Hej, har en altan som går jämte husväggen på sommarstället. låt oss säga att den är ungefär 5 meter lång, Huset står i en slänt så altanen har tre plintar i olika storlekar, den längst upp är väldigt kort och den längst ner är längst.
Nu vill jag bygga en trappa som i början av altanen endast har ett steg och som sen (när slänten blir större) får två steg,
men kan inte få huvudet runt hur detta ska göras på ett snyggt sätt. Försökt googla detta men utan hjälp, det kommer bara fram hur man bygger vanliga trapport i en slänt men detta är nedifrån och upp, det jag gör är ju lite mer komplext
 
Översta steget går ju hela vägen med samma höjd till altanen.
Nästa steg börjar när avståndet mellan första steget och marken blir ett steg högt.
Sedan sätter man in fler steg allteftersom.

Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är väl marken som lutar, inte altanen……

Protte
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
tack, men nu menar du att jag ska fästa trappstegen endast i altanen och bärlinan och inte att de ska vila på marken också? där jag inte får allt rätt i hövve
 
S
jag skulle ha byggt steg som du ser på bilden, men några blir då ett steg, andra två, några tre steg. Sätt ut dem med max 60 cm mellanrum, montera i altanen och se till så att stegen blir i våg.

Allra enklast är nog att göra avslutet på ett plansteg rakt och kanske 10 cm ut från närmaste stöd, men om du har tid och lust kan du sätta ut extra stöd och se till att planstegen avslutar mot marken med figurpassning.
Trästeg fästa vid en altan med metallbeslag, varierande stegantal och avstånd mellan stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/44/44365-82fb11a28f17aca18eee02b6836f468d.jpg

Schematisk illustration av trappsteg i olika höjder med markerade punkter för montering på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. hoppas att du ser vad min skiss visar, försökte illustrera min beskrivning. och du får förmodligen klyva bottensteget här och där för att passa in steget mot marken.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej, Yes jag är med på hur du menar, största problemet är att marken där varje steg ska gå även lutar, men där kan jag gräva ut så det är plant just där och lägga lite grus under eller gräva ner ett block lite mer som det kan luta på helt enkelt, tack för hjälpen och tips! mycket uppskattat :)
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Exakt såhär ser det ut.
 
  • Nybyggd träaltan med bord och stolar framför ett rött hus, upphöjda stödpelare synliga under altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Ja det där fixar du enkelt. Man brukar ju vilja fixa till marken ändå.

Det svåraste med trappan brukar vara att mäta och räkna, rita upp så mycket du kan så du får stenkoll på hur många/långa/breda/höga reglar du ska ha. Lätt hänt att man står där med en trappa som är 2,8 cm högre än befintlig altan.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Tycker dina förutsättningar ser ganska likt ut mina. Så här gjorde jag (gräset sluttar). Reglade upp som en rektangel. Behöver du flera steg så regla upp en mindre rektangel ovanpå den större osv.

Bara en tanke. Lycka till!
 
  • Trätrappa i trädgård med flera nivåer där barn sitter och äter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Tycker dina förutsättningar ser ganska likt ut mina. Så här gjorde jag (gräset sluttar). Reglade upp som en rektangel. Behöver du flera steg så regla upp en mindre rektangel ovanpå den större osv.

Bara en tanke. Lycka till!
Tack! Snyggt jobbat och bra resultat. Tack för tips
 
S stugfar skrev:
Ja det där fixar du enkelt. Man brukar ju vilja fixa till marken ändå.

Det svåraste med trappan brukar vara att mäta och räkna, rita upp så mycket du kan så du får stenkoll på hur många/långa/breda/höga reglar du ska ha. Lätt hänt att man står där med en trappa som är 2,8 cm högre än befintlig altan.
Tack så mycket för bra tips!
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Jag har gjort ungefär som Maalox men med mindre steg.
 
  • Nybyggd trätrappa med flera mindre steg framför ett tegelhus med veranda och glasräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.