Finns det någon som har uppfattning om vad som blir mest kostnadseffektivt?

Vi behöver fixa tre barnrum, bor i skånelänga med en vinkeltillbyggnad. Nere finns inte plats, så det är vinden eller tillbyggnad som gäller. Huset är ganska smalt, ca 5,5-6 meter, så det går bara att placera icke genomgångsrum i gavlarna. Kommer alltså behöva inreda hela ovanvåningen på 25 meter + 5 meter (vinkeln). Vinden är helt oisolerad med sticketak under tegel. Vi ska ändå bygga ut ca 20-25 m2 med tvätt och bad, så tanken slog mig att det kanske var billigast att köra allt i tillbyggnad…
 
Jag tror det blir billigare att inreda vinden än att bygga till ytterligare även om du behöver isolera taket. Om du jämför kvm-pris för de två alternativen så går grunden, delar av ytterväggar och yttertak bort i vindsalternativet. Fast du kanske ändå tycker det är värt den extra kostnaden om rummen blir bättre placerade eller liknande i en större tillbyggnad.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror det blir billigare att inreda vinden än att bygga till ytterligare även om du behöver isolera taket. Om du jämför kvm-pris för de två alternativen så går grunden, delar av ytterväggar och yttertak bort i vindsalternativet. Fast du kanske ändå tycker det är värt den extra kostnaden om rummen blir bättre placerade eller liknande i en större tillbyggnad.
Tack för svar! Om prisskillnaden är stor kommer det att vara avgörande för oss. Vi har ju rätt långt hur redan som det är och det talar ju för att lägga rummen ovanpå, så känns det inte lika långt mellan ena och andra änden. Det känns också trevligt att barnen när de blir större kan ha ovanvåningen för sig själva, det blir mer avskilt vilket kanske kan vara nice när de är sådär 15-18 år och vill ta hem kompisar.
 
Om jag tolkar dig rätt så skall du bygga ut under alla omständigheter? I så fall tror jag inte att extra kostnaden för att bygga ut ytterligare för 3 barnrum behöver vara så illa i förhållande till att bygga ut uppåt.
 
H hempularen skrev:
Om jag tolkar dig rätt så skall du bygga ut under alla omständigheter? I så fall tror jag inte att extra kostnaden för att bygga ut ytterligare för 3 barnrum behöver vara så illa i förhållande till att bygga ut uppåt.
Hej! Tack för svar! Ja, vi har inte lyckats få ihop det på något annat sätt än att bygga ut för kombinerad tvättstuga och badrum, så i vart fall en tillbyggnad på ca 20-25 m2 blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.