Hej!

En vägg revs mellan kök och vardagsrum för två år sedan av en snickare. Det har börjat krypa sprickor längs med taket där väggen suttit så jag skar upp längs sprickorna och fyllde i med spackel. Sedan fick det torka, därefter klistrade jag dit pappremsor och spacklade över. Har målat allt nu och är inte nöjd med resultat. Det har blivit som en utåtbuktning/kulle av spacklet. Fullt naturligt såklart men jag slipar för mycket än för lite. Ibland slipar man så mycket att pappremsan kommer fram igen.

1. Hur beter man sig med spackelremsor i taket? Ska man spackla över dessa helt och hållet? Eller ska man måla direkt på pappret? Tänker att det blir skillnader i texturen mellan tak och pappremsa om man målar direkt på pappret?
2. Hur undviker man att se lagningar i tak? Måste man bredspackla stora ytor för att undvika illusionen av kullar av spackel?

Vad har ni för knet och tips? Det här var bökigt och tidsödande :/
 
D
Du har nog haft för mycket spackel innan remsan kom på.

Jag tänker att enklast nu är att spackla betydligt bredare så att bullen smetas ut på säg 50-100 cm eller så.

Det finns en bra norsk youtube-kille som heter Jon bratlie / malerpappa, kolla lite på hans videos så får du nog in snitsen.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.