelpåväxt och damm, synlig slitage och fläckar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takskivor på kallvind med möjliga mögelspår och skivmaterial som lossnar vid beröring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var uppe på vinden igen. Detta förekommer på några ställen. Det verkar vara mer ansamlingar på skivorna ju mindre avståndet är till lösullen. Kände på ett ställe där det hade bildats som mindre tussar och det känns och ser ut som lösullen på vinden. Misstänker att det kan vara isolering som fastnat på vissa ställen när de sprutat in lösullen. Därav mer ansamlingar ju lägre takhöjden är också. Jag hoppas det i alla fall.

Takstolarnas reglar vid de skivor som har detta, är helt rena och fina. Skivorna har en skrovlig grov yta som det fastnar skit på mycket enklare, takstolarnas reglar betydligt lenare och slätare, är en gissning.

Har anmält detta till mitt försäkringsbolag för att kontrollera och bekräfta vad det är.
 
Redigerat:
Försäkringsbolaget svarade att de inte gör nåt i detta fall, stämmer det verkligen? Jag har en vanlig villahemförsäkring via Länsförsäkringar. Och vad tycker ni jag ska göra nu i så fall? Ska man dammsuga takskivorna och se om det kommer tillbaks för att konstatera om det är mögelpåväxt eller inte? Innan man tar in professionell hjälp.

Svaret jag fick:

Vi har prövat ärendet på det inskickade underlaget och vi har kommit fram till att vi inte kan ersätta din skada på grund av: Finns inget skydd för denna händelse i grundvillkoret för villahemförsäkringen VH23.

Om mögelpåväxt uppstått på grund av dålig ventilation så bör detta undersökas och åtgärdas.

Vi har även prövat ärendet på Allrisk byggnad men kan tyvärr inte ersätta skadan där heller. Skadan kan inte ses som plötslig eller oförutsedd.

K.8.1 Plötslig och oförutsedd händelse Försäkringen gäller Försäkringen gäller för skada på försäkrad byggnad och tomtmark genom plötslig och oförutsedd händelse. Den händelse som utlöst skadan ska ha haft ett snabbt förlopp (plötsligt). Händelsen ska även ha inträffat oväntat och normalt inte gått att förutse och därigenom förhindra (oförutsett).

Försäkringen gäller inte för

• skada som omfattas enligt avsnittet F Egendomsskador

• skada orsakad av djur

• skada på grund av läckage från badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme som inte uppfyller de bygg- och branschregler samt tillverkarens råd och anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället

• skada orsakad av felaktig konstruktion, felaktigt utförande eller materialfel

• byggnadsdel som skadats genom långtidspåverkan såsom mögel, fukt, röta, svamp, rost eller liknande

För vidare information se villkoren i bifogad fil.

Det är du som försäkringstagare som ska visa att skadan orsakats av en händelse som omfattas av din försäkring. Kostnader för eventuella undersökningar får du själv betala tills det konstateras att skadan omfattas av försäkringen.
 
Redigerat:
Var uppe på vinden och fotade lite närmare. Dammsög skivan på bilden, ni ser före/efter nedan. Tussarna på före-bilderna både känns, ser ut och luktar som lösullen.

Inte expert men känner mig mindre orolig just nu i alla fall.
 
  • Före- och efterbilder på en dammsugen träskiva på vinden, med damm och lösull synliga i förebilden.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.