Jag håller på att bygger ett uterum som ska stå på trall med tre bärlinor. Jag undrar vad ni rekommenderar när det kommer till bärlinan närmast fasaden. Fästa i Leca, ställa på plattor, sätta plintar 0,5 m ut från fasaden med överhäng på skruvreglarna?

Hur skulle ni gjort? Själv är jag inne på att fästa i lecagrunden med Essve Heavy Load skruv som är 10x185. Hur tätt ska dessa sättas (bärlinorna blir ca 7 m lång)?
 
Plintar. Fäst även i lecan men använd inte dessa fästen för att bära tyngden utan bara för att hålla ihop saker och ting. Vridmomentet blir ju rätt stort.
 
Tack för svar. Hur långt från husväggen bör jag sätta plintarna utan att riskera dräneringen? Jag hade tänkt sätta 700 mm plintar för raderna längst ut från huset. Ska jag köra på samma närmast huset eller ta mindre typ 500 mm?
 
Dräneringen ligger förhoppningsvis djupare än så.
 
Glömde en viktig detalj, jag har bara plats för ett nedsänkt bjälklag. Själva altanen blir 7x3,5 m. Hade tänkt tre bärlinor 45x195 och sen 45x145 som skruvreglar fästa med balkskor eller vilandes på 45x45 som jag skruvar i nederkant på bärlinorna.

Om jag ska ha överhäng in mot huset blir det väll skruvreglar direkt i plint och en väldig massa plint. Tänker jag fel eller finns det nått smartare sätt?
 
Ingen som har några tips på hur jag ska tänka?
 
Får du plats med en 45x70 (eller värsta fall 45x45) som du kan skruva i lecan som skruvreglarna kan vila på?
 
Hej,

Här är en bild hur jag mig regla upp altanen.

Från marknivå till överkant trall har jag ca 30 cm, så jag tänker att det måste bli ett nedsänkt bjälklag. Jag vill gärna gräva ner plintar då det är ganska löst underlag.

Så ja det finns plats att montera ett stöd eller en bärlina på fasaden (leca med puts). Tänker du att man gör det men ändå sätter plintar nära fasaden?
 
  • Ritning som visar planering av altanbygge med måttangivelser, intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis. Plintar ca 70 cm från fasaden och sen en bärlina i fasaden som skruvreglarna vilar på.
 
Tack, det låter som en bra lösning. Längst in mot fasaden lär det inte bli mycket belastning heller.
 
Vilket är avstånd ska man ha mellan skruvarna när man fäster i Leca? Jag tänker om man skruvar för tätt är det bra heller. Funkar 25 cm imellan?
 
Jag hade försökt att sätta en skruv per lecablock, mitt i blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.