Tja
Jag med familj ska bygga nytt hus framöver och jag har ett krav som är att jag ska ha ett akvarium rum i huset, helst i närheten av grov entren men jag är ny på detta och letar information vad man bör tänka på och tips. Är det någon annan här som har ett rum fullt med akvarium.

Tack på förhand!

Mvh Fredrik
 
Nope, men du kan fundera på om du ska värma tankarna eller hela rummet. Det senare blir billigare (förutsatt att det inte är direktverkande el) men kanske lite varmt att vara i. Det kan bli fuktigt så fundera på ventilation och antagligen sätta in en avfuktare. Fundera på om det går att sätta upp ett system för automatiskt vattenbyte så sparar du mycket tid i förlängningen.

Och se till att golvet håller förstås :)
 
  • Gilla
Fredrik_90
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Nope, men du kan fundera på om du ska värma tankarna eller hela rummet. Det senare blir billigare (förutsatt att det inte är direktverkande el) men kanske lite varmt att vara i. Det kan bli fuktigt så fundera på ventilation och antagligen sätta in en avfuktare. Fundera på om det går att sätta upp ett system för automatiskt vattenbyte så sparar du mycket tid i förlängningen.

Och se till att golvet håller förstås :)
Tack för mycket bra svar, jag ska ta mig en funderare på detta du skriver och djup söka i dessa bitar :)
 
Och en sak till. Golvbrunn hade jag gärna haft. Förr eller senare kommer det komma massa vatten på golvet och då hade jag sovit lugnare med golvbrunn. Plus allmänt smidigt.
 
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
F Fredrik_90 skrev:
. Är det någon annan här som har ett rum fullt med akvarium.
Har några akvarium i vardagsrummet.

Ett 350, ett 540 och ett 720.

Hade jag byggt nytt hus så hade det blivit ett rum med golvbrunn å div vattenkranar.
Vattentåligt golv och golvnivån något trappsteg ner än i övriga huset.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
jag hade haft betonggolv, inga fönster och elen kommandes från taket, alt högt upp på väggen, golvbrunn underlättar såklart också. men tänk på att det vattnet du byter ut kan fungera bra i vanlig odling, gurka tomater mfl lite tråkigt att bara släppa ut till kommunen.
 
  • Gilla
Fredrik_90
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Har några akvarium i vardagsrummet.

Ett 350, ett 540 och ett 720.

Hade jag byggt nytt hus så hade det blivit ett rum med golvbrunn å div vattenkranar.
Vattentåligt golv och golvnivån något trappsteg ner än i övriga huset.
Okej låter intressant, tack för tipset med lägre nivå på golvet, det är ingen dum idé. Jag är ute efter kranar med ett automatisk vattenbyte som det tidigare har skrivits här också.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
jag hade haft betonggolv, inga fönster och elen kommandes från taket, alt högt upp på väggen, golvbrunn underlättar såklart också. men tänk på att det vattnet du byter ut kan fungera bra i vanlig odling, gurka tomater mfl lite tråkigt att bara släppa ut till kommunen.
Tack för tipsen, ja det gör jag även idag med akvarievattnet, känns som tomatplanter och gurkplanter trivs bättre med akvarievatten :) använder i växtnäring i så inte så konstigt :)
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Patrik440
M MagicFingers skrev:
lite tråkigt att bara släppa ut till kommunen.
Ja precis, mina vattenbyte brukar jag leda ut i några tunnor som används till å vattna med sedan.

Sedan är det ju bra att slippa ev sand/grus i avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.